Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Budowa dworca PKP na razie tylko... nocą

Robert Domżał
Obecnie prace skupiają się na przebudowie peronu drugiego. Inwestorem  jest  spółka PKP PLK
Obecnie prace skupiają się na przebudowie peronu drugiego. Inwestorem jest spółka PKP PLK Grzegorz Dembiński
W tym tygodniu rusza budowa fundamentów pod Zintegrowane Centrum Komunikacyjne, czyli nowy poznański dworzec kolejowy.

Budowa zaczyna się oczywiście od fundamentów. A te znajdą się między innymi na peronach trzecim, drugim i pierwszym. By ławy i fundamenty powstały trzeba zdejmować znajdującą się nad torami sieć trakcyjną. I dlatego kolejarze mają problem. Prace będą mogły odbywać się wyłącznie... w nocy, kiedy do Poznania przybywa niewiele pociągów. Dla budowlańców nie będzie to więc łatwy początek. Jeśli ekipy energetyków nie zdążą nad ranem założyć trakcji, na perony numer 3 i 1 nie wjadą pociągi.

Zobacz także: Dworzec przed Euro 2012 realny

Problemów z powstaniem dworca to jednak nie koniec. Wniosek o pozwolenie na budowę spółka Trigranit będzie mogła złożyć dopiero za trzy tygodnie, a póki co trwają negocjacje dotyczące lokalizacji dworca autobusowego. Ktoś zapyta: Teraz? Przecież już tyle razy prezentowano wizualizacje i mówiono, że terminal autobusowy jest częścią Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego. I owszem, ale przygotowując koncepcję i wizualizacje inwestor zakładał, że spółka PKS będzie uczestniczyła w tym przedsięwzięciu na zasadach rynkowych. PKS zmienił jednak właściciela i odkąd jest nim miasto Poznań, trwają rozmowy. Jak łatwo się domyślić punkt sporny to kwota dzierżawy, jaką przyjdzie zapłacić za korzystanie z terminalu.

– Dla dobra negocjacji nie mogę powiedzieć więcej niż to, że podpisanie porozumienia między miastem Poznań a spółką Trigranit przełożone zostało na koniec czerwca – wyjaśnia Rafał Łopka z biura prasowego Urzędu Miasta.

Wcześniej, bo lada dzień, poznańscy urzędnicy i radni muszą zadecydować, co z postojem taksówek, który na razie jest przed Dworcem Głównym PKP, ale z chwilą rozpoczęcia budowy fundamentów, będzie musiał zmienić lokalizację.

Część radnych jest za tym, by był on na ul. Dworcowej przed mostem, a część, by pozostał przed wejściem na dworzec.
Poprawioną koncepcję organizacji ruchu wokół dworca spółka Trigranit przesłała w ubiegłym tygodniu do Zarządu Dróg Miejskich oraz Zarządu Transportu Miejskiego.

Przypomnijmy, że węgierski Trigranit w Polsce już zdążył wybudować kilka obiektów, dotąd były to jednak centra handlowe. W Poznaniu ma wybudować dworce: kolejowy, autobusowy, galerię handlową. W ramach ZCK ma też powstać parking naziemny i podziemny.

od 7 lat
Wideo

21 kwietnia II tura wyborów. Ciekawe pojedynki

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poznan.naszemiasto.pl Nasze Miasto