Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

POZNAŃ - Zarządu Transportu Miejskiego nie jest aż taki zły, jakim go wszyscy widzą

Katarzyna Fertsch
Zbigniew Rusak, szef Zarządu Transportu Miejskiego, planuje postawić w tym roku kolejnych dziesięć biletomatów. Do końca marca wszystkie stojące będą doładowywały komkarty
Zbigniew Rusak, szef Zarządu Transportu Miejskiego, planuje postawić w tym roku kolejnych dziesięć biletomatów. Do końca marca wszystkie stojące będą doładowywały komkarty Waldemar Wylegalski
Biletomaty są moim sukcesem, a nie porażką – mówi Zbigniew Rusak, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego. I podsumowuje pierwszy rok funkcjonowania jednostki, którą kieruje. Zdradza też, czym w najbliższym czasie będą się zajmować pracownicy zarządu.

Montaż czterdziestu automatów biletowych zajął ZTM-owi aż cztery miesiące. – Przez pierwsze dwa miesiące byłem jedynym pracownikiem nowego urzędu. Dopiero później dołączyło sto kolejnych osób, które przeszły z MPK – opowiada szef ZTM. – Trzeba było zadbać o przyłącza, przygotować mapki geodezyjne, skompletować dokumenty. Wbrew temu, co sądzą inni, ja uważam, że ustawienie biletomatów to mój sukces, a nie porażka.

Jego zdaniem automaty nie są też wcale tak bardzo zawodne. Od kwietnia zepsute były w sumie 66 dni (pojedyncze urządzenia). Wynik zawyża automat stojący na rogu Hetmańskiej i Głogowskiej, którego awarię udało się usunąć dopiero po 30 dniach.

Czym jeszcze może się pochwalić zarząd? Tym, że nadzorował inwestycje torowe na ulicy Winogrady oraz pilotował przygotowania do trzech innych: przedłużenia PST do Dworca Zachodniego, budowy nowej trasy tramwajowej na Franowo i remontu torowisk w rejonie ulicy Grunwaldzkiej. – Zawarliśmy też porozumienia dotyczące nowych linii autobusowych z trzema gminami: z Kórnikiem, Puszczykowem i Mosiną. Podpisanie trzech wcześniejszych zajęło miastu prawie 15 lat, widać więc, że działamy szybciej – dodaje Zbigniew Rusak.

Dyrektor ZTM, krytykowany za pomysł zmniejszenia częstotliwości kursów tramwajów i autobusów, nadal uważa, że pomysł był dobry. Jako przykład podaje ulicę Jana Pawła II, gdzie po godzinie 18 tramwaje wożą już praktycznie samo powietrze. – Nie stać nas na to. Dzięki temu, że tramwaje i autobusy jeździły latem rzadziej niż w latach poprzednich, zaoszczędziliśmy 4 mln zł. Za te pieniądze mogliśmy dołożyć popołudniowe kursy linii 26 – mówi.

Do końca pierwszego kwartału tego roku ZTM chce przejąć przystanki i dworce autobusowe od MPK. Do końca marca we wszystkich biletomatach ma być dostępna funkcja ładowania komkart. Rusak będzie też negocjował z sąsiednimi gminami w sprawie kolejnych porozumień (aby w przyszłości móc stworzyć silny związek komunikacyjny) oraz z władzami województwa, aby komunikacją miejską, gminną i pociągami można było podróżować na jeden bilet. Dlatego tak ważne jest, jego zdaniem, utworzenie stref komunikacyjnych. – Będę się upierał przy tym pomyśle – twierdzi.

ZTM przygotowuje się już także (czyli szuka inwestorów) do trzech dużych inwestycji: wydłużenia trasy tramwajowej do Dworca PKP Poznań Wschód i Bramy Zachodniej oraz budowy trasy na Naramowice. Pracownicy zarządu współpracują też z ZDM, MPK i Politechniką Poznańską, aby wdrożyć system ITS, który przyspieszyłby transport zbiorowy – dając tramwajom i autobusom pierwszeństwo przejazdu. Jednym z zadań będzie też wprowadzenie do Poznania nowych pojazdów.

– Tam, gdzie nie opłaca się wysyłać autobusu, a potrzeba stworzenia połączenia istnieje, mogłyby kursować minibusy, na przykład do Strzeszyna i na Wilczy Młyn – mówi Zbigniew Rusak. – Ogłoszę przetarg i jeśli MPK będzie zainteresowane, to kupi takie minibusy. Niewykluczone jednak, że w Poznaniu pojawi się jakiś nowy przewoźnik.

Zarząd chce też wprowadzić w Poznaniu bilety przystankowe (zostawiając też te czasowe), w przyszłości przejąć parkingi Park&Ride oraz strefę płatnego parkowania.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na oborniki.naszemiasto.pl Nasze Miasto