Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Przystanki tramwajowe będą usytuowane pod rondem Rataje

Marcin Idczak
Po przebudowie będzie bezpieczniej
Po przebudowie będzie bezpieczniej Grzegorz Dembinki
Władze Poznania chcą zdobyć pieniądze z rezerw Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, które mają być przeznaczone na projekty szynowe.

Wielkie nowości

- Dzięki temu będzie można przebudować rondo Rataje oraz stworzyć projekty kilku nowych tras tramwajowych - wyjaśnia radny Mariusz Wiśniewski. Dodaje, że wszystkie prace mają rozpocząć się najpóźniej w przyszłym roku, a zakończyć w ciągu kolejnych dwóch lat. - Jesteśmy w trakcie składania odpowiednich wniosków w Warszawie - mówi Rafał Kupś, p.o. dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego. - Liczymy, że uda się nam zdobyć odpowiednie fundusze w pierwszej transzy, gdyż kolejna będzie przypadała dopiero na lata 2014 do 2020 - dodaje Rafał Kupś.

- W najbliższych miesiącach ma ruszyć budowa centrum handlowego Łacina tuż przy rondzie Rataje - wyjaśnia Mariusz Wiśniewski. - Nadarza się więc doskonała okazja, by przebudować to rondo - stwierdza radny Wiśniewski. Podobnego zdania jest Mirosław Kruszyński, zastępca prezydenta Poznania, który miał przedstawić samorządowcom koncepcje przebudowy.

Zobacz też: Więcej o budowie Centrum Handlowego "Łacina"

Zgodnie z nimi tramwaje nie będą się już poruszały po samym rondzie, lecz pod nim. Również pod ziemią mają znajdować się przystanki tramwajowe. - Dzięki temu zwiększy się prędkość tramwajów w tym rejonie ze średniej 15 km/h do 21 km/h - wyjaśnia Mariusz Wiśniewski. To spowoduje, że będzie można przez rondo przejechać o 3 minuty szybciej. Łatwo policzyć, że osoby, które jadą przez nie dwa razy dziennie, miesięcznie zaoszczędzą ponad 2 godziny. A takich osób w Poznaniu są tysiące!

Już przed rokiem oficjalnie miasto i inwestor Łaciny, czyli firma Apsys, porozumiały się w sprawie wymiany gruntów i stworzenia największego centrum handlowego w mieście. - Prace mają ruszyć w 2012 roku i zakończyć w ciągu 24 miesięcy - mówił po zawarciu porozumienia z miastem Maciej Wróblewski, wiceprezes i dyrektor działu rozwoju Apsys Polska. Prace nie będą odbywały się tylko na Łacinie, ale swoim zasięgiem mają objąć również rondo Rataje. Powstaną dodatkowe pasy ruchu przy zbiegu ulic Krzywoustego (od strony trasy katowickiej) i Jana Pawła II.

Szybciej i bezpieczniej

Natomiast Iwona Gajdzińska, rzecznik Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego dodaje, że prędkość to również większy komfort jazdy pasażerów. - Nie bez znaczenia jest również kwestia bezpieczeństwa - wyjaśnia pani rzecznik. To właśnie na Ratajach dochodzi często do wypadków i kolizji samochodów z tramwajami. Jednocześnie, gdy zabraknie tramwajów na rondzie, to mogą się zmniejszyć korki wokół niego. Jednak to nie koniec rewolucji w poruszaniu się po Poznaniu. - Pieniędzy może wystarczyć jeszcze na przygotowanie projektów nowych tras tramwajowych - wyjaśnia Rafał Kupś z ZTM. Przebudowa może kosztować 150 mln zł.

Rondo Śródka to miejsce, w którym dochodzi do wielu wypadków:

Najważniejsze informacje z Poznania - zamów nasz newsletter

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na poznan.naszemiasto.pl Nasze Miasto