(© by mikelo)

Częste zaparcia lub biegunki mogą być oznaką zaburzenia równowagi mikrobiologicznej jelit. Dowiedz się, jak pozbyć się tego problemu.

Od dziecka słyszymy, że bakterie to nasz wróg, a dokładne mycie rąk chroni nas przed chorobami. W pewnym stopniu jest to prawdą, ponieważ chorobotwórcze drobnoustroje, z którymi mamy styczność na co dzień, są odpowiedzialne za rozwój wielu potencjalnie groźnych infekcji. Warto jednak uświadomić sobie, że nie wszystkie szczepy bakterii mają negatywny wpływ na organizm człowieka. Niektóre są wręcz niezbędne, na przykład do prawidłowego funkcjonowania układu pokarmowego.

Równowaga mikrobiologiczna jelit a zdrowie

Mianem naturalnej mikroflory jelit określa się dobroczynne bakterie, które chronią przed biegunkami, zaparciami oraz schorzeniami układu trawiennego. Jak wyjaśnia internista z przychodni CenterMed Warszawa, „równowaga mikrobiologiczna jelit jest istotna dla zdrowia całego organizmu ze względu na liczne funkcje, które spełnia, m.in. ma wpływ na trawienie i wchłanianie składników pokarmowych, hamuje kolonizację jelit przez bakterie chorobotwórcze, stymuluje układ immunologiczny oraz ma wpływ na czas pasażu jelitowego”.

Prozdrowotne właściwości tak zwanych bakterii probiotycznych zostały udowodnione w licznych badaniach naukowych. Jednym z nich był eksperyment przeprowadzony przez badaczy z Uniwersytetu w Pensylwanii, którzy wykazali, że sposób odżywiania ma wpływ na mikroflorę jelit, która z kolei oddziałuje na zdrowie całego organizmu. Korzystny wpływ na bakterie zasiedlające układ trawienny miały produkty spożywcze bogate w błonnik, lecz ubogie w tłuszcze. Dla porównania, pokarmy wysokotłuszczowe, o niskiej zawartości błonnika, takie jak ciastka i czekolada, wyraźnie niekorzystnie oddziaływały na mikroflorę jelit.

Zaburzenia równowagi mikrobiologicznej mogą być również wynikiem spożywania alkoholu i produktów smażonych, a także przyjmowania środków farmakologicznych, zwłaszcza antybiotyków. Zmiany mikroflory jelit obserwuje się też podczas wakacyjnych wyjazdów do egzotycznych miejsc – ich głównym objawem są dolegliwości żołądkowe po spożyciu lokalnych dań.

Jak przeciwdziałać zmianom mikroflory jelit?

Zdrowa dieta to najlepszy sposób na zapewnienie sobie prawidłowego funkcjonowania układu pokarmowego. Warto pamiętać, by w trakcie antybiotykoterapii przyjmować preparaty probiotyczne lub spożywać jogurty, które mają w swoim składzie dobroczynne bakterie probiotyczne. Żywe kultury bakterii zapobiegają bowiem zaburzeniom równowagi mikrobiologicznej organizmu, wynikającym ze stosowania antybiotyków, i nie dopuszczają do namnażania się chorobotwórczych bakterii oraz innych patogenów.

Probiotyki cieszą się dużą popularnością, ale czy każdy z nas może stosować je bez obawy o swoje zdrowie? „W chwili obecnej uważa się, że nie ma przeciwwskazań do stosowania probiotyków przez osoby immunokompetentne” ‒ uspokaja lekarz. „Jednak nie należy ich stosować lub zachować dużą ostrożność u pacjentów z niedoborami odporności, chorych w ciężkim stanie lub leczonych w Oddziałach Intensywnej Opieki Medycznej”.

Dobre samopoczucie w dużej mierze zależy od stanu zdrowia, wystarczy bowiem stosunkowo błaha niedyspozycja, jak na przykład biegunka lub problemy z wypróżnieniem, by pojawił się dyskomfort oraz uczucie poirytowania. Problemom z układem trawiennym można, na szczęście, zapobiegać poprzez odpowiednią podaż płynów, spożywanie produktów spożywczych bogatych w błonnik i wspomaganie mikroflory jelit preparatami probiotycznymi lub naturalnymi jogurtami, zawierającymi pałeczki dobroczynnych bakterii, gdy istnieje realne ryzyko zaburzenia równowagi mikrobiologicznej.


Wsparcie redakcyjne od:



Zdrowie

Komentarze (0)

Podane dane osobowe będą przetwarzane przez Polska Press Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Podanie danych jest dobrowolne. Pozostałe informacje na temat celu i zakresu przetwarzania danych osobowych oraz Twoich praw znajdziesz w regulaminie. Dodając komentarz akceptujesz regulamin.

Zaloguj się / Zarejestruj się!

Brak komentarzy. Możesz być pierwszy!