Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

MPK - Pasażerów ubywa. Akcje mają zachęcić do korzystania z komunikacji miejskiej

Katarzyna Fertsch
Takie plakaty, widziane przez kierowców, mają ich zachęcić do przesiadki do autobusu
Takie plakaty, widziane przez kierowców, mają ich zachęcić do przesiadki do autobusu Sławomir Seidler
„Z okna autobusu możesz zobaczyć tęczę – z okna samochodu tylko 3 kolory”. Takie plakaty wiszą na autobusach MPK. Mają zachęcić do podróżowania komunikacją miejską. Tymczasem z roku na rok osób jeżdżących tramwajami i autobusami jest coraz mniej.

Reklamy na autobusach to część ogólnopolskiej kampanii, zorganizowanej przez Izbę Gospodarczą Komunikacji Miejskiej. Odpływ pasażerów to zjawisko, które występuje w całej Polsce.

– Jeśli taki plakat zachęci do autobusu choćby jednego tylko kierowcę, to warto go powiesić – uważa Iwona Gajdzińska, rzecznik prasowy MPK. – Bo on przekaże to później swoim kolegom.

MPK nie zarabia na akcji, udostępnia jedynie powierzchnię reklamową. Jakie to przynosi efekty? Nie da się podać konkretnej liczby, ponieważ podobne statystyki nie są prowadzone. Wiadomo jednak, że liczba pasażerów spada w Poznaniu z roku na rok. W 2008 roku sprzedano w sumie 43,5 mln biletów. Rok później nieco ponad 40 mln.

– Do końca sierpnia tego roku sprzedaliśmy 26 milionów biletów. Możemy więc szacować, że do końca roku będzie to liczba około 40 milionów – mówi Rafał Kupś, zastępca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego. – Tym bardziej że studenci kupują bilety od września.

Zdaniem Kupsia nawet jeśli nie uda się zwiększyć liczby pasażerów, ale zastopować ich odpływ – to już będzie sukces. Dlatego on również popiera podobne akcje wizerunkowe – informacyjne. Często jest tak, że poznaniacy nie wiedzą o połączeniach i dlatego nie korzystają z komunikacji miejskiej – dodaje. – Zdarza się, że mieszkańcy dowiadują się o nich podczas spotkań z nami bądź właśnie z podobnych akcji, które co jakiś czas są organizowane.

Na nowe, wygodne połączenia trzeba stawiać, żeby zachęcić kierowców do pozostawienia samochodu pod domem. Ważne jest także inwestowanie w nowe trasy i tabor. – Nowe tramino czy trasa tramwajowa na Franowo powinny przyciągnąć kolejnych pasażerów – uważa Kupś.

Kolejny czynnik to punktualność autobusów i tramwajów. Tu ważne są remonty torowisk i wymagania, jakie ZTM postawił przed przewoźnikiem miejskim (za każde spóźnienie czy niezrealizowany kurs MPK jest karane finansowo).

Nowa linia z Mosiny do Borkowic

Korzystanie z komunikacji miejskiej świadczy o dojrzałości aglomeracyjnej – uważa Iwona Gajdzińska, rzecznik MPK. Wiedzą o tym również przedstawiciele ZTM, dlatego stawiają nie tylko na komunikację w Poznaniu, ale także w gminach powiatu.
Od środy zaczną kursować autobusy nowej linii numer 691. Pojazdy będą woziły pasażerów z dworca kolejowego w Mosinie, przez Krosno, Drużynę do Borkowic. Poranne oraz popołudniowe kursy ułożone zostały w taki sposób, by ułatwić pasażerom dojazdy autobusami oraz pociągami w kierunku Poznania w godzinach porannych, a w godzinach popołudniowych powroty z Poznania. Kursy będą wykonywane w dni robocze.
Cena biletu normalnego będzie wynosiła 2,20 zł, a ulgowego 1,10 zł.
Do potrzeb uczniów liceum w Puszczykowie dostosowana zostanie także godzina odjazdu linii numer 651 z Dębca. Zamiast o godzinie 7.25 autobusy będą odjeżdżały o 7.15. Dzięki temu uczniowie nie będą się spóźniać na lekcje.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poznan.naszemiasto.pl Nasze Miasto