Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Nowelizacja kodeksu drogowego krokiem do poprawy bezpieczeństwa rowerzystów

Robert Domżał, RED
Po zmianie przepisów  jazda rowerem po mieście przestanie przypominać slalom
Po zmianie przepisów jazda rowerem po mieście przestanie przypominać slalom P. Relikowski/Polskapresse
Znowelizowany kodeks drogowy zatwierdzony przez 415 posłów, a ostatnio podpisany przez prezydenta RP, dopuszcza stosowanie śluz, jazdę rowerzystów dwójkami, omijanie pojazdów z prawej strony.

Zarządcy poznańskich ulic twierdzą, że śluzy nieprędko pojawią się na ulicach. Co to jest śluza? To miejsce na skrzyżowaniu, przed samochodami wydzielone wyłącznie dla jeżdżących na rowerach. Ma im ułatwić skręt w lewo. Uspokajamy kierowców aut, takie obszary nie powstaną na wszystkich skrzyżowaniach. - Powinny być tam, gdzie najtrudniej jest skręcić w lewo. Kierujący autem miałby wówczas rowerzystę przed sobą - mówi Ryszard Rakower z poznańskiej Sekcji Rowerzystów Miejskich, współtwórca nowelizacji.

Czytaj także: Poznań nie stawia na rowerzystów

Zdaniem Andrzeja Bilerta z Zarządu Dróg Miejskich w Poznaniu nowelizacja ustawy to ledwie mały krok do poprawy bezpieczeństwa. Kolejne wcale nie muszą nastąpić szybko. Dlaczego? Ponieważ w nowej ustawie nie określono wymiarów śluz. Nie wskazano sposobu ich oznakowania. Co to oznacza? Że będziemy teraz długo czekać na dodatkowe rozporządzenia. Powinno wydać je Ministerstwo Infrastruktury.

Jednak dla kierowców samochodów najważniejsze jest to, że będą teraz musieli ustąpić pierwszeństwa jadącemu rowerem. Będzie tak wtedy, gdy auto zechce skręcić w prawo, a jadący równoległą do jezdni ścieżką rowerową pojedzie prosto.

Czytaj także: Rower duch powrócił na most Dworcowy

Kolejny nowy zapis ułatwi życie kolarzom i ich trenerom. Wreszcie będą oni mogli jechać dwójkami, obok siebie. Znowelizowana ustawa o ruchu drogowym pozwala rowerzystom omijać inne pojazdy z prawej strony. Oczywiście omijanie z lewej strony też jest dopuszczalne. Rowerzysta będzie też mógł, dojeżdżając do skrzyżowania, jechać środkiem pasa ruchu. Zapobiegnie to zajeżdżaniu drogi przez pojazdy skręcające w prawo.

Nowelizacja może wywołać rewolucję w sposobie przewożenia dzieci. Dotąd królował fotelik zamocowany bądź to z przodu roweru, bądź na bagażniku. Jednak zdaniem części rowerzystów nie było to wcale rozwiązanie najlepsze. Wózek-przyczepka jest o wiele bezpieczniejszy niż fotelik. - W razie upadku rowerzysty dziecko upadało wraz z rowerem ze stosunkowo dużej wysokości - tłumaczy Ryszard Rakower. Warto jednak zadbać o dodatkowe oświetlenie takiej przyczepki.

Czytaj także: Dzięki strefie 30 Śródmieście przyjazne rowerzystom

Zlikwidowany został natomiast martwy zapis, czyli zakaz jazdy rowerem obok innego pojazdu (np. auta znajdującego się na drugim pasie).

Nie wszystkie zmiany, jakie były w projekcie nowelizacji, zostały uwzględnione. Zrezygnowano na przykład z zapisu o obowiązku zakładania kasku w czasie jazdy rowerem. Uznano, że może to zniechęcić do jazdy rowerem.

Wiadomości z Twojego miasta prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!
Prześlij nam swój artykuł lub swoje zdjęcia. Nie masz konta? Zarejestruj się!
Masz firmę? Dodaj ją za darmo do Katalogu Firm.
Organizujesz imprezę? Poinformuj nas!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poznan.naszemiasto.pl Nasze Miasto