MPK kupiło używane tramwaje po 30 tysięcy euro za sztukę

Zanim w Poznaniu pojawią się nowe tramwaje marki Tramino, na ulicach pojawi się 21 popularnych, ale nie najmłodszych "helmutów".

"Helmuty", czyli modele GT8 jeżdżą w Poznaniu już od kilku lat, m.in. na liniach 7,8, 9 i 11. Uchodzą za bardzo wygodne, ale estetyką raczej nie grzeszą. Wydawało się, że to m.in. one zostaną wkrótce zastąpione przez nowiutkie tramwaje marki Solaris Tramino, których aż 45 zamówiło niedawno MPK. Tymczasem poznański przewoźnik dość nieoczekiwanie kupił aż 21 kolejnych wysłużonych „helmutów”.

- Wszystkie pochodzą z Dusseldorfu, gdzie cały czas jeździły po ulicach – wyjaśnia Iwona Gajdzińska, rzeczniczka prasowa MPK. – Każdy kosztował nas jedynie 30 tysięcy euro, to naprawdę bardzo dobra cena. Te tramwaje przeszły gruntowny remont na początku lat 90. i są w bardzo dobrym stanie.

Cena rzeczywiście jest niezwykle niska, jeśli porównamy ją chociażby z tymi, jakie MPK zapłaci za tramino. Tramwaje Solorisa kosztują aż 2 miliony euro.

Jak wyjaśnia Gajdzińska, "helmuty" mają zastąpić w Poznaniu najstarsze z obecnie jeżdżących po Poznaniu tramwajów. Chodzi o modele GT6 i 3G (tzw. holendry), z których niektóre mają blisko 50 lat.
- Wycofujemy je nie tylko ze względu na wiek, ale też fakt, że np. holendry są mało pojemne i mało przewiewne, przez co zwłaszcza w czasie upałów nie spisywały się najlepiej – tłumaczy Gajdzińska.

Jednocześnie rzeczniczka MPK przyznaje, że helmuty choć nie należą do najnowszych, są jednymi z najlepszych tramwajów w Poznaniu.
- Przede wszystkim są mało awaryjne, a poza tym pasażerowie bardzo je lubią ze względu na pojemność i przewiewność – mówi Gajdzińska.

Nowe nabytki MPK zanim zaczną wozić poznaniaków, przejdą drobną modernizację. Zostaną wyposażone m.in. w sprzęgi łączące wagony, systemy sterowania zwrotnicami i kasownikami, a także czuwaki – urządzenia włączające automatycznie hamulce w przypadku zasłabnięcia motorniczego. Poza tym w „helmutach” zostaną zamontowane... kabiny dla motorniczych.
- To dlatego, że w Niemczech tramwaje nie muszą mieć wydzielonych kabin dla motorniczych – wyjaśnia Gajdzińska.

Nowe tramwaje mają pojawić się na ulicach Poznania jeszcze pod koniec lipca.

Czytaj też:
Tramino zdał testy - nowych tramwajów będzie więcej!

Nie 40, a 45 tramwajów Tramino pojawi się za kilkanaście miesięcy na poznańskich ulicach.

17 lipca
2010, zbiórka 11.30-12.00
17 lipca -
Tor Poznań
17, 18,



24, 25 lipca, Stary Rynek

Zenon Zabawny

Więcej na temat:

Komentarze

Liczba znaków do wpisania:  4000/4000

Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Jeśli uważasz, że któryś z komentarzy łamie regulamin, to wyślij nam link do tego artykułu na pomoc@naszemiasto.pl

Wybrane dla Ciebie

Powiązane

Więcej na temat:
Więcej na temat:
Więcej na temat:
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, wyłącz Adblock na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3