Drogi i kolej to podstawa dobrze funkcjonującego regionu. To dzięki nim do Wielkopolski napływają inwestorzy, którzy głównie ze względów logistycznych umiejscowiają tu swoje firmy i koncerny. Z Wielkopolski, dzięki dobrym rozwiązaniom transportowym, podróżować możemy zarówno nad morze, na południe kraju, za zachodnią granicę i na wschód. Inwestycje w drogi i kolej opłacają się władzom regionu.
Zarząd Województwa Wielkopolskiego, jako zarządzający Wielkopolskim Regionalnym Programem Operacyjnym na lata 2014-2020 (WRPO 2014+) w ramach Poddziałania 5.1.1 „Wzmocnienie regionalnego układu powiązań drogowych” rozstrzygnął konkurs dotyczący dróg wojewódzkich. W ramach projektu pozakonkursowego realizowany będzie zakup nowego taboru dla Kolei Wielkopolskich. W podobnej sytuacji jest również modernizacja linii kolejowej do Piły.
Te drogi już czeka remont
Nowe inwestycje zwiększą prędkość i przepustowość na szlakach oraz umożliwią rozwój transportu pasażerów i towarów.
Instytucja Zarządzająca WRPO 2014 + po ocenie merytorycznej zaakceptowała 18 projektów, które wpłynęły w ramach konkursu. Wnioski zostały ocenione pozytywnie przez członków Komisji Oceny Projektów.
- Wnioski wpływały do końca grudnia 2015 roku. Wielkopolski Zarząd Dróg Wojewódzkich starał się o dofinansowanie 18 projektów. Inwestycje dotyczyły między innymi następujących dróg wojewódzkich: drogi numer 188 na odcinku Człuchów - Piła, trasy z Międzychodu do Ujścia i trasy wojewódzkiej 305 od granicy powiatu leszczyńskiego do granicy z województwem wielkopolskim - mówi Hubert Zobel, dyrektor Departamentu Wdrażania Programu Regionalnego Wielkopolskiego Urzędu Marszałkowskiego.
W ramach tego dofinansowania rozpocznie się też modernizacja głównej trasy nr 194 prowadzącej z Wyrzyska na Gołańcz, a także drogi numer 185 z Obrzycka do Szamotuł.
ZOBACZ TAKŻE
Mateusz Morawiecki - Zaryzykujemy i zainwestujemy w rodzime firmy:
Źródło: AIP
To jednak tylko część dróg wojewódzkich, które w ramach konkursu i unijnego dofinansowania powstaną. Projekty bowiem zakładają nie tylko przebudowę, budowę dróg wojewódzkich, ale także skrzyżowań i modernizację pozostałej infrastruktury drogowej: mostów, wiaduktów, kładek.
- W Międzychodzie, chociażby, zostanie wybudowany nowy most. Dzięki tej inwestycji mieszkańcy będą mieli też inną drogę dojazdu do centrum miasta - mówi dyrektor Zobel.
Na większość z wybranych projektów już ogłoszono przetarg na ich realizację. M.in. ruszyło postępowanie przetargowe na modernizację obwodnicy Obornik. - Zakładamy, że wszystkie projekty zostaną zrealizowane w latach 2017-2019. Należy pamiętać jednak, że każda zmiana na drogach wojewódzkich pociąga za sobą także dodatkowe zmiany w infrastrukturze - mówi Hubert Zobel.
Większość dróg, które mają być finansowane z unijnych funduszy, ma być także kompatybilna z dużymi trasami, które jednocześnie powstają w naszym regionie. Chodzi tu między innymi o drogę ekspresową S11 z Koszalina na południe kraju, przez Wielkopolskę czy S5 z Poznania do Wrocławia.
Pieniądze na kolej
Dodatkowy projekt pozakonkursowy, który także jest w trakcie realizacji, to zakup taboru dla Kolei Wielkopolskich i modernizacja linii kolejowej do Piły. - To kluczowe inwestycje dla Wielkopolski - podkreśla Hubert Zobel. - Umowa na zakup taboru już jest podpisana. Wzbogacimy się o 10 zupełnie nowych pociągów. Modernizacji ulegnie też 5 zespołów trakcyjnych. Beneficjentem tego projektu jest Samorząd Województwa Wielkopolskiego - dodaje dyrektor Zobel.
Nowe pociągi mają kursować po wielkopolskich torach z prędkością do 160 km na godzinę i będą uczęszczać między innymi na trasach z Poznania do Rawicza, Jarocina, Krzyża czy Kostrzyna. To z pewnością skróci czas dojazdu do stolicy Wielkopolski z innych miast w regionie.
Przy modernizacji istniejącego już taboru wymienione zostaną silniki, zmieni się też wygląd kabiny maszynisty i cały system sterujący. Toalety będą zabudowane, dzięki czemu będzie można korzystać z nich także w trakcie postoju.
Koszt tej inwestycji to ok. 304 mln zł. Dofinansowanie unijne do projektu wynosi natomiast 210 mln złotych.
Modernizacji ma też ulec trasa kolejowa z Poznania do Piły, tak by docelowo pociągi pasażerskie mogły nią jeździć z prędkością do 140 km/godz. Wymieniony zostanie układ torów, będzie nowa sieć trakcyjna, perony. - Beneficjentem jest PKP PLK SA. Orientacyjny koszt modernizacji trasy kolejowej z Piły do Poznania to ok. 600 mln zł, z czego dofinansowanie unijne to 420 mln zł - dodaje dyrektor Zobel.
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?