Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Autostrada A2 w Poznaniu: Robotnicy obrzucani są butelkami z moczem...

Grzegorz Okoński
Trwają prace nad rozszerzeniem obwodnicy Poznania w ciągu autostrady A2 o trzeci pas.
Trwają prace nad rozszerzeniem obwodnicy Poznania w ciągu autostrady A2 o trzeci pas. Łukasz Gdak
200 osób pracuje nad poszerzeniem autostradowej obwodnicy Poznania. Robotnicy nie mają łatwego zadania. Kierowcy obrzucają ich między innymi... butelkami z moczem.

Autostrada chce zdążyć do końca roku wybudować pasy w obu kierunkach i konieczne elementy infrastruktury, więc przy budowie pracuje ciężki sprzęt i 200 ludzi. Tyle osób w jednym miejscu tworzyłoby widoczną z daleka grupę, ale roztasowani na poszczególnych odcinkach, mogą sprawiać wrażenie pojedynczych grup zajętych swoimi zadaniami.

- Niestety, kierowcy nie zauważają, że co chwila mijają robotników, a jeśli nie jeżdżą tędy codziennie, to nie widzą też postępu prac – mówi Marcin Szczepański, kierownik budowy. - W efekcie sądzą, że ruch jest niepotrzebnie spowolniony, a potencjalne korki są wywoływane niepotrzebnie przez drogowców. Przejeżdżając, wyładowują na nas złość i wyzywają od nierobów, leni, wyrzucają w naszą stronę z samochodów skórki od banana, śmieci, a nawet – choć wydaje się to niemożliwe do zrozumienia kulturalnemu człowiekowi – butelki z moczem.

Zobacz też: Autostrada A2: Trwa budowa trzeciego pasa obwodnicy między Luboniem a Komornikami. Gdzie są utrudnienia? Sprawdź! [ZDJĘCIA]

Niestety, wśród kierowców są też złodzieje, którzy uważają, że sprzęt, przy którym nie stoi robotnik, jest bezpański.

- Demontowane są lampy, żarówki, tablice, urządzenia zasilające, a jednej nocy – skradziono nawet dziewięć akumulatorów – dodaje Marcin Szczepański. - Takie kradzieże nie tylko narażają nas na straty, ale przede wszystkim zagrażają bezpieczeństwu: kierowca, który w porę nie zauważy ostrzeżeń, barier, migających w nocy świateł ostrzegawczych, ma małe szanse na uniknięcie wypadku. Nie chciałbym, by ktoś tu zginął, by ludzie opamiętali się i przestali kraść.

Na remontowanym odcinku ruch odbywa się bezkolizyjnie, płynnie, ale kierowcy bardzo rzadko przestrzegają ograniczeń prędkości. Przepisowa siedemdziesiątka jest notorycznie łamana, a lewe pasy służą także wyprzedzającym kierowcom ciężarówek, którzy teoretycznie powinni trzymać się prawych pasów.

Czytaj: A2 Poznań: Śmiertelny wypadek na autostradzie. Dwie osoby zginęły w zderzeniu osobówki z tirem

Prace są prowadzone tak, by jak najmniej utrudniać przejazd modernizowanym odcinkiem między węzłami Luboń a Krzesiny.

- Jedynymi utrudnieniami jest zwężenie pasów i ograniczenie prędkości do 70 km/godz. (w niektórych miejscach do 50 km/godz.) – mówi Zofia Kwiatkowska, rzeczniczka prasowa spółki Autostrada Wielkopolska S.A. - Dwa pasy są zachowane kosztem pasa awaryjnego, zamknięta jest tylko łącznica w Luboniu – zjazd z wiaduktu w stronę Świecka. A prace prowadzone są na ośmiokilometrowym odcinku na północnej jezdni w kierunku Świecka - na dotychczasowym pasie rozdziału, a także pod wiaduktami. To pierwsze tego typu tak skomplikowane prace w Polsce, prowadzone na otwartej drodze, przy zachowaniu jej dwupasmowości i natężeniu ruchu pojazdów rzędu 60 tys. pojazdów na dobę.

Obecnie południowa jezdnia ma już zakończoną budowę nawierzchni trzeciego pasa do poziomu tych istniejących wcześniej. Drogowcy wrócą jeszcze na nią w drugiej połowie czerwca, by m.in. ułożyć docelową warstwę nawierzchni. Od Komornik trzeci pas będzie budowany po zewnętrznej stronie dotychczasowej jezdni, bo tam pas rozdziału jest za wąski. Tablice systemu zarządzania ruchem, wyświetlające ostrzeżenia o zdarzeniach i informacje o warunkach jazdy na odcinku, o korkach, natężeniu ruchu, które będą instalowane w rejonie węzłów, mają już działać w połowie przyszłego roku. Zapewne od marca przyszłego roku kończone będą prace nad ekranami akustycznymi, wymieniane będą bariery ochronne na węzłach Krzesiny, Luboń i Komorniki, a także elementy oświetlenia.

Uwaga - od 6 maja prowadzone będą prace na łącznicy wyjazdowej z autostrady z Warszawy w kierunku Poznania i Lubonia. W związku z tym, że prace będą prowadzone po zewnętrznej stronie łącznicy – nie spowodują zamknięcia dla ruchu z wyjątkiem krótkiego okresu potrzebnego do ułożenia warstwy ścieralnej.

Jesteś świadkiem wypadku? Zobacz, jak udzielić pierwszej pomocy:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na poznan.naszemiasto.pl Nasze Miasto