Fundusze Europejskie. Poruszasz się na rowerze? Fundusze wspierają budowę dróg dla Ciebie!

Fundusze Europejskie. Rośnie liczba dróg rowerowych - również w Wielkopolsce! To dobra informacja dla cyklistów, którzy w weekend majowy ruszą w teren. Część z nich pojedzie po ścieżkach rowerowych wybudowanych za pieniędzy WRPO 2014+.
Budowa Wartostrady w Poznaniu - ta droga zapewni bezpieczną komunikację rowerzystom
 Łukasz Gdak

Fundusze Europejskie. Komunikacja

Rower jest - obok ekologicznego niskoemisyjnego transportu publicznego - przyszłością komunikacji miejskiej.

W miastach powstają wydzielone drogi rowerowe, pozwalające na szybkie, bezpieczne i zdrowe przemieszczanie się także w ramach ścisłego centrum. W aglomeracji poznańskiej budową dróg rowerowych zainteresowane są samorządowy. Dlaczego? Takie połączenia skutecznie komunikują nawet oddalone od siebie dzielnice, pozwalając na szybki i bezkolizyjny przejazd nawet przez całe miasto. I co szczególnie ważne - te drogi wyznaczane są i budowane w miejscach powszechnie akceptowanych przez mieszkańców, wskazywanych w wyniku konsultacji społecznych.

Z tych względów budowa dróg rowerowych cieszy się uznaniem Unii Europejskiej. Warto wiedzieć, zanim wyruszymy na majówkę na rowerach, że również w Wielkopolsce rośnie liczba dróg rowerowych, wybudowanych za pieniądze unijne. Także w ramach WRPO 2014+ budowane są kolejne kilometry dróg wraz z odpowiednią infrastrukturą (m.in. parkingami dla rowerów), a środki przeznaczone na ten cel przekraczają kwotę 30 mln euro.

Sześćdziesiąt projektów
Drogi dla rowerów i towarzysząca im infrastruktura powstają w ramach większych projektów, w których skład wchodzi, np. budowa dróg, zintegrowanych węzłów przesiadkowych, parkingów czy zakup autobusów niskoemisyjnych. Te większe projekty drogowe są tym samym bogatsze o rozwiązania, które same w sobie miałyby mniejsze szanse realizacji, bez podejmowania kompleksowych prac na drogach i na obiektach drogowych. Korzystają jednocześnie z dofinansowania udzielanego w ramach Poddziałań 3.3.3. i 5.1.2. W taki sposób, dzięki wsparciu z WRPO 2014+, na terenie województwa wielkopolskiego realizowanych jest prawie sześćdziesiąt projektów. Zaplanowano powstanie 253 km dróg lub ścieżek rowerowych, a część została już oddana do użytku. Większość inwestycji zakończy się jeszcze w tym roku, pozostałe w 2019 roku.

Przed samorządami z aglomeracji poznańskiej jest kolejna szansa. Trwa konkurs w ramach poddziałania: „3.3.3 Wspieranie strategii niskoemisyjnych, w tym mobilność miejska w ramach ZIT dla MOF Poznania”. Można uzyskać wsparcie obejmujące kompleksowe projekty związane z budową, przebudową i modernizacją dróg dla rowerów oraz infrastruktury rowerowej (takiej jak publiczne parkingi rowerowe, kładki rowerowe i pieszo-rowerowe oraz systemy rowerów publicznych/miejskich). Pieniądze można tez przeznaczyć na montaż lub modernizację efektywnego energetycznie oświetlenia dla wspomnianych wcześniej inwestycji. Konkurs obejmuje też projekty dotyczące budowy elementów systemów zarządzania i organizacji ruchu tj. Inteligentne Systemy Transportowe, urządzeń z zakresu telematyki służących komunikacji publicznej, jak również działania informacyjne i promocyjne na rzecz transportu publicznego, rowerowego i pieszego. Wnioski można składać do 7 czerwca br.

Środki na drogi
Drugim źródłem wsparcia z WRPO 2014+ na budowę dróg rowerowych jest poddziałanie 5.1.2 - „Wzmocnienie regionalnego układu powiązań drogowych (drogi powiatowe i gminne)”. Konkursy zostały już rozstrzygnięte, a projekty są teraz realizowane. Oprócz dróg budowane są również ścieżki. Przykładem jest projekt z Leszna gdzie budowana i przebudowywana jest droga powiatowa nr 3903P. Tutaj także, przy okazji prac drogowych powstają drogi rowerowe.

Wartostrada i nie tylko
Jednym z projektów wspierających strategie niskoemisyjne (poddziałanie 3.3.3), realizowanym przez miasto Poznań jest budowa Wartostrady pieszo - rowerowej. Jak informuje Stowarzyszenie Metropolia Poznań (które organizuje konkursy w ramach ZIT mof), projekt wart jest 21,6 mln złotych, z czego blisko 16,4 mln pokrywa dofinansowanie z WRPO 2014+. Umowę podpisano we wrześniu ubiegłego roku, przewiduje ona zakończenie prac w końcu czerwca 2020 roku.

Przedmiotem projektu jest budowa i przebudowa ciągu rowerowo - pieszego Wartostrada, po obu stronach rzeki Warty w Poznaniu, od Mostu Lecha do Mostu Przemysła I. Planuje się też budowę nowego energooszczędnego oświetlenia ulicznego i monitoringu wizyjnego oraz montaż elementów małej architektury, w tym punktów zliczania rowerów, zadaszonych stojaków rowerowych i samoobsługowych punktów naprawy rowerów. Projekt obejmuje przebudowę czterech odcinków istniejących i budowę siedmiu nowych odcinków.

Miasto Poznań spodziewa się udostępnić rowerzystom do 2020 roku całkiem pokaźny odcinek nowych, bądź odnowionych w ramach Wartostrady dróg rowerowych - w sumie 13 kilometrów. Do tego dojdą trzy obiekty „Bike&Ride” z trzydziestoma sześcioma stanowiskami postojowymi, a także odpowiednie oświetlenie. Bezpieczeństwo jest bowiem stawiane na równi z jakością samej jazdy i nad Wartostradą ma do tego czasu pojawić się 481 nowych lub zmodernizowanych latarń. Miasto przeprowadzi również odpowiednią kampanię promocyjną.

Drugim projektem, który na pewno docenią rowerzyści, jest rozbudowa systemu tras rowerowych w gminie Oborniki. Mowa tu o odcinku od Stobnicy do Obornik, a także o towarzyszącej mu infrastrukturze rowerowej i oświetleniu. Ten projekt wart jest ponad 8,2 mln zł, dofinansowany jest kwotą 6,9 mln zł, i ma być zrealizowany - uwaga - do końca tego roku! Rowerzyści z Obornik, okolic i goście dostaną tym samym możliwość skorzystania z niemal 12 km trasy rowerowej, a także, na tej trasie, z trzech obiektów „Bike&Ride” z 30 stanowiskami postojowymi. Dodajmy, że ciekawie wyznaczono przebieg drogi - dlatego projektowana trasa przebiega po nasypie zlikwidowanej linii kolejowej od Obornik przez Słonawy, Bąblin, Bąblinek, Kiszewo, Kiszewko do Stobnicy. Podobnie jak Wartostrada, także ścieżka w okolicach Obornik będzie oświetlona, by zwiększyć bezpieczeństwo i komfort jazdy wieczorem i w nocy. Na całej trasie zostanie więc zamontowane nowe oświetlenie, na które złożą się 42 punkty świetlne LED oraz 9 punktów świetlnych hybrydowych. Projekt zwiększa dostępność obszarów gminy Oborniki, łącząc siedem jej miejscowości i zapewniając rowerzystom naprawdę dobre warunki jazdy. I co jest teraz szczególnie ważne, tak wyznaczona trasa jest alternatywą dla Nadwarciańskiego szlaku rowerowego, biegnącego po drodze łączącej Oborniki ze Stobnicą, na której z powodu remontu mostu na Warcie w Obornikach ruch samochodowy uległ zwiększeniu.

Spośród sześćdziesięciu projektów związanych z drogami rowerowymi warto pochylić się też nad pomysłem samorządowców Suchego Lasu. To pomysł na - cytując nazwę projektu - „Poprawę efektywności transportu poprzez budowę ścieżki rowerowej Radojewo - Biedrusko w gminie Suchy Las (II etap)”. Na tym odcinku ruch rowerzystów jest dość duży, lecz warunki jazdy - zdecydowanie niewystarczające i nie gwarantujące bezpieczeństwa. Teraz gmina podjęła się budowy ścieżki rowerowej o długości 2,6 km, z zatoką autobusową, a także postawienia wiaty rowerowej, w której może zaparkować 18 rowerów. Ponadto rozświetlać ją będzie sześć lamp hybrydowych solarnych. Ten projekt wart jest 2,2 mln zł, a dofinansowanie wyniesie 1,8 mln zł. Oczywiście Suchy Las przygotuje też kampanię informacyjną, promująca korzyści wynikające z jazdy rowerem.

W ramach tych trzech przykładowych projektów, na które zostały podpisane już umowy o dofinansowanie, powstanie łącznie prawie 28 km ścieżek rowerowych, wybudowanych zostanie 7 obiektów BikeRide z 84 stanowiskami postojowymi - przypomina Stowarzyszenie Metropolia Poznań.

Następni czekają
Podpisanie umów nie kończy zainteresowania funduszy ekologicznym transportem rowerowym. W ramach drugiego konkursu na ścieżki rowerowe skierowanego do gmin z aglomeracji poznańskiej ( ZIT MOF) będą niedługo podpisywać kolejne umowy o dofinansowanie. Dotyczyć one będą budowy ścieżki rowerowej Poznań - Tulce - Gowarzewo (przedsięwzięcie warte 8 mln zł, dofinansowanie obejmie 6,3 mln), jak również budowy ścieżki rowerowej na odcinku Kociałkowa Górka - Pobiedziska (która będzie miała miejsce przy okazji przebudowy i rozbudowy drogi powiatowej nr 2486P Pobiedziska - Iwno) o wartości 7,4 mln i wsparciu UE 3,3, mln zł. Beneficjentem obu projektów jest Powiat Poznański.

Niedługo będzie też podpisana umowa związana ze wspieraniem strategii niskoemisyjnych przez budowę dróg dla rowerów wraz z oświetleniem i parkingami rowerowymi w gminie Tarnowo Podgórne. Ta ostatnia warta będzie 3,5 mln zł, a z funduszy dofinansowanie obejmie kwotę 2,9 mln zł.

Nie tylko w aglomeracji poznańskiej budowane są ścieżki dla cyklistów. Sporo kilometrów ścieżek powstanie również w innych miastach, m. in. w Koninie czy na terenach powiatów kaliskiego i leszczyńskiego.

DOFE coraz bliżej!
Już tylko kilka dni zostało do rozpoczęcia piątej edycji Dni Otwartych Funduszy Europejskich (DOFE), zaplanowanych na dni 11 - 13 maja. Każdy przedsiębiorca może wystąpić na nich ze swoją ofertą: wystarczy, że udostępni ją za darmo lub ze zniżką. Beneficjenci, którzy zechcą wziąć udział w akcji, będą zobowiązani do udostępnienia projektu w co najmniej jednej formie (będzie to np. darmowe lub zniżkowe wejście na teren projektu, takie samo korzystanie z usług świadczonych w czasie projektu, okazu, warsztaty naukowe, zmagania sportowe, konkursy, zabawy, gry miejskie, pikniki, czy udostępnienie na co dzień niedostępnego projektu).

Formularz zgłoszeniowy można pobrać ze strony **

www.dniotwarte.eu

** - przy czym trzeba to uczynić tylko do 30 kwietnia!

obrazek

www.wrpo.wielkopolskie.pl

Grzegorz Okoński

Więcej na temat:

Komentarze

Liczba znaków do wpisania:  4000/4000

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

02.05.2018, 20:23

Mija 18 lat (od 2000r) modernizacji 31.Bazy Lotnictwa Taktycznego. Dowódca Sil Powietrznych gen. Majewski meldował prezydentowi Komorowskiemu zakończenie robót na lotnisku Krzesiny, za co mianowany został na Dowódcę Generalnego SZ Paru innych oficerów też awansowało, m.in. do Warszawy i Bydgoszczy. .Lotnisko Krzesiny nadal ma drogi dojazdowe rodem z II wojny światowej, kiedy to Niemcy zbudowali tam lotnisko przy fabryce Focke Wulfa.. Nadal brak prawidłowej drogi dojazdowej z węzła Koninko na drodze krajowej S -11.do lotniska Poznan Krzesiny.

01.05.2018, 19:31

Nie osłabiaj mnie P. Mam nadzieję ,że tego nie dożyję!!

Jeśli uważasz, że któryś z komentarzy łamie regulamin, to wyślij nam link do tego artykułu na pomoc@naszemiasto.pl

Wybrane dla Ciebie

Powiązane

Więcej na temat:
Więcej na temat:
Więcej na temat:
Więcej na temat:

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, wyłącz Adblock na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3