Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Edukacyjna Wartość Dodana: Najlepsze licea w Poznaniu wypadają słabo w Polsce

Katarzyna Sklepik
archiwum Polskapresse
"Ósemka", Marcinek czy Paderek to uznane poznańskie licea. Mają dobrą opinię wśród absolwentów i przyszłych uczniów. Ale i tak wypadają słabo w porównaniu z innymi polskimi szkołami.

Najważniejsze informacje z Poznania - zamów nasz newsletter

Uczniowie trzecich klas gimnazjów napiszą w marcu kolejne testy diagnostyczne, które przygotują ich do kwietniowych egzaminów na zakończenie szkoły. Nowa formuła egzaminów (zamiast trzech testów, uczniowie rozwiążą ich sześć), a co za tym idzie zmienione zasady naboru do szkół ponadgimnazjalnych, zmusiła trzecioklasistów do wnikliwej analizy szkół, w których chcą kontynuować naukę. Z pomocą miała im przyjść Edukacyjna Wartość Dodana, czyli pomiar jakości nauczania i postępów w nauce, w której porównuje się wyniki egzaminów.

Okazało się jednak, że wyniki poznańskich liceów - nawet tych najlepszych - są dużo niższe od wyników gdańskich i wrocławskich szkół. Eksperci z Centralnej Komisji Egzaminacyjnej przestrzegają jednak przed bezkrytyczną analizą danych EWD. Podobnie uważają dyrektorzy szkół i pedagodzy, którzy w ramach doradztwa zawodowego, pomagają uczniom w wyborze szkoły.

Zobacz, jak na studniówkach bawili się poznańscy maturzyści

- Trudno porównywać wyniki szkół tylko na podstawie tabelek, a gdzie w tym wszystkim są uczniowie, ich indywidualny rozwój, atmosfera szkolna, jakość nauczania i podejście do ucznia - pyta Bożena Świtała, psycholog szkolny, która od 10 lat pomaga gimnazjalistom wybrać odpowiednie liceum, technikum czy szkołę zawodową.

- Chcę uczyć się w ósemce w klasie matematyczno-informatycznej, bo chciałabym potem studiować informatykę na Politechnice - mówi Beata Zielińska, która zanim zdecydowała się, że złoży dokumenty do VIII Liceum Ogólnokształcącego, sprawdziła opinie o szkole w internecie i wśród znajomych.

Jej wybór jest trafny, bo "ósemka" ma najwyższe EWD z przedmiotów matematyczno-przyrodniczych. I jak zapewnia Marek Grefling, dyrektor VIII LO, do nauki matematyki - jak i innych przedmiotów - w szkole przykładało się zawsze dużo uwagi. Nie oznacza to jednak, że gdyby zdecydowała się na naukę w VI Liceum Ogólnokształcącym wybrałaby źle. Bo mimo ujemnego EWD uczniowie chętnie wybierają klasy matematyczne w "Paderku", a po dobrze zdanej maturze dostają się na studia ścisłe i techniczne. - Dlatego naprawdę nie wiem skąd wziął się ten ujemny wynik - mówi Karol Seifert, dyrektor VI Liceum Ogólnokształcącego.

Dyrektorzy i nauczyciele z renomowanych liceów przyznają, że do ich szkół trafiają absolwenci gimnazjów z bardzo dobrymi wynikami z egzaminów. Są niejednokrotnie laureatami konkursów przedmiotowych. A w postępowaniu rekrutacyjnym zdobywają maksymalną liczbę punktów.

- To są wyjątkowo zdolni młodzi ludzie, którzy uczą się swoim rytmem, nadal osiągają bardzo dobre wyniki. I tylko od ich zaangażowania i pracy nauczycieli, którzy są ich wstanie przekonać, że nadal mogą więcej i lepiej zależy sukces uczniów, a tym samym sukces szkoły - dodaje Małgorzata Dembska, dyrektor II Liceum Ogólnokształcącego.

Listę najlepszych liceów znajdziesz na stronie "Głosu Wilekopolski"

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poznan.naszemiasto.pl Nasze Miasto