O budowie kładki pieszo-rowerowej przez Wartę w Owińskach mówiono od lat. Miałaby ona powstać w miejscu historycznej przeprawy promowej, która funkcjonowała tutaj od XIII wieku do końca lat 40. ubiegłego stulecia i łączyła Radojewo z Owińskami.
Przypomnijmy, że na długości blisko 16 km – od mostu Lecha w Poznaniu do Biedruska nie ma jakiejkolwiek przeprawy przez rzekę. W ten sposób Warta dzieli zamiast łączyć. Powstanie kładki stanowiłoby naturalne przedłużenie Nadwarciańskiego Szlaku Rowerowego na zachodnim brzegu Warty i szlaków rowerowych po stronie wschodniej (np. Cysterski Szlak Rowerowy, Szlak Kościołów Drewnianych).
W 2009 roku Poznań podpisał z gminą Czerwonak porozumienie, dotyczące budowy kładki pieszo-rowerowej przez Wartę w Owińskach. Miasto przekazało 20 tysięcy złotych gminie na przygotowanie koncepcji przeprawy przez Wartę. Pozostałe pieniądze wyłożył Czerwonak.
ZOBACZ TAKŻE:
W 2012 r. czerwonacki samorząd dysponował zarówno koncepcjami kładki pieszo-rowerowej, jak i zagospodarowania terenu przy kładce po wschodniej stronie rzeki w Owińskach. – Tamta koncepcja kładki, która przewidywała na przykład drewnianą przeprawę, nie znalazła jednak zastosowania – mówi Waldemar Flugel, zastępca wójta gminy Czerwonak.
Budową kładki zainteresowana jest też gmina Suchy Las, która przystąpiła do wspomnianego porozumienia. – W ubiegłym roku ogłosiliśmy przetarg i wybraliśmy pracownię, która przygotowuje projekt kładki pieszo-rowerowej, miejsc postojowych, przystani jachtowej i placu manewrowego. Powinien on powstać do końca tego roku – twierdzi W. Flugel.
Projekt będzie kosztował gminę 194 tys. zł. – Zdecydowaliśmy się na podwieszany most z pylonem – mówi W. Flugel. – Powstanie na nim taras widokowy, z którego będzie można podziwiać Wartę i okolice.
Kładka ma mieć ok. 170 metrów długości. Zostanie posadowiona na żelbetowych palach. – Po stronie Owińsk planujemy budowę drugiej w naszej gminie mariny – tłumaczy W. Flugel. I dodaje, że ma to być przystań jachtowa i kajakowa z pływającym pomostem, umożliwiającym cumowanie kilkunastu łodzi.
W lutym tego roku odbyło się spotkanie przedstawicieli Czerwonaka, Poznania, Suchego Lasu i Nadleśnictwa Łopuchówko, które jest zainteresowane budową ścieżek rowerowych. Z monitoringu prowadzonego przez leśników wynika, że natężenie ruchu rowerowego w tej okolicy jest bardzo duże.
– Suchy Las i Poznań potwierdziły chęć współfinansowania budowy kładki. Będziemy też występować o dofinansowanie unijne – mówi W. Flugel.
Kładka powinna powstać do 2025 r. Koszty inwestycji szacuje się na ok. 10 mln zł.
ZOBACZ:
POLECAMY:
Zdjęcia ze studniówek
Wypadki, korki, drogi
Rozrywka
Quizy - sprawdź, czy wiesz
Nowe miejsca w Poznaniu
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?