Wybierz region

Wybierz miasto

    Do drzwi PKP pukają banki

    Autor: MARK

    2000-05-30, Aktualizacja: 2009-08-21 13:24

    Według naszych informacji Polskie Koleje Państwowe mają problemy ze spłatą kredytów zaciągniętych w Banku Rozwoju Eksportu. W Poznaniu pożyczka miała wynieść 40 mln zł, a zastawem jest budynek Dyrekcji Okręgu przy Alei ...

    Według naszych informacji Polskie Koleje Państwowe mają problemy ze spłatą kredytów zaciągniętych w Banku Rozwoju Eksportu. W Poznaniu pożyczka miała wynieść 40 mln zł, a zastawem jest budynek Dyrekcji Okręgu przy Alei Niepodległości Tymczasem nadal na Dworcu Głównym nie ma wody.


    Według naszych rozmówców hipoteką obciążony jest jeszcze co najmniej jeden grunt w Poznaniu. Na razie nikt nie chciał nam potwierdzić, czy istnieje zagrożenie, iż bank zdecydowałby się zabrać nieruchomości w przypadku zwlekania kolei ze spłatą należności.

    Najpierw płacimy urzędom

    O tym, że kredyt dotyczy hipoteki budynków dyrekcji wiedzą w Poznaniu.

    - Wiemy o kredycie sprzed roku, ale tylko z informacji szczątkowych. Wiadomo nam, że hipoteką obciążony jest na pewno budynek przy Alei Niepodległości To jednak w Warszawie należy pytać, czy istnieją zaległości w jego spłacaniu - mówił nam wczoraj Władysław Wilczyński z Zakładu Nieruchomości PKP w Poznaniu.

    Natomiast o fakcie problemów ze spłatą kredytu wie Warszawa.

    - Wiem, że pożyczki w banku były zaciągane. Wiadomo mi także, że toczą się negocjacje związane z odroczeniem spłat tego typu zobowiązań. Nie wiem jednak o jakie zastawione nieruchomości może chodzić - poinformował nas Bogdan Ciszewski, dyrektor biura informacji i promocji Dyrekcji Generalnej PKP w Warszawie.

    - Dlaczego PKP ma problemy ze spłatą pożyczek? - zapytaliśmy.

    - W pierwszej kolejności regulowane są należności dla instytucji państwowych, jak ZUS, czy Urząd Skarbowy. Na drugim miejscu są dostawcy energii i wody oraz banki.

    - Ale banki mogą zażądać wydania nieruchomości, które zastawiono pod pożyczkę.

    - Dlatego negocjacje miałyby temu zapobiec - odpowiedział B. Ciszewski.

    Ratunkiem ustawa?

    Kolej zaciągnęła tzw. kredyt w rachunku bieżącym w wysokości około 40 mln zł pod zastaw swoich budynków. Miała do tego prawo, gdyż biurowiec przy Alei Niepodległości jest jej własnością, a grunt na którym stoi jest użytkowany wieczyście.

    W PKP nikt nie chciał nam udzielić informacji, ile kolej winna jest obecnie dokładnie bankowi i jak przebiega spłata. Podobnie w banku.

    - Obowiązuje nas tajemnica. Mogę jedynie potwierdzić, że kolej jest naszym klientem i udzielono mu pożyczki - stwierdziła Alicja Kos z Banku Rozwoju Eksportu. Skontaktować nie udało nam się natomiast z dyrektorem generalnym PKP w Warszawie Zbigniewem Protasiewiczem.

    Zdaniem B. Ciszewskiego sytuacja dla wierzycieli zmieni się, gdy w życie wejdzie ustawa o komercjalizacji, prywatyzacji i restrukturyzacji Polskich Kolei Państwowych.

    - Wówczas długi kolei zostaną zamienione na udziały. Instytucje, którym jesteśmy winni pieniądze, otrzymają w zamian udziały i będą miały wpływ na sytuację ekonomiczną firmy - dodał B. Ciszewski.

    Krany jeszcze suche

    Tymczasem, mimo deklaracji Dyrekcji Generalnej PKP w Warszawie, iż zostały przelane pieniądze na konto Poznańskich Wodociągów i Kanalizacji, woda nie została wczoraj podłączona do budynków dworcowych.

    - Otrzymałem telefoniczne zapewnienie, ale muszę to mieć na papierze. Kolej nie jest dla mnie po prostu klientem godnym zaufania. Jeżeli potwierdzimy przelew, to włączymy wodę - poinformował nas wczoraj Romuald Wawrzynowicz, dyrektor ds. ekonomicznych PWiK. Woda na Dworcu Głównym pojawi się być może dzisiaj.

    - Jesteśmy winni PWiK około 1 mln zł. Z Warszawy poszedł przelew na kwotę 300 tys. zł, która powinna wystarczyć na pokrycie długów Dworca Głównego - dodał Władysław Wilczyński z Zakładu Nieruchomości PKP w Poznaniu.

    Megakredyt dla PKP

    w 1997 roku 5 banków: BRE SA, PKO SA, BH SA, PBK SA oraz PBR SA udzieliły kolejom 632 mln zł kredytu

    Pożyczka udzielona została na 10 lat

    Pieniędzmi tymi PKP miały sfinansować zakup 50 lokomotyw

    Wierzyciele PKP tracą cierpliwość:

    W kwietniu Energetyka Poznańska odcięła prąd na podstacji Franowo

    6 czerwca może zabraknąć prądu na trakcjach Warszawa-Berlin

    25 maja PWiK odcięły wodę na Dworcu Głównym

    27 maja odcięto wodę na Dworcu Garbary, Dębiec i Górczyn

    Poznańskie koleje winne są:

    1 milion zł PWiK za wodę,

    wczoraj przelano na konto PWiK 300 tys. zł

    Kolej musi spłacić do 6 czerwca 3 z 9 mln zł długów Energetyce Poznańskiej

    Sonda

    Które ze świąt uważasz za bardziej poznańskie?

    • Dzień Św. Marcina (77%)
    • Imieniny Miasta - Dzień Patronów Miasta Piotra i Pawła (23%)

    Korzystamy z cookies i local storage.

    Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.