(© abcZdrowie)

Toksyny w organizmie nie wróżą nic dobrego, ale czy usuwanie ich na drodze głodówki ma sens?

Rezygnacja z jedzenia – nawet na jeden dzień – może wydawać się czymś nienaturalnym, zwłaszcza że nawet dzieci wiedzą, jak ważną rolę w życiu człowieka odgrywa żywność. Brak pokarmu w stosunkowo krótkim czasie może spowodować złe samopoczucie, osłabienie i problemy z koncentracją. Niekorzystnie wpływa również na przebieg licznych procesów zachodzących w organizmie, a mimo to wiele osób decyduje się na okazjonalny post. Czy mają rację, sądząc, że korzyści z głodówki przewyższają ewentualne jej minusy?

Toksyny a zdrowie

Żywność ekologiczna jest intensywnie promowana w mediach, ale w diecie przeciętnego Polaka niezmiennie pojawiają się przetworzone produkty spożywcze. Żywność przetworzona jest bowiem łatwo dostępna i tańsza niż organiczne produkty. Na co dzień nie zastanawiamy się, jakie konserwanty, barwniki i inne dodatki do jedzenia lądują na naszych talerzach. Wystarczy jednak zerknąć na listę składników popularnych produktów, by włos zjeżył się na głowie. Ilość przyjmowanych z pożywieniem związków chemicznych jest zatrważająca, zwłaszcza gdy każdego dnia zjadamy kilka lub kilkanaście różnych przetworzonych produktów. Substancje te są dopuszczone do spożycia, ale nie oznacza to, że pozostają obojętne dla zdrowia. Gdy dostarczamy ich do organizmu w ilościach przekraczających bezpieczną granicę, nie jest on w stanie przetworzyć ich i wydalić. Z czasem toksyny kumulują się w ciele i zaczynają niekorzystnie wpływać na pracę poszczególnych układów. Pojawiają się wówczas problemy z cerą, dolegliwości bólowe oraz niepożądane przypadłości w obrębie układów trawiennego oraz krążenia. Mogłoby się wydawać, że głodówka, będąca formą oczyszczenia organizmu, to idealne rozwiązanie tego problemu. Czy na pewno?

Przeciwwskazania do stosowania głodówki

Głodówka może mieć różną postać, ale bez względu na formę nie powinna być przeprowadzana przez osoby w młodym wieku, kobiety ciężarne, matki karmiące piersią, pacjentów po poważnych zabiegach chirurgicznych, seniorów, osoby z zaburzeniami psychicznymi oraz osoby przyjmujące stale leki. Ważnym przeciwwskazaniem do głodówki są również schorzenia: nadczynność tarczycy, cukrzyca i nowotwory.

Warto uświadomić sobie, że każda forma postu wiąże się z wysokim ryzykiem wystąpienia objawów niepożądanych, takich jak: huśtawka nastrojów, bóle kości i stawów, przykry zapach moczu i potu, a także wypryski ropne na skórze.

Wskazania do przeprowadzenia postu

Mimo iż nie każdy może bez obaw o zdrowie stosować głodówkę, w niektórych sytuacjach tymczasowa rezygnacja z jedzenia może mieć pozytywny wpływ na organizm. Wskazania do głodówki to przede wszystkim: podatność na infekcje dróg oddechowych, cellulit, migrenowe bóle głowy, alergie, schorzenia skóry, choroby układu pokarmowego i schorzenia układu krążenia. Jeśli głodówka jest przeprowadzana prawidłowo, nie tylko oczyszcza organizm z toksyn, ale również może łagodzić objawy towarzyszące wyżej wymienionym problemom zdrowotnym.

Zasady bezpiecznej głodówki

Jeśli zależy ci na oczyszczeniu organizmu z toksyn, a nie występują przeciwwskazania do postu, zastosuj się do następujących zaleceń:
• Przed pierwszą głodówką skonsultuj się z dietetykiem lub lekarzem, by upewnić się, że brak pożywienia nie zaszkodzi twojemu zdrowiu.
• Wybierz dobrą porę na post – łatwiej znieść brak jedzenia w ciepłe miesiące.
• Zanim zaczniesz pościć, przygotuj organizm – przez kilka-kilkanaście dni ćwicz jogę i medytuj, by wyciszyć się wewnętrznie. Na co najmniej tydzień przed głodówką zmień jadłospis na dietę lekkostrawną.
• Pij dużo wody i herbatki ziołowe, które usprawniają wydalanie toksyn z organizmu.
• W czasie głodówki stosuj się do zaleceń dotyczących wybranej formy postu, nie utrudniaj sobie zadania poprzez zwiększanie stopnia trudności diety oczyszczającej.
• W dniu głodówki odpoczywaj (weź wolne lub zrób post w dniu wolnym od pracy) i unikaj wysiłku – tak fizycznego, jak i intelektualnego.
• Na koniec postu weź prysznic, zrób masaż ciała i połóż się do łóżka. Następnego dnia stopniowo wprowadzaj kolejne produkty spożywcze i dania. Na początek sprawdzi się wywar warzywny, po dwóch dniach możesz zjeść starte jabłka lub gotowane ziemniaki.

Głodówka to dla organizmu prawdziwa rewolucja. Mimo iż może przynieść wymierne korzyści dla zdrowia, bywa groźna, dlatego nie powinna być przeprowadzana bez konsultacji ze specjalistą.


Wsparcie redakcyjne od:



Zdrowie

Komentarze (0)

Podane dane osobowe będą przetwarzane przez Polska Press Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Podanie danych jest dobrowolne. Pozostałe informacje na temat celu i zakresu przetwarzania danych osobowych oraz Twoich praw znajdziesz w regulaminie. Dodając komentarz akceptujesz regulamin.

Zaloguj się / Zarejestruj się!

Brak komentarzy. Możesz być pierwszy!