Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Pestka Poznań: Przedłużenie jest już gotowe! [ZDJĘCIA]

Maciej Roik
Pestka Poznań - przedłużenie jest już gotowe
Pestka Poznań - przedłużenie jest już gotowe Paweł Miecznik
Pestka Poznań - przedłużenie jest już gotowe. W czwartek odbędzie się oficjalny przejazd techniczny tramwaju, na pokładzie którego będzie obecny prezydent Ryszard Grobelny, a od niedzieli z nowej trasy będą mogli korzystać poznaniacy.

Pestka Poznań - przedłużenie jest już gotowe

Budowa 2,5-kilometrowego, nowego odcinka Poznańskiego Szybkiego Tramwaju trwała ponad dwa lata. W efekcie, dzisiaj trasa tramwajowa z Piątkowa do Dworca Głównego, ma długość ponad 8,5 kilometra.

Tak prawdopodobnie kończy się historia jednej z najdłużej trwających inwestycji w mieście. Bo o budowie Pestki Poznań mówiło się już w... 1928 roku. Według ówczesnych planów, trasa miała przebiegać w wykopie. Celem planistów było połączenie Lubonia z Winiarami. Po wojnie powrócono do tej koncepcji, jednak minęły dziesiątki lat, zanim pomysł zaczął nabierać kształtu.

Pestka Poznań - Montują nowe wiaty przy moście Teatralnym [ZDJĘCIA]

Prace projektowe rozpoczęto bowiem dopiero w 1978 roku, a budowa rozpoczęła się cztery lata później. Pierwotnie Pestka Poznań miała mieć prawie 27 km! Jak wyszło? Prace się ślimaczyły, a poznaniacy żartowali, że wykop najlepiej zalać wodą i organizować w mieście spływy kajakowe.

Ostatecznie, po 15 latach, Pestka Poznań w końcu powstała. Niestety ze śmiałych planów został tylko odcinek o długości 6,1 km. PST oddano do użytku w 1997 roku jako pierwszą i najnowocześniejszą w Polsce trasę szybkiej komunikacji miejskiej.

Według obliczeń ekonomistów łączny koszt - po uwzględnieniu wszystkich inflacji - wyniósł ok. 200 mln zł.
Pestka Poznań służy mieszkańcom już 16 lat. We wrześniu 2011 roku, rozpoczęło się jednak jej przedłużanie. Powód? Ominięcie tramwajowego, wąskiego gardła, które od lat tworzyło się na moście Teatralnym.

Pestka w Poznaniu - Peron siódmy jest prawie gotowy! [ZDJĘCIA]

- Teraz Pestka Poznań będzie szybka nie tylko z nazwy - podkreśla Andrzej Nowakowski, prezes prowadzącej inwestycję spółki Infrastruktra Euro 2012. - Bezkolizyjny przejazd aż do Dworca Zachodniego, to rozwiązanie, które poznaniacy docenią bardzo szybko.

Budowa nowego odcinka Pestki Poznań kosztowała 131 mln zł. Podobnie jak w przypadku prac w latach 80. nie brakowało niespodzianek. Przykład? Okazało się, że z pozoru solidne fundamenty pod budynkiem dworca prawie nie istniały. Dlatego całość trzeba było wzmacniać setkami pali. To sprawiło, że budowa pochłonęła dodatkowe kilka milionów złotych.

Pestka w Poznaniu - zobacz więcej

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poznan.naszemiasto.pl Nasze Miasto