Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Dostałeś nietrafiony prezent? Podpowiadamy jak można go reklamować lub zwrócić

Milena Kochanowska
Jak reklamować lub zwracać nietrafione prezenty? Trzeba dokładnie znać przepisy
Jak reklamować lub zwracać nietrafione prezenty? Trzeba dokładnie znać przepisy 123 RF
Może się zdarzyć, że pod choinkę nie dostaniemy tego, czego byśmy się spodziewali. Czasami w prezentach możemy też odkryć jakieś wady. Oto co można zrobić, czyli jak reklamować lub zwrócić taki prezent.

Czy możemy zwrócić kupioną rzecz?

Zgodnie z przepisami, sprzedawca nie musi przyjąć z powrotem kupionej przez nas w sklepie stacjonarnym rzeczy. W niektórych sklepach sieciowych, w szczególności z ubraniami, można już jednak obecnie, bez uzasadnienia, zwrócić nieużywaną rzecz z metką nawet do 30 dni od zakupu. Czasem można też wymienić towar na inny lub dostać za niego bon o wartości równej cenie zwracanego towaru do wykorzystania w określonym czasie.

Sprzedawca czy gwarant? Komu składamy reklamacje?

Jeśli produkt ma wady, reklamujemy go zawsze u sprzedawcy, bo to on odpowiada za towar. Gdy do produktu został dołączony dokument gwarancyjny możemy wybierać: albo zgłaszamy reklamację sprzedawcy, albo gwarantowi, w zależności od tego, co uznamy za korzystniejsze dla siebie i wygodniejsze – na przykład serwis jest daleko, a sklep blisko. Sprzedawca nie może narzucić nam, byśmy zanieśli towar do serwisu.

Czy do reklamacji zawsze potrzebny jest paragon? Co jest jeszcze dowodem zakupu?

Reklamując produkt powinniśmy mieć paragon, a jeśli dajemy komuś prezent, zwykle nie dołączamy go do niego. Zatrzymajmy więc na wszelki wypadek ten dowód zakupu u siebie, by w razie czego przekazać go obdarowanemu.

Warto też wiedzieć, że paragon nie stanowi niezbędnego warunku do złożenia reklamacji. Po prostu lepiej go mieć, bo to my musimy udowodnić kiedy, gdzie i co kupiliśmy.

  • Możemy to wykazać także na podstawie dowodu w postaci potwierdzenia płatności kartą czy wydruku potwierdzenia dokonanej transakcji z rachunku bankowego.
  • Wygodnym sposobem może być również karta klienta, jeżeli zawiera ona informacje o dokonanych transakcjach.

Czego możemy się domagać od sprzedawcy?

  • Mamy prawo domagać się od sprzedawcy nieodpłatnej naprawy wadliwego towaru albo wymiany.
  • Możemy też domagać się obniżenia ceny, względnie nawet odstąpić od umowy i żądać zwrotu zapłaconej ceny w całości.

UWAGA! Przy pierwszej reklamacji jednak odstąpić od umowy nie można, jeśli sprzedawca niezwłocznie zaoferuje naprawę lub wymianę rzeczy.

Odpowiedzialność sprzedawcy

Sprzedawca odpowiada z tytułu rękojmi, jeżeli wada fizyczna zostanie stwierdzona przed upływem dwóch lat. Kupujący może więc złożyć reklamację również po upływie dwóch lat, ale w takim przypadku powinien udowodnić, że wada ujawniła się w tym okresie. W przypadku rzeczy używanych, okres odpowiedzialności z tytułu rękojmi może być ograniczony do jednego roku (ale jeżeli takie ograniczenie nie nastąpi, wynosi również dwa lata).

Handlowiec musi odpowiedzieć na reklamację w ciągu 14 dni

Nieudzielenie odpowiedzi w terminie oznacza uznanie reklamacji, ale nie oznacza, że towar już w tym czasie będzie naprawiony lub wymieniony, albo dokonany zwrot części ceny. Niestety takiego automatyzmu nie ma przy odstąpieniu od umowy. W takim wypadku brak odpowiedzi sprzedawcy na reklamację w terminie 14 dni nie oznacza jej uwzględnienia.

Reklamować można każdy produkt, także ten z wyprzedaży

Obniżenie ceny z powodu promocji lub wyprzedaży nie pozbawia nas takiego prawa. Jeżeli zaś powodem obniżenia ceny jest wada towaru, o której wiedzieliśmy, nie możemy zgłaszać do sprzedawcy tej wady, ale inne tak.

E-zakupy czyli zawieramy umowę na odległość i poza lokalem przedsiębiorstwa

Zamiast zatłoczonych centr handlowych niektórzy z nas wybrali zakupy w sieci. Większość e-sprzedawców wprowadza w tym czasie specjalne oferty, upusty lub promocje. Zawsze uważnie czytajmy ich zasady, żeby uniknąć rozczarowania.

Gdy nie znamy firmy, poszukajmy informacji o niej na forach internetowych. Na stronie sklepu sprawdźmy stacjonarny adres przedsiębiorcy. Jest to ważne w przypadku ewentualnych zwrotów lub reklamacji.

Przepisy dają nam 14 dni kalendarzowych (termin liczy się od daty dostarczenia nam rzeczy) na odstąpienie od umowy. W tym czasie możemy odesłać produkt bez podania przyczyny.
Jeśli jednak sprzedawca przed zawarciem transakcji nie poinformuje nas o tym, termin odstąpienia od umowy wydłuża się nawet do jednego roku (12 miesięcy) od momentu doręczenia produktu.

Do zachowania terminu wystarczy też, że przed jego upływem wyślemy samo oświadczenie, że od umowy odstępujemy (listem poleconym – żeby posiadać dowód nadania).

UWAGA! Odstąpienie od umowy drogą elektroniczną będzie skuteczne tylko wtedy gdy przedsiębiorca zapewnia taką możliwość.

Po odstąpieniu przez nas od umowy przedsiębiorca jest zobowiązany zwrócić nam wszystkie dokonane płatności (w tym koszty dostarczenia nam rzeczy, do czego sprzedawcy najczęściej się nie stosują) nie później niż w ciągu 14 dni od dnia otrzymania naszego oświadczenia.

Przedsiębiorca może wstrzymać się ze zwrotem płatności do chwili otrzymania rzeczy z powrotem lub dostarczenia mu przez nas dowodu jej odesłania (w zależności od tego co nastąpiło wcześniej).

UWAGA! Jeżeli jednak okaże się, że sprzedawca jest zarejestrowany poza Unią Europejską wyegzekwowanie tego może być niemożliwe.

Konsument ma obowiązek zwrócić rzecz nie później niż 14 dni od dnia, w którym odstąpił od umowy, chyba że przedsiębiorca zaproponował, że sam rzecz odbierze.

Obowiązek zwrotu rzeczy w terminie 14 dni spełnimy, jeżeli przed upływem tego terminu rzecz odeślemy. To my ponosimy koszty zwrotu rzeczy – opłatę za przesyłkę.

UWAGA! Jeśli przewidujemy odstąpienie od umowy, możemy korzystać z rzeczy tylko w celu jej sprawdzenia (czy prawidłowo funkcjonuje, czy ma cechy jakie powinna mieć zgodnie z opisem). W przypadku korzystania z rzeczy ponad to co jest konieczne (do jej sprawdzenia) poniesiemy też koszty zmniejszenia jej wartości.

Poradnik przygotowany z poznańskim oddziałem Federacji Konsumentów.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poznan.naszemiasto.pl Nasze Miasto