Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Fundusze europejskie: Celem Unii jest jak największe ograniczenie emisji spalin

Norbert Kowalski
Dzięki unijnym pieniądzom możliwa jest budowa np. nowych ścieżek rowerowych, centrów przesiadkowych oraz dróg dojazdowych
Dzięki unijnym pieniądzom możliwa jest budowa np. nowych ścieżek rowerowych, centrów przesiadkowych oraz dróg dojazdowych Waldemar Wylegalski
Dzięki pieniądzom unijnym wielkopolskie samorządy będą mogły realizować projekty, które mają na celu zmniejszenie emisji spalin. To jeden z priorytetów Komisji Europejskiej.

Inwestycje w infrastrukturę służącą zmniejszaniu emisji spalin są jednym z podstawowych celów samorządów województwa wielkopolskiego. Dzięki temu nie tylko wzrośnie komfort życia Wielkopolan, ale przede wszystkim można zadbać o jakość środowiska, w którym na co dzień żyjemy. Dlatego też Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego, jako Instytucja Zarządzająca Wielkopolskim Regionalnym Programem Operacyjnym na lata 2014-2020, organizuje konkursy, w których poszczególne samorządy mogą otrzymać wysokie dofinansowanie na realizację przedsięwzięć wspierających działania niskoemisyjne.

Oni już wygrali
140 mln zł - tyle pieniędzy unijnych było do rozdysponowania między samorządami w konkursie, który został zorganizowany w ramach poddziałania dotyczącego inwestycji w obszarze transportu miejskiego. Ostatecznie kwota ta zostanie podzielona między wnioskodawców, którzy uzyskali najwyższą punktację.

- To był konkurs otwarty dla samorządów z całej Wielkopolski. Szczęśliwcami, którzy otrzymają dofinansowanie, są: Gmina Miejska Wągrowiec, Gmina Września, Gmina Miejska w Chodzieży, Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych Komorniki, Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Poznaniu, Miejski Zakład Komunikacji w Ostrowie Wielkopolskim, Miejski Zakład Komunikacji w Pile - informuje Hubert Zobel, dyrektor Departamentu Wdrażania Programu Regionalnego Wielkopolskiego Urzędu Marszałkowskiego.

Jednocześnie wyjaśnia, że pieniądze otrzymane z konkursu mogą być przeznaczone na takie inwestycje jak np.: zakup niskoemisyjnych autobusów, przebudowa lub rozbudowa sieci tramwajowych czy zajezdni, budowa parkingów „Park and Ride”, budowa zintegrowanych centrów przesiadkowych, powstanie systemu zarządzania ruchem, budowa dróg rowerowych czy buspasów, montaż efektywnego energetycznie oświetlenia, wprowadzenie rowerów miejskich oraz działania promocyjne i informacyjne dotyczące komunikacji publicznej.

Żeby wziąć udział w konkursie, poszczególne samorządy musiały jednak spełnić jeden z podstawowych warunków, którym była realizacja co najmniej dwóch inwestycji z wymienionych wyżej. - To znaczy, że oprócz np. zakupu niskoemisyjnego autobusu trzeba jeszcze np. wybudować ścieżkę rowerową - wyjaśnia Hubert Zobel.

Pieniądze nadal czekają na zdobywców
Konkurs otwarty nie jest jedynym, w którym można było wziąć udział. 10 listopada o godzinie 15.30 dobiega końca czas, w którym część chętnych samorządów mogła starać się o dofinansowanie w ramach innych naborów. I tak np. kończy się konkurs w ramach poddziałania ukierunkowanego na inwestycje w obszarze transportu miejskiego dla wszystkich Obszarów Strategicznej Interwencji. Łączna pula finansowa wynosi w nim prawie 120 mln zł. Dla obszaru pilskiego przewidziano 45 mln zł, leszczyńskiego - 24 mln zł, gnieźnieńskiego - 26 mln zł i konińskiego - 23 mln zł. Za te pieniądze samorządy będą mogły realizować dowolne zadania, które mają na celu wspieranie niskiej emisji.

Hubert Zobel wyjaśnia, że Obszar Strategicznej Interwencji ograniczony jest terenem danego miasta (np. Konina) oraz znajdujących się wokół niego ościennych gmin wchodzących w skład danego OSI.

O pieniądze mogą się również starać gminy znajdujące się w pobliżu aglomeracji poznańskiej. To jest możliwe dzięki konkursowi w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych dla Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Poznania, na który przeznaczone jest 210 mln zł. W ramach tego konkursu mamy do czynienia z dwoma rodzajami projektów. Oba dotyczą wspierania strategii niskoemisyjnych, w tym mobilności miejskiej, w ramach ZIT dla MOF Poznania. Projekty, tzw. pierwszego typu, muszą być powiązane z tworzeniem systemu zintegrowanych węzłów przesiadkowych.

W praktyce oznacza to np. budowę dróg dojazdowych lub tras rowerowych do centrów przesiadkowych, budowę bus-pasów lub parkingów „Park and Ride” czy promocję idei komunikacji publicznej. Na to przeznaczone zostanie 200 mln zł.

Z kolei projekty tzw. drugiego typu dotyczą rozbudowy ścieżek rowerowych. Na nie przeznaczono 10 mln zł. W przypadku obu typów projektów wnioski można składać do 30 listopada do godziny 15.30.

Hubert Zobel zauważa, że zmniejszenie emisji jest jednym z priorytetów Komisji Europejskiej. - Są na to przeznaczane bardzo duże pieniądze, co może wskazywać, że jest to istotne i przyszłościowe działanie, w które Komisja Europejska chce inwestować - mówi Zobel.

Podkreśla również, że dofinansowanie ze środków strukturalnych wynosi maksymalnie 85 procent, a zaledwie 15 proc. to wkład własny poszczególnych samorządów.

Składanie wniosków

Wnioski należy składać za pośrednictwem Lokalnego Systemu Informatycznego pod adresem internetowym https://lsi.wielkopolskie.pl.

W ciągu pięciu dni roboczych od złożenia wniosku elektronicznie trzeba złożyć wersję papierową wraz z załącznikami w Urzędzie Marszałkowskim. Osobiście: w Punkcie Naboru Wniosków przy al. Niepodległości 34 w Poznaniu. Dokumentację można też wysłać na adres: Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu, Departament Wdrażania Programu Regionalnego, al. Niepodległości 34, 61-714 Poznań.

Ogłoszenia o konkursach można znaleźć na stronie http://www.wrpo.wielkopolskie.pl/nabory

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poznan.naszemiasto.pl Nasze Miasto