Matura 2013. Biologia - poziom rozszerzony [ARKUSZE, ODPOWIEDZI]

W piątek 17 maja maturzyści zdawali biologię na poziomie rozszerzonym. Znajdziesz tu arkusze egzaminacyjne, a także odpowiedzi do testu.

Matura 2013: Biologia - poziom rozszerzony

ZOBACZ ARKUSZ PYTAŃ

ODPOWIEDZI
ZADANIE 1
Z tyłu oka - amortyzuje
Dookoła nerek - chroni i podtrzymuje

ZADANIE 2
korek, sklerenchyma

ZADANIE 3
a) 1 - glikokaliks występuje od zewnętrznej strony
b) cholesterol

ZADANIE 4
a) z jądra komórkowego do cytoplazmy mRNA (lub RNA)
b) białka (ATP/GTP/fosforany,laminy, Mg2+)

ZADANIE 5
A - hipertoniczny - z komórki - zmniejszy się
B - izotoniczny - do komórki i z komórki - nie ulegnie zmianie
C - hypotoniczny - do komórki - zwiększy się

ZADANIE 6
a) glikoproteina EPO powstaje przy udziale aparatu Golgiego (struktura ta nie występuje w komórce prokariotycznej).
b)
1.PRAWDA
2.PRAWDA
3.FAŁSZ

ZADANIE 7
a) albinizm to brak melaniny (pigmentu) w skórze, włosach lub tęczówce oka
b) Melanina jest naturalnym filtrem słonecznym, który wyłapuje promienie UV. Gdy w organizmie brakuje melatoniny, promienie UV wnikają do skóry właściwej, powodując jej uszkodzenia

ZADANIE 8
Czas skurczu komór trochę się skraca się, natomiast czas rozkurczu skraca się prawie cztery razy.

ZADANIE 9
a) węzeł zatokowo-przedsionkowy
b) układ bodźcowo-przewodzący jest niezależny od układu nerwowego, bowiem sam generuje i przewodzi impulsy, które pobudzają do skurczu.

ZADANIE 10
wykres

ZADANIE 11
Insulina zwiększa liczbę przenośników glukozy w błonach hepatytów. Dlatego wzrasta ilość pobieranej z krwi glukozy, którą - w komórkach - przerobia się na glikogen.

ZADANIE 12
Zbyt wysoki poziom TSH świadczy o niedoczynności tarczycy. Wówczas w organizmie jest za mało hormonów tarczycy, które nie hamują przysadki, która produkuje TSH.

ZADANIE 13
A - 2
B - 1
C - 4
D - 3

ZADANIE 14
A - 4
B - 1
C - 3

ZADANIE 15
Przekształcenie pirogronianu w mleczach polega na jego redukcji. W reakcji tej zużywa się NADH+H+, w wyniku czego powstaje NAD+, a ten jest niezbędny, by podtrzymać ciągłość glikozy.

ZADANIE 16
Niska temperatura obniża między innymi aktywność enzymów oddechowych, dlatego nie dochodzi do zużywania substratów energetycznych - takich jak skrobia, a to przekłada się na zachowanie masy.

ZADANIE 17
a) Lukoplasty pełnią funkcję magazynującą.
b) Bulwy ziemniaka zawierają etioplasty, leukoplasty i proplastydy, które pod wpływem światła zamieniają się w zielone chloroplasty.

ZADANIE 18
a)
A - łyko - przewodzi asymilaty z liści do innych części roślin
B - drewno - przewodzi wodę od korzeni do pędów
b) podczas budowy wtóru endoderma zostaje złuszczona

ZADANIE 19
a) Ilość pobranego dwutlenku węgla (wydzielonego tlenu)
b) Doszło do nawożenia dwutlenku węgla (jako substrat fotosyntezy zwiększa jej intensywność)

ZADANIE 20
Diaspory rozprzestrzeniają się dzięki temu, że przyczepiają się do ciała zwierząt.

ZADANIE 21
a) Zestaw I, bo musi odpowiadać warunkom naturalnym.
b) Liścienie (organ spichrzowy) dostarczają substratów energetycznych, które są potrzebne do wzrostu i rozwoju siewki.

ZADANIE 22
Zapłodnienie krzyżowe - zwiększa różnorodność genetyczną potomstwa, a tym samym zwiększa jego szanse na przeżycie

ZADANIE 23
a) Im więcej tlenu w wodzie, tym mniejsza ilość hemoglobiny we krwi rozwielitek.
b) Im mniej tlenu w środowisku, tym hemoglobiny musi być więcej, by komórki były odpowiednio natlenione.

ZADANIE 24
a)
1. Tlen może rozpuścić się i przedyfundować do krwi, dzięki temu, że skóra płazów jest wilgotna.
2. Skóra płazów jest silnie ukrwiona, więc natlenienie krwi zachodzi szybciej.

b). Im zwierzę jest mniejsze, tym większa jest jego powierzchnia ciała w stosunku do jego objętości. U małych salamander powierzchnia jest wystarczająco duża, dlatego wydajność wymiany gazowej przez skórę zaspokaja ich potrzeby.

ZADANIE 25
Gatunek A żyje w środowisku słodkowodnym, bo w nim możliwe jest wydalanie amoniaku, do którego potrzeba dużej ilości wody.

ZADANIE 26
ODPOWIEDŹ: C
[15:11:43] Katarzyna Sklepik: ZADANIE 27
Kod genetyczny jest sposobem zakodowania informacji w DNA, a nie jej treścią. Gdyby Wi-fi miało spowodować mutację, musiałoby zmienić jej treść, pozostawiając te same cechy kodu (uniwersalność, kolinearność, trójkowość)

ZADANIE 28
a)
fenotyp zdrowy - model dziedziczenia I - 2
fenotyp zdrowy - model dziedziczenia II - 2,3,4
b)
Model dziedziczenia I - 75%
Model dziedziczenia II - 25%

ZADANIE 29
a) 1,7,9
b)
6. nie jest nosicielem - to mężczyzna (gdyby był nosicielem, choroba musiałby się ujawnić)
7. nawet jeśli matka przekaże zmutowany allel córce to i tak drugi będzie pochodzić od ojca, który nie jest nosicielem.

ZADANIE 30
zawierającą ksantofil: 75% biały, 25% żółty
bez ksantofilu: 100% biały

ZADANIE 31
a) A. drapieżnictwo.
b)
1. konsument I-rzędu (roślinożerca)
2. konsument wyższego niż I-rzędu

ZADANIE 32
B. nisze ekologiczne tych gatunków tylko nieznacznie się pokrywają

ZADANIE 33
a) Izolacja prezygotyczna nie dopuszcza do zapłodnienia (występowanie cech fenotypu, behawioru)
b) mechaniczna, sezonowa

ZADANIE 34
a) Freony
b) Gazy cieplarniane tamują wypływanie energii z atmosfery ziemskiej. Energia słoneczna, która dostanie się do atmosfery, nie może się z niej wydostać i podnosi temperaturę.

ZADANIE 35
B. liść, pułapkowy rosiczki, płatek róży
C. oko karpia, oko człowieka

ZADANIE 36
a) Organizm transgeniczny jest modyfikowany metodami inżynierii genetycznej, tak jak Amflora.

b) Zbieranie bulw magazynujących substrat energetyczny przed wyprodukowaniem nasion zabiera roślinie energię do ich wytworzenia.

c) Obniżenie ilości energii potrzebnej do obróbki skrobi z amflory zmniejszy ilość wydzielanych gazów cieplnych.


Egzamin maturalny z biologii odbywał jednocześnie na poziomie podstawowym i rozszerzonym. Początek testu o godz.9. Na rozwiązanie testu podstawowego uczniowie mają 120 minut, poziom rozszerzony potrwa 30 minut dłużej. Około godz. 14 opublikujemy arkusze z zadaniami, a potem rozwiązania do egzaminu.

Drugi tydzień matur upływa pod znakiem dodatkowych przedmiotów. Punkty zdobyte na tych testach mogą być bardzo pomocne przy rekrutacji na studia. W przypadku biologii w grę wchodzi np. uniwersytet medyczny. Za bezbłędne rozwiązanie testu rozszerzonego z biologii można uzyskać 60 punktów.

Katarzyna Sklepik

Więcej na temat:

Komentarze

Liczba znaków do wpisania:  4000/4000

Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Jeśli uważasz, że któryś z komentarzy łamie regulamin, to wyślij nam link do tego artykułu na pomoc@naszemiasto.pl

Wybrane dla Ciebie

Powiązane

Więcej na temat:
Więcej na temat:
Więcej na temat:
Więcej na temat:
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, wyłącz Adblock na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3