Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Fundusze Europejskie. Ze wsparciem Unii uczniowie zdobędą wyższe kompetencje

Monika Kaczyńska
Dzięki  wsparciu z funduszy europejskich szkoły i inne instytucje edukacyjne mogą wzbogacić się m.in. o sprzęt służący do wykonywania doświadczeń
Dzięki wsparciu z funduszy europejskich szkoły i inne instytucje edukacyjne mogą wzbogacić się m.in. o sprzęt służący do wykonywania doświadczeń 123rf
Fundusze Europejskie. Dodatkowe zajęcia, a także lepiej wyposażone pracownie sprawią, że uczniowie będą umieli w większym stopniu radzić sobie z rozwiązywaniem problemów i współpracować

Fundusze Europejskie
Jakość kształcenia w Polsce systematycznie rośnie. Jak wykazało międzynarodowe badanie PISA, mierzące kompetencje w zakresie języka ojczystego, matematyki i nauk przyrodniczych, polscy uczniowie znaleźli się w pierwszej dziesiątce najlepiej wyedukowanych, obok Szwajcarów, Duńczyków, Niemców czy słynących z wyjątkowo dobrego systemu edukacji Finów.

Często okazuje się jednak, że dobre wyniki w nauce i duży zasób wiedzy nie przekładają się na sukcesy na rynku pracy. Okazuje się, że dobrze wyedukowani młodzi ludzie gorzej radzą sobie z rozwiązywaniem problemów, wyszukiwaniem innowacyjnych sposobów na dotarcie do celu. Współpraca w zespole to także ich nie najmocniejsze strony. Brak tych kompetencji sprawia, że uczniowie nie wykorzystują w pełni swojego potencjału i wiedzy.

Projekty, które będzie można zgłaszać do ogłoszonego niedawno konkursu „Kształcenie ogólne - projekty konkursowe”, mogą tę sytuację poprawić. Dzięki nim kształcenie będzie efektywniejsze, a uczniowie lepiej przygotowani do konfrontacji z „dorosłą rzeczywistością”.

Postawić na kreatywność i pracę w zespole

- Jest jasne, że nowoczesne pracownie czy odpowiednie pomoce naukowe pozwalają dzieciom zdobywać wiedzę efektywniej - mówi Sylwia Wójcik, dyrektor Departamentu Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego.

- Projekty konkursowe mogą więc uwzględniać wyposażenie bądź doposażenie w sprzęt potrzebny na przykład do przeprowadzania doświadczeń. Nie mniej ważne są także te działania, które wspierają uczniów w zdobywaniu kompetencji w zakresie przedmiotów matematyczno-przyrodniczych czy języków obcych oraz kształtujące takie cechy, jak kreatywność, innowacyjność czy umiejętność pracy zespołowej - dodaje dyrektor Wójcik.

Można więc wnioskować o wsparcie na realizację zajęć wyrównawczych, różnych działań zmierzających do rozwijania uzdolnień uczniów oraz organizację kółek zainteresowań, warsztatów czy laboratoriów, z których będą korzystać uczniowie, a także projektów edukacyjnych.

- Praca projektowa, polegająca na wspólnym rozwiązywaniu postawionego problemu, pod opieką i przy wsparciu nauczyciela, kształtuje zarówno kreatywność i innowacyjność, ale także bardzo ważną na dzisiejszym rynku pracy umiejętność pracy zespołowej - podkreśla Sylwia Wójcik.

Kolejnym elementem projektów, który może znaleźć się w składanym wniosku konkursowym, są działania na rzecz większego zindywidualizowania podejścia do uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniów szczególnie uzdolnionych i osób z niepełnosprawnościami.

W zakres tych działań mogą wchodzić dodatkowe zajęcia wyrównawcze, zajęcia korekcyjno-kompensacyjne np. logopedyczne, socjoterapeutyczne i inne.

Projekt może przewidywać także doradztwo zawodowe dla uczniów, podnoszenie kwalifikacji nauczycieli i wiele innych działań.

Wśród nich jest możliwość udzielania stypendiów uczniom szczególnie uzdolnionym, pochodzącym z uboższych rodzin.

- Chodzi tu o stypendia naukowe, ale uwzględniające także sytuację materialną ucznia - wyjaśnia Sylwia Wójcik. - Takie stypendium ma za zadanie wyrównać szanse dziecka, w stosunku do równie zdolnych, ale dysponujących lepszym zapleczem materialnym kolegów.

Miliony do podziału

Do podziału w konkursie jest ponad 27,6 mln zł. W ramach tej puli blisko 6,5 miliona to pieniądze na projekty zgodnie z Mandatem Terytorialnym dla Obszarów Strategicznej Interwencji: leszczyńskiego, gnieźnieńskiego, pilskiego i konińskiego.

Wnioski w konkursie mogą składać wszystkie podmioty z wyjątkiem osób fizycznych, nieprowadzących działalności gospodarczej lub oświatowej.

Oni już działają
Obecny konkurs jest kolejnym, w którym o wsparcie będą ubiegać się projekty w ramach poddziałania 8.1.2 „Kształcenie ogólne”.

W realizowanym projekcie „Kopalnia kompetencji - rozwój edukacji gimnazjalnej na terenie K OSI” bierze udział 19 szkół z 19 gmin powiatu konińskiego.

Uczestniczy w nim łącznie 1.380 uczniów i 168 nauczycieli.

Więcej informacji
Ogłoszenie o konkursie oraz jego regulamin można znaleźć na stronie **

www.wrpo.wielkopolskie.pl/nabory

**

Wnioski można składać od 30 listopada do 20 grudnia 2017 roku, godziny 15.30. Należy to zrobić on-line za pośrednictwem Lokalnego Systemu Informatycznego (

lsi.wielkopolskie.pl

).

W ciągu pięciu dni roboczych od złożenia wniosku elektronicznie należy dostarczyć jego wersję papierową do Sekretariatu Departamentu Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego (al. Niepodległości 18, 61-713 Poznań bud. „C”, 1 piętro, pok. 142) od poniedziałku do piątku w godzinach 7.30-15.30.

Dokumenty można wysłać pocztą za potwierdzeniem odbioru lub kurierem. Liczy się data ich wpływu do urzędu.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kto musi dopłacić do podatków?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poznan.naszemiasto.pl Nasze Miasto