Z racji architektonicznego wykształcenia Maria Fenrych jest szczególnie wrażliwa na estetykę, panującą na ulicach Poznania. Od zawsze raził ją wysyp szyldów i bannerów reklamowych - zwłaszcza w reprezentacyjnych miejscach naszego miasta.
- Reklamy staników na murach wyższych uczelni są jakąś karykaturą. To deformuje znaczenie architektury naszego wspaniałego miasta. A ono obrasta reklamami coraz bardziej - mówi Maria. - Szczególnie szkoda mi wartościowych budynków, na przykład na ulicach Dąbrowskiego czy Roosevelta, pochodzących z przełomu XIX i XX wieku. To przykład bardzo dobrej architektury z pięknym detalem. A teraz zeszpeconej, wręcz pożartej przez reklamę - dodaje.
Gdy pewnego razu natrafiła na album z fotomontażami znanych obiektów (np. wieży Eiffla czy Bramy Brandenburskiej), upstrzonych do bólu reklamami, postanowiła zrobić coś dokładnie odwrotnego. Czyli usuwać reklamy z miejskiej przestrzeni publicznej. Jako pole eksperymentalne wybrała stolicę Wielkopolski, a jako narzędzie - photoshopa.
Maria Fenrych po zrobieniu zdjęć różnych miejsc dzięki obróbce komputerowej oczyszczała je z bannerów reklamowych. 7 marca w Centrum Kultury Zamek opowiadała o tym w trakcie panelu dyskusyjnego na temat estetyki w przestrzeni miejskiej. Powstał nawet film na ten temat. Oto jak może zmienić się stolica Wielkopolski.
Efekt? Przestrzeń publiczna była nie do... poznania. Maria Fenrych wzięła w ten sposób na warsztat wiele budynków, a docelowo zamierza tak obrobić ok. 25 zdjęć. I to właśnie ona zainspirowała do akcji poznańską Fundację Nieściszalni, upowszechniającej muzykę i sztukę w przestrzeni miejskiej.
Zmiany w wyglądzie Poznania
- Wzięliśmy pod lupę nasz budynek mieszczący się przy ulicy Dąbrowskiego 17. Uzyskaliśmy zgodę na realizację naszego projektu od zarządców budynku, którzy od dawna nosili się z zamiarem usunięcia słupa reklamowego z mnóstwem szyldów - opowiada Wojciech Augustyniak z fundacji. - Zastąpiliśmy go zunifikowanym słupem z wymiennymi tabliczkami, utrzymanymi w jednym stylu i kolorystyce. Efekt wszystkim się podobał - podkreśla.
Niedługo na skwerze pojawi się też ogród z roślinnością. Fundacja ma wiele innych pomysłów na zmiany w wyglądzie Poznania - od szczegółu do ogółu.
Za pomysł uwolnienia swojej siedziby od natłoku reklam Fundacja Nieściszalni dostała od stowarzyszenia "Inwestycje dla Poznania" tytuł "POZytywna zmiana 2012". Jej projekt szyldu zajął też III miejsce w konkursie "Wzorcowy Szyld 2012", organizowany przez stowarzyszenie "Ulepsz Poznań".
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?