Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Fundusze Europejskie. Pierwsze elektryczne autobusy wyjechały na ostrowskie ulice

Marek Weiss
Zasięg autobusu na jednym pełnym ładowaniu wynosi od 100 do 140 kilometrów
Zasięg autobusu na jednym pełnym ładowaniu wynosi od 100 do 140 kilometrów um ostrów
Fundusze Europejskie. Pierwsze cztery pojazdy Solaris Urbino 12 zostały najpierw zaprezentowane na Rynku w Ostrowie Wielkopolskim, a następnie wyjechały na trasy

Fundusze Europejskie

Nowe autobusy nie emitują zanieczyszczeń, a na dodatek pobierają prąd nie z sieci, tylko wykorzystują ekologiczną energię, którą wytwarza Ostrowski Zakład Ciepłowniczy. To pierwsze takie rozwiązanie w Polsce. W innych miastach energia jest zazwyczaj pozyskiwana ze spalania węgla.

W nowych autobusach można naładować telefon i skorzystać z mobilnego internetu. Jest całopojazdowa klimatyzacja. Co ważne, po całonocnym ładowaniu, autobusy będą wyjeżdżać w trasę już nagrzane, co ma szczególne znaczenie zimą. Pojazdy zostały dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych, a dla bezpieczeństwa pasażerów zamontowano monitoring, zarówno wewnętrzny, jak i zewnętrzny.

Producentem ostrowskich autobusów elektrycznych jest firma Solaris Bus & Coach. Przetarg ogłoszony kilka miesięcy temu przez Miejski Zakład Komunikacji dotyczył nie tylko dostawy samych pojazdów, ale również i systemu ładowania baterii.

- Oferta Solarisa to blisko 10 milionów złotych. 85 procent kwoty, którą nasza spółka wydała na zakup elektrycznych autobusów stanowi dofinansowanie z Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego - wylicza Bartosz Ziółkowski, prezes MZK.

12-metrowe, 3-drzwiowe autobusy mają 75 miejsc, w tym 24 siedzące o pełnowymiarowych fotelach pasażerskich oraz dwa miejsca dla osób niepełnosprawnych na wózkach z pasami bezpieczeństwa.

- Poza funkcją „przyklęku”, czyli obniżania podłogi przy podjeździe na przystanek, w autobusie jest wysuwana rampa dla wózków inwalidzkich oraz dziecięcych. Przyciski „STOP” oznaczone są brajlem. Jest tu także głosowy system zapowiedzi przystanków. Pojazdy są również wyposażone w LED-owe oświetlenie wewnętrzne i zewnętrzne. W pojeździe znajduje się sygnalizacja przeciwpożarowa. Kierowca ma do dyspozycji dotykowy kokpit, a także „przycisk napadowy” - wymienia Janusz Marczak, wiceprezes MZK.

Waga autobusu to 14 ton, a jego maksymalna prędkość to 70 km/h. Pojazd posiada napęd zeroemisyjny. Nie ma tu konieczności np. wymiany oleju, obsługi silnika spalinowego. Przewidywany zasięg na pełnym ładowaniu wynosi od 100 do 140 km. Czas ładowania baterii to 5 godzin.

- Przez wiele lat autobusy elektryczne w polskich miastach były mrzonką. Niezwykle trudnym do zrealizowania marzeniem. Dziś Ostrów dołączył do niewielkiego grona miast, po ulicach których kursują tzw. elektryki. To kolejny krok w stronę innowacyjności naszego miasta. Krok w dobrym kierunku - powiedziała podczas prezentacji autobusów prezydent Beata Klimek.

Elektryczne autobusy będą obsługiwały przede wszystkim linie biegnące przez centrum miasta. Bo właśnie tam, w śródmieściu, zawartość niebezpiecznych dla zdrowia substancji w powietrzu jest największa. Zanieczyszczenie jest tam duże ze względu na gęstą zabudowę, dużą ilość tradycyjnych pieców oraz intensywny ruch samochodowy.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na ostrow.naszemiasto.pl Nasze Miasto