Wybierz region

Wybierz miasto

    Trzy miasta wspólnie kupują tramwaje

    Autor: JOD

    2000-09-05, Aktualizacja: 2009-08-21 13:24

    Poznań, Wrocław i Szczecin prowadzą przetarg na dostawę tramwajów. Wybór ma być wspólny, niezależny od układów politycznych. Jeżeli jednak miasta zechcą wspierać fabryki ze swego terenu, przetarg zostanie unieważniony i ...

    Poznań, Wrocław i Szczecin prowadzą przetarg na dostawę tramwajów. Wybór ma być wspólny, niezależny od układów politycznych. Jeżeli jednak miasta zechcą wspierać fabryki ze swego terenu, przetarg zostanie unieważniony i rozgrywka zacznie się na nowo.

    Przetarg jest dwustopniowy. W pierwszym etapie zainteresowani kupują specyfikację, w której wymienione są techniczne oczekiwania firm komunikacyjnych. Następuje składanie wstępnych ofert, jeszcze bez podawania ceny. Etap ten został przedłużony na prośbę jednego z zagranicznych oferentów do 25 września.

    Negocjacje z dostawcami

    Prawdopodobnie do przetargu zgłoszą się wszyscy liczący się w świecie producenci tramwajów. Gdy pisemnie złożą informację, na co ich stać, rozpoczną się rozmowy z każdym oferentem, dotyczące problemów technicznych, warunków serwisowych, oczekiwań odbiorców. Etap ten potrwa tym dłużej, im więcej wpłynie ofert. W wyniku rozmów nastąpi weryfikacja specyfikacji przetargowej.
    Firmy zainteresowane udziałem w ostatecznej rozgrywce złożą definitywną ofertę, zawierającą już cenę, terminy dostawy. Prawdopodobnie podpisanie umowy z dostawcą nastąpi na początku roku. Trzy miasta zamówiły wspólnie 57 wagonów (najwięcej z nich ma trafić do Poznania). Nie znaczy to, że właśnie tyle zostanie zamówionych. Ustawa o zamówieniach publicznych mówi, że można zmniejszyć zamówienie, ale nie można go zwiększyć. Jeden nowoczesny wagon kosztuje od 4,5 do 7 mln. Decyduje procent niskiej podłogi, dodatkowe wyposażenie, zastosowanie drogich materiałów, m.in. aluminium.

    Populiści zabłysną?

    W dwóch miastach znajdują się fabryki, które mogą wziąć udział w przetargu. Wrocławski Pafawag wykupiony został przez niemiecką firmę AD Tranz (ostatnio kupioną przez Bombardiera). Zagranicznego partnera poszukuje poznański ,,Cegielski''. Nie można wykluczyć, że w trakcie przetargu nasilą się polityczne naciski, by wybrać ofertę któregoś z producentów lokalnych (podobnie działo się podczas poprzedniego przetargu w Poznaniu, gdzie politycy żądali od władz miasta wyboru ,,Cegielskiego'').
    Władze trzech miast ustaliły, że komisja przetargowa będzie kierowała się wyłącznie argumentami technicznymi i ekonomicznymi, zachowując odporność na pozostałe.
    Samorządowcy obawiają się jednak, że pracę komisji przetargowej utrudnią populistyczne żądania obrońców lokalnych fabryk. Jeżeli trzy miasta nie dojdą do porozumienia, nastąpi unieważnienie przetargu.

    Wystartują w przetargu

    Organizatorzy przetargu spodziewają się udziału czołowych światowych producentów tramwajów:

    Bombardier - firma kanadyjska, mająca zakłady w Niemczech i Austrii. Wygrała przetarg na dostawę tramwajów dla Krakowa.

    AD Tranz - firma niemiecka, która weszła do wrocławskiego Pafawagu. Ostatnio firmę tę kupił Bombardier.

    Alstom - firma francusko-niemiecko-brytyjska, mająca zakłady we wszystkich tych krajach, kupiła jedyną polską wytwórnię tramwajów - chorzowski Konstal. Dostarcza tramwaje dla Warszawy, ostatnio wygrała przetargi w Katowicach i Gdańsku.

    Siemens - firma niemiecka, która nie wygrała jeszcze przetargu w Polsce (brała w nich udział), choć dostarcza tramwaje dla miast niemieckich i m.in. dla Amsterdamu.

    Skoda - firma czeska, nie mająca związków z nie cieszącą się w Poznaniu dobrą opinią Tatrą i jej następcą CKD. Dostarcza tramwaje dla miast czeskich, ostatnio dla Ostrawy.

    Jan Firlik
    wiceprezes MPK

    Zawarliśmy z pozostałymi miastami porozumienie, że dokonujemy wspólnego wyboru sugerując się wyłącznie argumentami ekonomicznymi i technicznymi. Gdyby to się nie udało, dotychczasowe prace pójdą na marne i trzeba będzie rozpoczynać rozgrywkę na nowo, już bez udziału partnerów z obcych miast.

    fot: Takie tramwaje jeżdżą po Magdeburgu. Produkuje je firma LHB, będąca od niedawna częścią składową startującego w przetargu koncernu Alstom. Jest więc możliwe, że takie właśnie tramwaje trafią do Poznania.

    Sonda

    Które ze świąt uważasz za bardziej poznańskie?

    • Dzień Św. Marcina (77%)
    • Imieniny Miasta - Dzień Patronów Miasta Piotra i Pawła (23%)

    Korzystamy z cookies i local storage.

    Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.