Wybierz region

Wybierz miasto

    Ludzie przesiadają się do tramwajów

    Autor: JOD

    2000-06-01, Aktualizacja: 2009-08-21 13:24

    Ludzie przesiadają się do tramwajów Badania wykonywane przez Biuro Inżynierii Transportu wykazują rosnące zainteresowanie komunikacją tramwajową. Dzięki temu zatłoczenie ulic w Poznaniu w ostatnich latach nie ...

    Ludzie przesiadają się do tramwajów


    Badania wykonywane przez Biuro Inżynierii Transportu wykazują rosnące zainteresowanie komunikacją tramwajową. Dzięki temu zatłoczenie ulic w Poznaniu w ostatnich latach nie wzrosło, lecz — niespodziewanie — minimalnie zmalało.


    Na potrzeby MPK Biuro Inżynierii Transportu systematycznie wykonuje tzw. badania potoków pasażerskich. Obserwacje odbywają się w 60 punktach miasta przez 80 godzin w miesiącu. Dni obserwacji wybierane są losowo. Nie mamy wątpliwości, że w ostatnich latach zainteresowanie korzystaniem z tramwajów wzrosło mówi Andrzej Krych, dyrektor Biura Inżynierii Transportu.

    Za droga benzyna
    Pierwszy zauważalny wzrost pasażerów tramwajów nastąpił po oddaniu do użytku Poznańskiego Szybkiego Tramwaju. Kolejny w ubiegłym roku, po poszerzeniu Strefy Parkowania. Wpływ na to, że mieszkańcy Poznania rzadziej niż do tej pory korzystają z samochodów, ma też ciągły wzrost cen paliwa. Z wyliczeń BIT-u wynika, że liczba pasażerów tramwajów wzrosła w ostatnich dwóch latach o 5 proc.
    - Gdy przybywa osób podróżujących tramwajami, maleje obciążenie sieci drogowej tłumaczy Andrzej Krych. Zmiana preferencji jest więc zjawiskiem dla miasta korzystnym, bo im więcej osób przesiada się do tramwaju, tym więcej miejsca pozostaje na ulicach.
    Wzrost ruchu samochodowego w Poznaniu wyniósł w ostatnich dwóch latach 3 proc. Oznacza to, że w tym czasie warunki jazdy po mieście nie tylko nie pogorszyły się, ale można nawet notować niewielką poprawę. Są to jednak wyliczenia globalne dla całego miasta. W niektórych, newralgicznych miejscach kierowcy odczuwają zdecydowane pogorszenie warunków jazdy. Fatalne miejsca to ciągle rondo Starołęka i trasy prowadzące z Winograd i Piątkowa do śródmieścia.


    Tramwaj coraz szybszy
    Inwestycje drogowe ważne dla miejskiej komunikacji nie poprawiają sytuacji na długo. Zdaniem Andrzeja Krycha, opóźniają one tylko wzrost ruchu na drogach. Trwałą poprawę może przynieść jedynie rozwój komunikacji publicznej, szczególnie tramwajów. Jeżdżą one na większości tras wydzielonym torowiskiem, coraz częściej korzystają z pierwszeństwa przejazdu przez skrzyżowania. Im szybciej jeżdżą tramwaje, tym mniej ich potrzeba do obsługi miasta. Poprawiając komunikację tramwajową miasto może poczynić oszczędności. Andrzej Krych


    Biuro Inżynierii Transportu
    W ciągu 30 lat miasto powinno wymienić tramwaje. Trzeba inwestować nie tylko w tabor, ale i w torowiska, a także w system komputerowego sterowania ruchem. Im szybciej pojadą tramwaje, tym mniej ich będzie trzeba. Zamiast na przykład 150 sztuk, będzie można kupić 130. A cenę jednego nowoczesnego tramwaju liczy się w milionach zł.

    Sonda

    Które ze świąt uważasz za bardziej poznańskie?

    • Dzień Św. Marcina (77%)
    • Imieniny Miasta - Dzień Patronów Miasta Piotra i Pawła (23%)

    Korzystamy z cookies i local storage.

    Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.