Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

REMONT WIADUKTU - Czy to już są ostatnie podskoki na estakadzie?

Elżbieta Sobańska
Stan estakady na trasie katowickiej jest fatalny. Konstrukcja z lat 70. nadaje się do gruntownego remontu
Stan estakady na trasie katowickiej jest fatalny. Konstrukcja z lat 70. nadaje się do gruntownego remontu Grzegorz Dembiński
Estakada znajdująca się na trasie katowickiej jest w tak złym stanie, że powinna zostać jak najszybciej wyremontowana – uważa Jerzy Witczak, wojewódzki inspektor nadzoru budowlanego w Poznaniu po skontrolowaniu obiektu.

Teraz jazda trasą nie jest najprzyjemniejsza dla zawieszenia pojazdów. Kierowcy, narzekają, że ich samochody podskakują na drodze, do tego dochodzą też dziury. Przy wjeździe od strony Kórnika jazda z komfortowej zamienia się w koszmarną, a najgorzej jest w rejonie ronda Śródka – opowiadają.\

Jak tłumaczy WINB, sporządzone w 2009 roku ekspertyzy przez inżynierów Politechniki Poznańskiej wskazywały, że obiekt nadaje się do gruntownego remontu. Konstrukcja w wielu miejscach wręcz się sypie.

– Wiadukt jest dopuszczony warunkowo do połowy przyszłego roku. Już wyłączony jest pas ruchu dla samochodów ciężarowych – mówi J. Witczak. – Obiekt nie grozi zawaleniem, jednak uszkodzenia postępują bardzo szybko.

Budowane w latach 70. obiekty rozsypują się jeden po drugim. Wykonane w określonej technologii i z użyciem słabych materiałów nie wytrzymały próby czasu. Główną przyczyna szkód jest źle odprowadzana woda. Szukając ujścia, wnika w szczeliny, które po zamarznięciu rozsadza.

Gruntowny remont estakady mógłby kosztować nawet 200 mln zł. Tej sumy nie potwierdza jednak Zarząd Dróg Miejskich.
– Nie wiem, kto podał akurat taką kwotę – mówi Kazimierz Skałecki, zastępca dyrektora ZDM ds. inwestycji. Prowadzimy nasze wyliczenia, ale za wcześnie na podawanie liczb czy terminu przebudowy. Najpierw muszę otrzymać protokół kontroli z WINB.

K. Skałecki zapewnia, że stan obiektu jest już od dawna monitorowany i estakada będzie naprawiana w ramach bieżących remontów.
Wkrótce sprawdzone zostaną kolejne obiekty. Inspektorzy WINB pojawią m.in. na wiadukcie górczyńskim. Chodzi o wschodnią nitkę, która także nadaje się do generalnego remontu. Przed trzema laty przebudowano zachodnią nitkę. Drogowcy z ZDM liczą, że potrzebne na przebudowę środki uda się pozyskać z UE, tak jak to było w przypadku zachodniej części wiaduktu czy obiektu na Dolnej Wildzie.

Wyłączenie jednej nitki spowodowało wtedy olbrzymie utrudnienia, bo przez Górczyn prowadzi wyjazd z miasta w kierunku Wrocławia. Konieczność przebudowy estakady na trasie katowickiej grozi podobnymi restrykcjami.

WINB ma wkrótce wskazać termin rozpoczęcia prac remontowych.
– Chcemy, aby był on możliwy do wykonania – zaznacza J. Witczak.

Antoninek ze zmianami

Niedawno informowaliśmy o tym, że także obecna nitka wiaduktu w Antoninku znajduje się w złym stanie technicznym.
Sytuacja jest na tyle groźna, że od ciężaru przejeżdżających aut konstrukcja kruszy się, odpadają betonowe kawałki wiaduktu. Niemożliwe było zamknięcie całego obiektu – takie rozwiązanie, które miało skrócić prace, proponował wykonawca. ZDM jednak tłumaczył, że ze względu na swój kluczowy charakter (brak alternatywnych tras przejazdu) nie jest to możliwe. ZDM przeprowadził analizę obecnego przęsła i kierowców wkrótce czekać będą zmiany. – Przygotowujemy inną organizację ruchu w tym miejscu – mówi Kazimierz Skałecki, zastępca dyrektora ZDM do spraw inwestycji. – Będą one wprowadzone najprawdopodobniej już w przyszłym tygodniu.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poznan.naszemiasto.pl Nasze Miasto