JĘZYK POLSKI - ODPOWIEDZI - POZIOM ROZSZERZONY - MATURA 2013
JĘZYK POLSKI - ARKUSZ - POZIOM ROZSZERZONY - MATURA 2013
Linki staną się aktywne, jak tylko będziemy mogli opublikować arkusz i odpowiedzi.
Egzamin maturalny z języka polskiego na poziomie podstawowym, w roku szkolnym 2013 odbył się 7 maja.
Egzamin na poziomie rozszerzonym odbędzie się z 10 maja.
Na rozwiązanie zadań z arkusza z poziomu podstawowego zdający miał 170 minut, a z arkusza z poziomu rozszerzonego 180 minut.
Uwaga! Strona nie odświeża się automatycznie! Użyj f5 lub kliknij tutaj!
W dniu egzaminu maturalnego znajdziecie tu arkusze egzaminacyjne i rozwiązania zadań.
Gdy będziemy mogli opublikować arkusze i odpowiedzi, poniższe linki staną się aktywne.
Poniżej możecie zobaczyć arkusze i odpowiedzi z poprzednich lat:
MATURA 2012 - JĘZYK POLSKI - POZIOM PODSTAWOWY - ARKUSZ
MATURA 2012 - JĘZYK POLSKI - POZIOM PODSTAWOWY - ODPOWIEDZI
MATURA 2012 - JĘZYK POLSKI - POZIOM ROZSZERZONY - ARKUSZ
MATURA 2012 - JĘZYK POLSKI - POZIOM ROZSZERZONY - ODPOWIEDZI
W ramach przygotowań do egzaminu maturalnego sprawdźcie, jakie zadania musieli rozwiązywać Wasi poprzednicy w poprzednich latach.
Arkusze egzaminacyjne z poprzednich lat |
Język Polski | poziom podstawowy | poziom rozszerzony | ||
Matura 2011 | arkusz | klucz | arkusz | klucz |
Matura 2010 | arkusz | klucz | arkusz | klucz |
Matura 2009 | arkusz | klucz | arkusz | klucz |
Próbna 2009 | arkusz | klucz | arkusz | klucz |
Matura 2008 | arkusz | klucz | arkusz | klucz |
Matura 2007 | arkusz | arkusz | klucz | |
Matura 2006 | arkusz | klucz | arkusz | klucz |
Próbna 2006 | arkusz | klucz | arkusz | klucz |
Matura 2005 | arkusz | klucz | arkusz | klucz |
Portal MM Moje Miasto w Twoim mieście: Bydgoszcz, Kraków, Łódź, Lublin, Trojmiasto, Silesia, Szczecin, Warszawa, Wrocław. |
Arkusz na poziomie podstawowym składa się z dwóch części:
a) części sprawdzającej rozumienie czytanego tekstu,
b) części sprawdzającej umiejętność pisania własnego tekstu.
Część sprawdzająca rozumienie czytanego tekstu zawiera:
a) tekst (do 1000 słów),
b) test (10-16 zadań otwartych i/lub zamkniętych) z miejscami na wpisanie
odpowiedzi.
Tekst służący do sprawdzenia umiejętności czytania będzie:
a) publicystyczny lub popularnonaukowy,
b) przejrzyście skonstruowany,
c) napisany staranną polszczyzną,
d) nieobrażający uczuć i światopoglądu zdającego.
Pytania testu sprawdzającego rozumienie czytanego tekstu mogą dotyczyć:
a) poziomu znaczeń, czyli:
• rozumienia słów, związków frazeologicznych, zdań; odczytywania znaczeń
dosłownych i metaforycznych, znaczeń słów z kontekstu, odróżniania
informacji od opinii, znajdowania słów – kluczy,
• rozumienia myśli zawartej w akapicie lub części tekstu, wyszukiwania
informacji, selekcjonowania informacji, hierarchizowania, porównywania,
dostrzegania analogii i przeciwieństw,
• rozumienia głównej myśli tekstu (rozumienia tekstu jako całości) oraz
umiejętności wnioskowania;
b) poziomu struktury, czyli:
• kompozycji tekstu, tj. odróżniania wstępu, rozwinięcia, zakończenia,
wskazywania zasady kompozycyjnej,
• odkrywania związków logicznych, czyli rozumienia toku przyczynowoskutkowego,
wskazywania, np.: tezy, hipotezy, argumentów,
kontrargumentów, przykładów, wniosków, zależności między zdaniami,
akapitami i częściami tekstu,
• rozumienia znaczenia występujących w tekście wyrazów, wskazujących na tok
myślenia autora (sygnalizujących wnioskowanie, podtrzymywanie myśli, zwrot
myśli, dygresję, powtórzenie myśli, nawiązanie do myśli zawartej
w poprzednim akapicie);
c) poziomu komunikacji, czyli:
• genezy tekstu,
• rozpoznawania nadawcy,
• dostrzegania celu tekstu (intencji nadawcy),
• adresata i sposobu oddziaływania na niego,
• dostrzegania cech stylistycznych tekstu i rozumienia funkcjonalności środków
językowych.
Część sprawdzająca umiejętność pisania własnego tekstu zawiera:
a) 2 tematy wypracowania do wyboru,
b) strony przeznaczone na napisanie wypracowania.
Arkusz na poziomie rozszerzonym składa się z dwóch części:
a) części sprawdzającej rozumienie czytanego tekstu,
b) części sprawdzającej umiejętność pisania własnego tekstu.
Część sprawdzająca rozumienie czytanego tekstu zawiera:
a) tekst (do 1000 słów),
b) test (do 10 zadań otwartych i/lub zamkniętych) z miejscami na wpisanie
odpowiedzi.
Tekst (jeden lub kilka) służący do sprawdzenia umiejętności czytania będzie:
a) publicystyczny, popularnonaukowy, naukowy,
b) przejrzyście skonstruowany,
c) napisany staranną polszczyzną,
d) nieobrażający uczuć i światopoglądu zdającego.
Pytania testu sprawdzającego rozumienie czytanego tekstu mogą dotyczyć:
a) poziomu znaczeń, czyli:
• rozumienia słów, związków frazeologicznych, zdań; odczytywania znaczeń
dosłownych i metaforycznych, znaczeń słów z kontekstu, odróżniania
informacji od opinii, znajdowania słów – kluczy,
• rozumienia myśli zawartej w akapicie lub części tekstu, wyszukiwania
informacji, selekcjonowania informacji, hierarchizowania, porównywania,
dostrzegania analogii i przeciwieństw,
• rozumienia głównej myśli tekstu (rozumienia tekstu jako całości) oraz
umiejętności wnioskowania;
b) poziomu struktury, czyli:
• kompozycji tekstu, tj. odróżniania wstępu, rozwinięcia, zakończenia,
wskazywania zasady kompozycyjnej,
• odkrywania związków logicznych, czyli rozumienia toku przyczynowoskutkowego,
wskazywania, np.: tezy, hipotezy, argumentów,
kontrargumentów, przykładów, wniosków, zależności między zdaniami,
akapitami i częściami tekstu,
• rozumienia znaczenia występujących w tekście wyrazów, wskazujących na tok
myślenia autora (sygnalizujących wnioskowanie, podtrzymywanie myśli, zwrot
myśli, dygresję, powtórzenie myśli, nawiązanie do myśli zawartej
w poprzednim akapicie);
c) poziomu komunikacji, czyli:
• genezy tekstu,
• rozpoznawania nadawcy,
• dostrzegania celu tekstu (intencji nadawcy),
• adresata i sposobu oddziaływania na niego,
• dostrzegania cech stylistycznych tekstu i rozumienia funkcjonalności środków
językowych.
Zasady oceniania części pisemnej:
Na poziomie podstawowym
• część sprawdzająca rozumienie czytanego tekstu
– 20 punktów z 70 możliwych do uzyskania na tym poziomie,
• część sprawdzająca umiejętność pisania na poziomie podstawowym
– 50 punktów z 70 możliwych do uzyskania na tym poziomie.
Na poziomie rozszerzonym
• część sprawdzająca rozumienie czytanego tekstu
– 10 punktów z 50 możliwych do uzyskania na tym poziomie,
• część sprawdzająca umiejętność pisania
– 40 punktów z 50 możliwych do uzyskania na tym poziomie.
Poziom podstawowy
W części sprawdzającej rozumienie czytanego tekstu każda odpowiedź na zawarte
w arkuszu zadania otwarte i zamknięte jest punktowana. Liczba punktów podana jest
w arkuszu egzaminacyjnym obok zadania, a w modelu odpowiedzi uszczegółowione są
zasady przyznawania punktów.
W części sprawdzającej umiejętność pisania za kryteria najważniejsze uznaje się
rozwinięcie tematu i poprawność językową, za kryteria wspomagające – kompozycję
i styl. W punktacji uwzględnia się także ocenę szczególnych walorów pracy.
Waga kryteriów
w części sprawdzającej umiejętność pisania na poziomie podstawowym za:
rozwinięcie tematu 25 punktów = 50%
kompozycję 5 punktów = 10%
styl 5 punktów = 10%
język 12 punktów = 24%
zapis (ortografia i interpunkcja) 3 punkty = 6%
Razem 50 punktów = 100%
Za szczególne walory pracy maturzysta może otrzymać dodatkowe 4 punkty, które
przyznaje się za pracę ocenioną poniżej maksymalnej liczby punktów, jednak
wyróżniającą się oryginalnością w zakresie rozwinięcia tematu, kompozycji, stylu
lub języka. Łączna liczba punktów za wypracowanie nie może jednak przekroczyć 50.
Poziom rozszerzony
W części sprawdzającej rozumienie czytanego tekstu każda odpowiedź na zawarte
w arkuszu pytania otwarte i zamknięte jest punktowana. Liczba punktów podana jest
obok zadania, a w modelu odpowiedzi uszczegółowione są zasady przyznawania punktów.
W części sprawdzającej umiejętność pisania zdający otrzymuje najwięcej punktów
za rozwinięcie tematu.
Waga kryteriów
w części sprawdzającej umiejętność pisania na poziomie rozszerzonym za:
rozwinięcie tematu 26 punktów = 65%
kompozycję 2 punkty = 5%
styl 2 punkty = 5%
język 8 punktów = 20%
zapis (ortografia i interpunkcja) 2 punkty = 5%
Razem 40 punktów = 100%
Za szczególne walory pracy maturzysta może otrzymać dodatkowe 4 punkty.
Łączna liczba punktów za wypracowanie nie może jednak przekroczyć 40.
Przeczytaj także: |
**
[Ustna matura z języka polskiego. Jak wygląda i co zrobić by zdać?](https://poznan.naszemiasto.pl/photo-day-60-galerie-informacje/ar/c13-2934356)
[ Lektury z języka polskiego](https://poznan.naszemiasto.pl/matura-2009-lektury-z-jezyka-polskiego/ar/c13-2919108)
[ Matura z języka polskiego. Jak zdać, jak napisać wypracowanie?](https://poznan.naszemiasto.pl/matura-2009-matura-z-jezyka-polskiego-jak-zdac-jak-napisac/ar/c5-2919112)
Jak napisać maturalne wypracowanie?
Nie tylko o niedźwiedziach, które mieszkały w minizoo w Lesznie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?