W czasie egzaminu w sali może przebywać tylko jeden zdający egzamin trwa około 25 minut i składa się z dwóch części: prezentacji tematu (około 15 minut) i rozmowy członków komisji ze zdającym (o temacie i bibliografii).
Ocenia się prezentację i kompozycję wypowiedzi, rozmowę poświęconą wybranemu tematowi oraz poziom języka (całość egzaminu). Oceny dokonuje się na podstawie kryteriów jednakowych w całym kraju. W części przeznaczonej na prezentację tematu nie przerywa się zdającemu wypowiedzi.
Przygotowując prezentację maturalną powinno się: |
• dobrać literaturę podmiotu i przedmiotu (do literatury podmiotowej należy zaliczyć wszystkie teksty, które zostaną wykorzystane jako materiał literacki, kulturowy, językowy - natomiast wszelkie opracowania należą do literatury przedmiotowej) oraz innych tekstów kultury lub materiału językowego,
• zapoznać się ze zgromadzoną literaturą i ustalić sposób opracowania zagadnienia,
• sformułować tezy (hipotezy), zgromadzić argumenty,
• dokonać analizy i interpretacji tekstów literackich, tekstów kultury czy materiału językowego przygotowanego dla wybranego tematu,
• wykorzystać materiały pomocnicze,
• zastanowienić się nad własną opinią, oceną i sposobem jej wyrażenia
podczas prezentacji,
• sporządzić bibliografię,
• opracować plan prezentacji.
Aby dobrze przygotować się do egzaminu ustnego, uczeń powinien uwzględnić, wszystkie wskazane etapy pracy nad tematem, pamiętając jednocześnie, że kilka wymienionych punktów będzie przedmiotem oceny, np.:
- rozumienie tematu,
- znajomość materiału i jego wykorzystanie,
- analiza i interpretacja tekstów,
- umiejętność przywołania stosownych kontekstów (jeśli temat na to pozwala),
- wykorzystanie teksów w funkcji argumentacyjnej.
Aby uzyskać wysoką punktację za kompozycję wypowiedzi, należy zbudować prezentację w sposób uporządkowany i spójny, z wyraźnym punktem wyjścia, logiczną argumentacją i wnioskami. Zdający musi być przygotowany na to, że komisja zada pytania dotyczące bibliografii, poprosi o uzasadnienie koncepcji przygotowanej wypowiedzi, umożliwi, w trakcie rozmowy, obronę stanowiska w referowanej kwestii.
Dobrze zredagowane tematy powinny informować o treściach, które są podstawą opracowania tematu, o wymaganym zakresie treści oraz o sposobie opracowania tematu. Temat należy traktować jak zadanie, ponieważ uczeń nad wybranym tematem powinien pracować od momentu wyboru tematu do czasu egzaminu.
Dobrze skonstruowany temat powinien nieść informacje dotyczące:
• treści, tzn. określać zawartość merytoryczną tematu (dzieło, epoka, związki literatury z innymi dziedzinami sztuki, język itp.),
• zakresu treści, czyli wyznaczać możliwy / konieczny do uwzględnienia materiał (jakie teksty literackie, teksty kultury, materiał językowy),
• sposobu realizacji zagadnienia (konieczność działań analitycznych i interpretacyjnych na tekstach wybranych do realizacji tematu).
Krokusy w Tatrach. W tym roku bardzo szybko
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?