W pierwszej kolejności drogowcy zajmą się odcinkiem od ul. Stolarskiej i do Roosevelta. Od ul. Matejki do Stolarskiej wybudowana będzie dwukierunkowa droga rowerowa o nawierzchni bitumicznej, wyremontowany też będzie chodnik. Rowerzyści zyskają też przejazd przez skrzyżowanie ul. Grunwaldzkiej i Matejki.
Miasto przygotowało już dokładny opis sytuacji na „trzywlotowym skrzyżowaniu bez sygnalizacji świetlnej”, uwzględniając m.in. pas do jazdy autobusów w torowisku tramwajowym, czy miejsca postojowe dla samochodów w zatokach między jezdnią a chodnikiem po południowej – tej od strony MTP – stronie. Sytuacja ta się zmieni. Wzdłuż Grunwaldzkiej krawężnik jezdni będzie przesunięty tak, że jezdnia będzie węższa, a samochody będą też jechać po torowisku. Samochody będą więc poruszać się po pasie szerokości 3,5 metrów razem z tramwajami.
Pojawią się naturalnie nowe znaki drogowe, grubowarstwowe oznakowanie poziome na jedniach i cienkowarstwowe na drodze rowerowej – za wyjątkiem przejazdów przy przejściach dla pieszych, a także osobne, dodatkowe sygnalizatory dla rowerzystów. Dalej przy ul. Stolarskiej ten odcinek połączy się z drogą rowerową ujętą w osobnym projekcie budowlano-wykonawczym. Na całej długości będą też wykonane elementy sieci kanalizacji deszczowej, by droga rowerowa nie tonęła po deszczu w kałużach.
Nowa organizacja ruchu wprowadzona będzie w drugim kwartale 2019 roku. Na budowę drogi jej wykonawca będzie miał 105 dni od momentu podpisania umowy, w związku z którą Poznańskie Inwestycje Miejskie ogłosiły w środę przetarg.
Droga dla rowerzystów docierać będzie m.in. do poszerzonego do trzech metrów przejazdu dla rowerów po zachodniej stronie skrzyżowania Bukowska/Gajowa. Rowerzyści zyskają też przejazd po zachodniej stronie przejścia dla pieszych przez Bukowską w okolicy ul. Zeylanda, podobnie powierzchnię dla rowerzystów wyznaczono na ul. Grunwaldzkiej, na przedłużeniu ul. Zeylanda.
Projektowane rozwiązanie przewiduje przeprowadzenie przez ul. Śniadeckich przejścia dla pieszych i przejazd rowerowy, wyznaczenie nowych linii zatrzymania na każdym wlocie na skrzyżowanie, nowe aktualne oznakowanie pionowe, a także instalację mat z wypustkami przy przejściach dla pieszych oraz linii prowadzących, dedykowanych osobom niewidomym i niedowidzącym.
Wybudowanie drogi rowerowej wzdłuż ul. Grunwaldzkiej spowoduje zmianę sposobu parkowania: zatoki parkingowe zostaną zastąpione miejscami do parkowania równoległego, wyznaczono też miejsca postojowe dla osób niepełnosprawnych.
W projekcie stałej organizacji ruchu dla budowy drogi rowerowej przewidziane są na razie dwa warianty układu sygnalizatorów przy skrzyżowaniu ul. Grunwaldzkiej i Śniadeckich. Wyjazd z tej drugiej ulicy, łączącej ul. Głogowską z Grunwaldzką, będzie tym samym łatwiejszy i dużo bezpieczniejszy.
Droga rowerowa na kolejnych odcinkach, od ul. Matejki w stronę ronda Skubiszewskiego będzie biegła obok dawnego kina Olimpia, gdzie na wąskim bardzo odcinku trzeba będzie dokonać korekty krawężnika na korzyść drogi pieszo-rowerowej, przy czym korekta ta obejmie tylko odjęcie kilkunastu centymetrów pasa drogowego i samochody nadal będą jechać w stronę centrum po dwóch pasach. Prace nad tym odcinkiem będą prowadzone po zakończeniu drogi bliższej centrum.
Zobacz relację wideo z maratonu:
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?