Wybierz region

Wybierz miasto

    Kurs z... łamania stereotypów

    Autor: MAJ

    2000-09-13, Aktualizacja: 2009-08-21 13:24

    Ponad połowa nauczycieli wielkopolskich przeszła przez różnego rodzaju kursy doskonalące, zwane niegdyś ,,dokształtami''. Zarówno na różnego rodzaju studia jak i kursy zapotrzebowanie jest takie, że w ciągu ...

    Ponad połowa nauczycieli wielkopolskich przeszła przez różnego rodzaju kursy doskonalące, zwane niegdyś ,,dokształtami''.

    Zarówno na różnego rodzaju studia jak i kursy zapotrzebowanie jest takie, że w ciągu najbliższych dwóch lat zgłaszających się nauczycieli będzie więcej niż miejsc. Kursy są płatne. Kosztują od kilkudziesięciu do kilkuset złotych. Za większość kursów w Wojewódzkim Ośrodku Metodycznym w Poznaniu płacą nauczycielom samorządy.

    Komunikacja? Niedostateczny

    Czego najbardziej brakuje nauczycielom? - Może to zabrzmi dziwnie - mówi Aleksandra Gołębiewska, dyrektor WOM - ale najbardziej brakuje im umiejętności komunikacji. Już młody nauczyciel wchodzi do klasy z założeniem, że będzie mówił do uczniów, uczył uczniów. Mniej natomiast myśli o tym, by słuchać uczniów. Przy braku umiejętności komunikacji szwankuje zarówno samo nauczanie, jak i pojawiają się problemy wychowawcze.
    Powodzeniem cieszą się wiec kursy z zakresu psychologii wychowania, umiejętności porozumiewania się, metod aktywizujących ucznia. Osobny blok to wszystkie zagadnienia związane z reformą edukacji i ze zmianą Karty Nauczyciela. Nowy system stopni zawodowych będzie wymagał od awansujących nauczycieli znajomości prawa oświatowego.

    Zarządzanie nauczycielami

    Co chcą wiedzieć dyrektorzy szkół? Jednym z najtrudniejszych dla nich zadań jest praca z zespołem nauczycieli, ale nie taka tradycyjna, tylko oparta na najnowszych osiągnięciach nauki w zarządzaniu ludźmi. Właściwie wszystkie rodzaje doskonalenia rozpoczynają się od... łamania stereotypów w dotychczasowym patrzeniu na własną pracę i na szkołę. Najprędzej dzieje się to na warsztatach, gdzie w praktyce najłatwiej jest zobaczyć własne słabości.

    Bez przypadku

    Różne motywy kierują nauczycielami zgłaszającymi się na kursy. Niektórzy chcą się doskonalić, ale są i tacy, którzy robią to... ze strachu przed zwolnieniem. Wtedy zdarza się, że chcą skończyć jakikolwiek kurs, byle prędko i byle uzyskać upragnione zaświadczenie.
    Od tego roku starający się o kolejny stopień awansu zawodowego nauczyciel będzie musiał przedstawiać swój dorobek zawodowy i plan rozwoju. Kurs będzie więc związany z tymi zamierzeniami i ograniczy się przypadkowe dobory.
    Na ten rok WOM przygotował ofertę ponad 120 kursów.



    Niektóre zajęcia dla nauczycieli

    Emisja głosu u nauczyciela
    Psychologiczny aspekt oceniania
    Subiektywne sposoby uczenia się
    Pomoc premedyczna
    Zapobieganie niepowodzeniom szkolnym
    Budowanie zespołów nauczycielskich
    Budowanie własnego programu auczania
    Kinezjologia edukacyjna
    Elementy hatha jogi na wychowaniu fizycznym
    Pokazy sceniczne - edukacja teatralna
    Jak utrzymać dyscyplinę na katechezie?

    Aleksandra Gołębiewska
    dyrektor WOM-u w Poznaniu

    Nie przywiązuje się też u nas zupełnie wagi do osobistych predyspozycji kandydatów do pracy pedagogicznej. Uważam, że to przygotowanie powinno się odbywać w mniejszych grupach, pod okiem mistrza, który zawczasu mógłby po prostu pewne osoby wyeliminować. Na Zachodzie liczne praktyki, a potem coś w rodzaju wolontariatu, kiedy początkujący nauczyciel jest tylko pomocnikiem innego, pozwalają łatwiej ocenić te predyspozycje.

    Sonda

    Które ze świąt uważasz za bardziej poznańskie?

    • Dzień Św. Marcina (77%)
    • Imieniny Miasta - Dzień Patronów Miasta Piotra i Pawła (23%)

    Korzystamy z cookies i local storage.

    Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.