Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Franowo - Największy w Poznaniu garaż dla tramwajów

Katarzyna Fertsch
W nowej zajezdni na poznańskim Franowie będzie miejsce dla 150 tramwajów
W nowej zajezdni na poznańskim Franowie będzie miejsce dla 150 tramwajów fot. urząd miasta poznania
Gdyby połączyć wszystkie istniejące w Poznaniu zajezdnie tramwajowe w jedną, to i tak byłaby mniejsza od tej, która powstanie na Franowie. Mniejsza o bagatela... pięć hektarów. Jej budowa to olbrzymie przedsięwzięcie, dlatego nowa zajezdnia będzie powstawała etapami.

Nowy obiekt na Franowie będzie miał powierzchnię 17 hektarów. Dla porównania, zajezdnia przy ulicy Głogowskiej zajmuje obszar 2,9 hektara.
– Od lat nie budowano w Polsce zajezdni tramwajowych. Ostatnia, która powstała w Poznaniu przy ulicy Fortecznej, pochodzi z lat siedemdziesiątych. Jej budowa zaczęła się w roku 1974 i trwała sześć lat – opowiada Wojciech Tulibacki, prezes MPK. – Mamy nadzieję, że tym razem, mimo że przedsięwzięcie jest znacznie większe, obiekt powstanie szybciej. To będzie bez wątpienia najnowocześniejsza zajezdnia w Polsce.

Na Franowie trzeba ułożyć aż 13 kilometrów torów (długość torowiska w całym mieście to 135 kilometrów) i ponad 330 zwrotnic (w Poznaniu jest ich 439). Projekt zakłada nie tylko budowę hal postojowych dla tramwajów – docelowo 150. Na Głogowskiej, która dzisiaj jest największą zajezdnią w Poznaniu, mieszczą się zaledwie 63 tramwaje. Na Franowie znajdą się też warsztaty przeglądowo-naprawcze, magazyny oraz pomieszczenia socjalne i administracyjne.
– Czekamy teraz na pozwolenie na budowę, negocjujemy z miastem źródła finansowania, przygotowujemy specyfikację przetargową dla wykonawcy, wyjaśniamy sprawy związane z gruntem – mówi Iwona Gaj-dzińska, rzecznik prasowy MPK.

Powstanie nowego obiektu jest ważne z kilku powodów. Po pierwsze – przejmie działalność zajezdni przy ulicy Gajowej, która została sprzedana przez miasto portugalskiemu inwestorowi.

Po drugie – na Franowo zostanie przeprowadzona także inna zajezdnia, działająca przy ulicy Madalińskiego (ten obiekt przystosowany jest jedynie do obsługi tramwajów starego typu). Na uciążliwości związane z jej sąsiedztwem od lat narzekają mieszkańcy Wildy.

Po trzecie – dzięki nowej inwestycji nie będą już potrzebne tory odstawcze przy ulicy Budziszyńskiej. Od lat odstawiane na noc są tam tramwaje, które nie mieszczą się w innych zajezdniach. Wbrew pozorom, jest to droższe rozwiązanie, ponieważ pojazdy trzeba ochraniać, a stojąc na świeżym powietrzu, szybciej się niszczą. Muszą też codziennie, przed wyjazdem na linie, pojechać do zajezdni na Głogowskiej na przegląd techniczny.
W zajezdni na Franowie będą stały także nowe tramwaje niskopodłogowe Solarisa, które MPK kupi przed Euro 2012.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poznan.naszemiasto.pl Nasze Miasto