Rondo Kaponiera zostanie zamknięte dopiero po mistrzostwach. Wtedy rozpocznie się jego przebudowa. Jacek Szukała, dyrektor Zarządu Dróg Miejskich tłumaczy, że to bardzo duża i skomplikowana inwestycja. Jego zdaniem, nie ma możliwości przygotowania sprawnych objazdów. Dlatego przeprowadzanie jej równocześnie z przedłużeniem PST może doprowadzić do paraliżu komunikacyjnego w tej części miasta. Z tych powodów postanowiono podzielić oba projekty na etapy. Choć od początku przekonywano, że powinny być realizowane jednocześnie.
Na początek zostanie przedłużona trasa szybkiego tramwaju do Dworca Zachodniego. Poznańskie władze spodziewają się, że wojewoda wielkopolski wyda decyzję o pozwoleniu na budowę pod koniec listopada.
– Procedura została wszczęta 5 listopada – mówi Maciej Bulski ze spółki Infrastruktura Euro 2012 Poznań. – Mamy nadzieję, że pozwolenie na budowę dostaniemy na przełomie listopada i grudnia.
Przedstawiciele spółki liczą, że prace mogłyby się rozpocząć w pierwszym kwartale przyszłego roku (przy założeniu, że nie będzie odwołań).
– Dopiero w kwietniu PKP udostępni nam peron 7 – dodaje Bulski.
Utrudnienia związane z wydłużeniem PST do Dworca Zachodniego pasażerów MPK czekają dopiero w wakacje. Przyłączenie nowego torowiska do istniejącej trasy „pestki” ma nastąpić podczas przyszłorocznych wakacji. Z kolei w ulicę Głogowską będzie włączane w październiku.
Poznańscy kierowcy muszą się liczyć z poważnymi utrudnieniami nieco wcześniej. Na przełomie roku zamknięta bowiem będzie ulica Roosevelta, na odcinku od mostu Dworcowego do ulicy Bukowskiej. Przed mistrzostwami zostanie ona poszerzona o dodatkowy pas ruchu, co ułatwi w przyszłości dojazd do ronda Kaponiera i skręt w Bukowską. Łatwiej w ulicę Bukowską będzie się też, choć w nieco dalszej przyszłości, skręcało tramwajom. W ramach prac przygotowane zostanie uzbrojenie pod przyszły tunel podziemny dla tramwajów, wychodzący właśnie na Bukowskiej.
Fakt, że Kaponiera zostanie przebudowana w późniejszym terminie, będzie miał znaczenie dla pasażerów MPK. Tramwaje, które pojadą przedłużoną trasą do Dworca Zachodniego, nie zatrzymają się na Kaponierze. Poznaniacy będą mogli wysiąść na tymczasowym przystanku, który powstanie przy wyjeździe tramwaju z trasy PST w ul. Roosevelta albo dopiero na Dworcu Zachodnim.
Gigantyczna zajezdnia na Franowie
Kolejną ze sztandarowych inwestycji na Euro 2012 jest budowa trasy tramwajowej oraz wielkiej zajezdni na Franowie. Mirosław Kruszyński, zastępca prezydenta Poznania, zapewnia, że nowa trasa tramwajowa przed Euro powstanie. Co do zajezdni nie ma już tej pewności.
– Czekamy na pozwolenie na budowę, negocjujemy z miastem źródła finansowania. Przygotowujemy też specyfikację przetargową dla wykonawcy, wyjaśniamy sprawy związane z gruntem – mówi Iwona Gajdzińska, rzecznik MPK, które odpowiada za budowę zajezdni. – Przy tak ogromnym przedsięwzięciu scenariusze mogą być różne.
Zajezdnia na Franowie to naprawdę gigantyczna sprawa. Obszar obiektu, czyli 17 ha, przekroczy o 5 ha powierzchnię wszystkich dotychczas istniejących zajezdni w mieście (dla porównania zajezdnia przy Głogowskiej zajmuje 2,9 ha). Na terenie nowej zajezdni trzeba ułożyć 13 km torów i ponad 330 zwrotnic (439 jest w całym mieście), wybudować hale czy sieć trakcyjną i układ zasilania.
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?