PEKA będzie też kartą zbliżeniową

PEKA będzie też kartą zbliżeniową (© Paweł Miecznik)

Masz zdjęcie do tego tematu?

Wyślij

Trwa testowanie systemu PEKA - Poznańskiej Elektronicznej Karty Aglomeracyjnej. Projekt, wart ponad 43 mln zł, będzie wprowadzany w życie etapami.

Nieprzypadkowo wdrażanie systemu zaplanowane zostało na wakacje, wtedy bowiem ruch w mieście jest mniejszy.

Od sierpnia na PEKĘ będzie można doładować bilety okresowe. Wkrótce poznaniacy mogą spodziewać się komunikatów dotyczących wymiany starych komkart na PEKĘ.

Zobacz też: Poznańska Elektroniczna Karta Aglomeracyjna


W pierwszej kolejności do wymiany zaproszeni zostaną posiadacze biletów rocznych, następnie półrocznych, a następnie sieciówek.

Obecnie około 65 tys. osób posiada PEKĘ, która jednak spełnia jedynie funkcję komkarty, a samych posiadaczy tej ostatniej jest ok. 100 tys. Szacuje się, że kart PEKA w sumie rozdysponowanych zostanie około pół miliona sztuk.

Wnioski o wydanie PEKI można już składać w punktach obsługi klienta ZTM, a po świętach wielkanocnych także przez internet.

Pierwszą PEKĘ podróżni otrzymają za darmo. Za wydanie duplikatu będą musieli zapłacić. Warto pamiętać, że PEKĄ będzie można też płacić (jak kartą zbliżeniową, do 50 zł).

Wprowadzenie karty aglomeracyjnej zaowocuje nowym systemem biletowym. Będzie można na nią doładować zwykłą sieciówkę, bilety trasowane czy płacić za pojedyncze przejazdy. Posiadacze nowej karty będą mogli sami określić czas jej ważności karty od 14 do 365 dni.

Jak wynika z zapowiedzi na przełomie roku za pomocą PEKI będzie można płacić również za pojedyncze przejazdy tramwajami i autobusami.
∨ Czytaj dalej

Wystarczy utworzyć tzw. portmonetkę transportową i wpłacić 50 zł na konto ZTM.

Wchodząc i wychodząc z pojazdów trzeba będzie pamiętać o przyłożeniu PEKI do czytnika. Stan konta sprawdzimy zaś w internecie, punktach obsługi klienta lub przy kasowniku w tramwaju czy autobusie.

Najpewniej wprowadzenie PEKI będzie wiązało się z wymianą biletomatów. Przyjezdni, nie dysponujący Poznańską Elektroniczną Kartą Aglomeracyjną, będą mogli w biletomatach nabyć bilety jednorazowe. Będą to kartoniki z czipami. Przejazdy będą droższe, a asortyment biletów ograniczony.

Po wprowadzeniu PEKI zmianie ulegnie filozofia naliczania opłat za przejazdy pojazdami komunikacji miejskiej.
Podróżni płacić będą za przejechane przystanki. Najdrożej za pierwsze trzy! Im więcej przystanków tym koszt mniejszy. Ile będzie kosztował przejazd. zdecydują radni.

Twórz Nasze Miasto razem z nami. Pisz na poznan@naszemiasto.pl lub zostaw nam wiadomość na facebooku


ZEBRAliśmy nasze serwisy w jednym miejscu:

Wszystko o Lechu Poznań - BUŁGARSKA.PL: polub serwis na Facebooku
Filmy z Poznania i całej Wielkopolski - GŁOS.TV: polub serwis na Facebooku
Inwestycje i budownictwo w Wielkopolsce - DOM
Baw się i wygrywaj nagrody - KONKURSY


Zostaw e-mail, a my dostarczymy Ci najświeższych informacji

Komentarze (3)

Podane dane osobowe będą przetwarzane przez POLSKAPRESSE Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Podanie danych jest dobrowolne. Pozostałe informacje na temat celu i zakresu przetwarzania danych osobowych oraz Twoich praw znajdziesz w regulaminie. Dodając komentarz akceptujesz regulamin.

Zaloguj się / Zarejestruj się!

Ja (gość)

popieram, Poznaniak. nie wiem co za d..bil to wymyślił, ale to kompletnie i....otyczny pomysł!!!!!

Poznaniak (gość)

Czy to jakiś id..ta to wymyślił, czy ten kto tramwaj widział tylko na obrazku. Jak sobie ten geniusz wyobraża przykładanie kart do czytnika przy wysiadaniu, w czasie szczytów komunikacyjnych. Gromada pasażerów chce wsiąść i gromada wysiąść. Ale ci wysiadający muszą odhaczyć kartę bo im kasa przepadnie, to tramwaj będzie czekał aż wszyscy tą gów...ną kartę skasują. A jeszcze durny pomysł żeby sieciówki też kasować! Paranoja. Ale ceny w górę, sieciówka kosztuje obecnie 107 zł, po wprowadzeniu peki wg nowych zasad 115 zł. Peka chce też wiedzieć gdzie wszyscy jeżdżą, bo i weterani po 75 l też mają mieć kartę. Wielki brat peka wszystko widzi. POZNANIACY BOJKOTUJMY PEKĘ!

komandor (gość)

PEKA powinna mieć funkcję karnetu - powinna być możliwość załadowania na nią liczby przystanków i/lub czasu przejazdu i następnie korzystania z tej puli.