Pierwsza z planowanych zmian w cenach ma obowiązywać od 1 maja, kolejne od 1 stycznia 2013 i 2014. I tak zgodnie z projektem uchwały bilety 15 minutowe mają zdrożeć z 2,00 zł do 2,60 od maja i do 3 zł od 1 stycznia 2014 roku. Natomiast popularne sieciówki miesięczne mogą zamiast 81 - kosztować 105 złotych od 1 maja oraz 121 złotych za półtora roku.
- Podwyżkom jestem przeciwny. Wydaje się grubą przesadą, by bilety jednorazowe kosztowały tyle ile chce prezydent - mówi radny Michał Grześ z PiS. Z okresowymi może być już inaczej, gdyż swoje uwagi będą mieć między innymi radni Platformy Obywatelskiej.
- Chcemy wprowadzić kilka poprawek do uchwały, gdyż sieciówki muszą być konkurencyjne i zachęcać do rezygnacji z samochodów na rzecz komunikacji miejskiej - wyjaśnia radny Łukasz Mikuła z PO.
Zmiany w podwyżkach mają opierać się na propozycjach Michała Beima, specjalisty od komunikacji zbiorowej, który pracuje w Poznaniu oraz Niemczech. - To właśnie bilety długookresowe w dużej mierze decydują o tym, że ludzie jeżdżą tramwajami lub autobusami - wyjaśnia Michał Beim. - Dodatkowo kupując je przedpłacają, czyli przewoźnik wcześniej, miesiąc, kwartał lub rok, dostaje pieniądze za przejazdy - stwierdza.
Zobacz też: Jeden bilet na pociąg i komunikację miejską coraz bliżej
Zgodnie z jego propozycjami sieciówka miesięczna powinna kosztować najwyżej 90 zł. Kupno biletu półrocznego powinno być premiowane miesiącem jazdy za darmo, a rocznego trzema miesiącami. Proponuje również promowanie rodzin (tam gdzie trzy osoby mają bilet okresowy, czwarta by miała go za darmo) oraz zakładów pracy (10 procent zniżki dla pracowników tych firm gdzie co najmniej połowa pracowników ma sieciówkę).
Natomiast ze śmiechem przyjmuje propozycję ZTM by na zmotoryzowanych wywierać presję, by rezygnowali z jazdy samochodami. Zgodnie z założeniami zamykane mają być ulice oraz likwidowane miejsca postojowe w centrum i przy ośrodkach akademickich, kulturalnych, sportowych. - Jednak żadnych konkretów nie podano, wydaje się, że twórcy wpisali te cele, by mieć jakieś argumenty na potwierdzenie tezy, że komunikacja zbiorowa będzie konkurencyjna.
Wiadomo, że za siecówki w Poznaniu mniej będą płacili dojeżdżający do miasta pociągami regionalnymi. Według Krzysztofa Pawlaka z Wielkopolskiego Zakładu Przewozów Regionalnych ma to zachęć do pozostawienia auta przed domem. W takim przypadku sieciówka ma kosztować 94 zamiast 105 zł.
Tańsze sieciówkl dla posiadaczy biletów PKP. Dziś radni zajmą się podwyżkami cen komunikacji miejskiej.
O ile więcej zapłacimy
Bilet 15 min. 2.00 zł (obecnie), 2,60 (01.05.2012) na 3,00 zł (01.01.2014)
Bilet półgodzinny 3 zł (obecnie), 3,40 zł (01.05.2012), 3,80 zł (01.01.2014)
Sieciówka na miesiąc 81 zł (obecnie), 105 zł (01.05.2012), 121 zł (01.01.2014)
Bilet roczny 880 zł (obecnie), 1155 zł (01.05.2012), 1331 (01.01.2014)
ZEBRAliśmy nasze serwisy w jednym miejscu:
GŁOS.TV - filmy z Poznania i regionu [Lubię to!]
Indeks dla ZEBRY - strefa studenta na Poznań Nasze Miasto [Lubię to!]
Bułgarska.pl - wszystko o Kolejorzu [Lubię to!]
Droga do Euro 2012 - wielkie poznańskie odliczanie do Euro 2012 [Lubię to!]
Konkursy - baw się z nami i wygrywaj nagrody
Najważniejsze informacje z Poznania - zamów nasz newsletter
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?