(© abcZdrowie)

Kumaryna to substancja, o której mówi się rzadko, jeśli w ogóle. Co warto wiedzieć o jej właściwościach?

Zapach wanilii połączony z subtelną wonią świeżego siana oraz lekko piekący smak to charakterystyczne cechy kumaryny – naturalnej substancji, występującej w niektórych roślinach. Szczególnie duże ilości kumaryny znajdują się w cynamonie. Co warto wiedzieć o tej stosunkowo mało znanej substancji chemicznej?

Jak działa kumaryna?

Kumaryna to substancja, która z łatwością rozpuszcza się w tłuszczach, eterze i alkoholu, co oznacza, że jej absorpcję w organizmie przyspiesza spożycie napojów alkoholowych i tłustych potraw. Najwięcej kumaryny zawiera cynamon, a z produktów spożywczych – pierniki i inne ciasta z cynamonem, herbata cynamonowa oraz płatki śniadaniowe z dodatkiem tej przyprawy.

Mimo iż kumaryna wykazuje działanie przeciwobrzękowe i rozkurczowe, nie znalazła szerokiego zastosowania w przemyśle farmaceutycznym ze względu na działanie toksyczne, jakie posiada, gdy jest przyjmowana w dużych dawkach. W niewielkich ilościach jest dodawana do leków o właściwościach przeciwzakrzepowych, które budową przypominają witaminę K. Kumaryna jest również wykorzystywana do barwienia alkoholu i maskowania zapachu wyrobów przemysłowych.

Badania naukowe dowiodły, że kumaryna spożywana w dużych ilościach może powodować marskość wątroby lub nawet raka wątroby. Z tego właśnie powodu należy zachować umiar w jej przyjmowaniu.

Jaki cynamon wybrać?

Kupując opakowanie cynamonu, nie zastanawiamy się, skąd pochodzi ta aromatyczna przyprawa. Wykazanie zainteresowania tą kwestią leży jednak w naszym interesie, ponieważ niektóre odmiany cynamonu zawierają mniej kumaryny niż pozostałe. Łatwo dostępny w Polsce i stosunkowo tani cynamon „cassia” ma w sobie najwięcej kumaryny. Dla porównania, droższy cynamon cejloński zawiera mniej kumaryny, dzięki czemu jego spożycie jest bezpieczniejsze dla zdrowia. Przed zakupem warto spojrzeć zarówno na kraj pochodzenia cynamonu, jak i zawartość kumaryny w produkcie.

Dawkowanie kumaryny

Nieograniczone spożywanie cynamonu, a co za tym idzie – kumaryny, może mieć dramatyczne skutki dla całego organizmu, dlatego tak ważne jest rozsądne dawkowanie tej przyprawy. Naukowcy wykazali, że dla osoby dorosłej bezpieczną dzienną dawką kumaryny jest 0,1 mg na kilogram masy ciała. Na wszelki wypadek warto ograniczyć spożycie cynamonu do jednej porcji w tygodniu, aby mieć pewność, że kumaryna znajdująca się w tej przyprawie nie zaszkodzi zdrowiu.

Cynamon w diecie dziecka

Obecnie cynamon jest dodawany do wielu produktów spożywczych: ciastek, deserów mlecznych i płatków śniadaniowych. Pokarmy tego typu są lubiane przez dzieci, a rodzice bez wahania karmią nimi maluchy, uznając je za smaczne i wartościowe. W rezultacie niektóre dzieci spożywają je codziennie, nawet kilka razy na dobę. Gdy do organizmu dziecka dostają się zbyt duże ilości kumaryny, należy liczyć się z ryzykiem wystąpienia poważnych problemów zdrowotnych, między innymi w obrębie wątroby. Dla młodego, rozwijającego się organizmu tak znaczne obciążenie może mieć dramatyczne skutki.

Cynamon to jedna z najbardziej popularnych przypraw. Najczęściej dodaje się go do deserów i egzotycznych dań na bazie mięsa. Cynamon uchodzi za sprzymierzeńca osób odchudzających się, ponieważ pobudza przemianę materii. Warto jednak pamiętać, że nadmierne spożycie cynamonu jest niewskazane w związku z zawartością kumaryny, która w wysokim stężeniu może spowodować uszkodzenie wątroby i jej schorzenia. Toksycznego działania kumaryny można na szczęście uniknąć, wybierając cynamon o niższej zawartości tej substancji i ograniczając spożycie tej przyprawy.


Wsparcie redakcyjne od:



Dieta i odżywianie

Komentarze (1)

Podane dane osobowe będą przetwarzane przez Polska Press Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Podanie danych jest dobrowolne. Pozostałe informacje na temat celu i zakresu przetwarzania danych osobowych oraz Twoich praw znajdziesz w regulaminie. Dodając komentarz akceptujesz regulamin.

Zaloguj się / Zarejestruj się!

Daria Kamińska

Dobrze, że piszecie takie artykuły, bo faktycznie masę osób nie wie, że kumaryna jest niebezpieczna i przez to cynamon jest trujący, jeśli ją zawiera. Dowiedziałam się o tym z tego portalu http://adamed.expert/cynamon-smaczna-przyprawa-ale-czy-zdrowa/?utm_source=rekomendacja&utm_medium=cs&utm_campaign=AE_rekomendacja i teraz jestem mega ostrożna.