Nowy obiekt na Franowie będzie miał powierzchnię 17 hektarów. Dla porównania, zajezdnia przy ulicy Głogowskiej zajmuje obszar 2,9 hektara.
– Od lat nie budowano w Polsce zajezdni tramwajowych. Ostatnia, która powstała w Poznaniu przy ulicy Fortecznej, pochodzi z lat siedemdziesiątych. Jej budowa zaczęła się w roku 1974 i trwała sześć lat – opowiada Wojciech Tulibacki, prezes MPK. – Mamy nadzieję, że tym razem, mimo że przedsięwzięcie jest znacznie większe, obiekt powstanie szybciej. To będzie bez wątpienia najnowocześniejsza zajezdnia w Polsce.
Na Franowie trzeba ułożyć aż 13 kilometrów torów (długość torowiska w całym mieście to 135 kilometrów) i ponad 330 zwrotnic (w Poznaniu jest ich 439). Projekt zakłada nie tylko budowę hal postojowych dla tramwajów – docelowo 150. Na Głogowskiej, która dzisiaj jest największą zajezdnią w Poznaniu, mieszczą się zaledwie 63 tramwaje. Na Franowie znajdą się też warsztaty przeglądowo-naprawcze, magazyny oraz pomieszczenia socjalne i administracyjne.
– Czekamy teraz na pozwolenie na budowę, negocjujemy z miastem źródła finansowania, przygotowujemy specyfikację przetargową dla wykonawcy, wyjaśniamy sprawy związane z gruntem – mówi Iwona Gaj-dzińska, rzecznik prasowy MPK.
Powstanie nowego obiektu jest ważne z kilku powodów. Po pierwsze – przejmie działalność zajezdni przy ulicy Gajowej, która została sprzedana przez miasto portugalskiemu inwestorowi.
Po drugie – na Franowo zostanie przeprowadzona także inna zajezdnia, działająca przy ulicy Madalińskiego (ten obiekt przystosowany jest jedynie do obsługi tramwajów starego typu). Na uciążliwości związane z jej sąsiedztwem od lat narzekają mieszkańcy Wildy.
Po trzecie – dzięki nowej inwestycji nie będą już potrzebne tory odstawcze przy ulicy Budziszyńskiej. Od lat odstawiane na noc są tam tramwaje, które nie mieszczą się w innych zajezdniach. Wbrew pozorom, jest to droższe rozwiązanie, ponieważ pojazdy trzeba ochraniać, a stojąc na świeżym powietrzu, szybciej się niszczą. Muszą też codziennie, przed wyjazdem na linie, pojechać do zajezdni na Głogowskiej na przegląd techniczny.
W zajezdni na Franowie będą stały także nowe tramwaje niskopodłogowe Solarisa, które MPK kupi przed Euro 2012.
Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?