Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Remonty dróg w Poznaniu: Jak długo można czekać na czerwonym? [ZDJĘCIA, WIDEO]

Agnieszka Goździejewska
Piesi stojący na przejściu na ul. Roosevelta przy Moście Teatralnym czekają nie raz po trzy zmiany świateł, żeby przedostać się na drugą stronę. Przyznajcie, komu nie zdarzyło się w tym miejscu nie wytrzymać i raz przejść na czerwonym? Wszyscy znamy zagrożenie. Wiemy, że grozi nam za to mandat. Wiemy, że może potrącić nas samochód. Wiemy też, że trwają remonty i wszystko to dla naszego wspólnego dobra. Ale przecież "ile można..?"

Liczba wypadków rośnie

- Opady, słaba widoczność i duża ilość robót w mieście powoduje, że wzrasta liczba potrąceń pieszych - mówi mł. insp. Józef Klimczewki, naczelnik poznańskiej drogówki. - Jest ciasny układ komunikacyjny, ale to nikogo nie zwalnia od odpowiedzialności.

Od pierwszych dni stycznia poznańscy policjanci notują, że codziennie około 90-ciu pieszych popełnia wykroczenia.

- Piesi nie stosują się do elementarnych zasad - mówi Klimczewski. - Przechodzą lub przebiegają(!) w miejscach niedozwolonych, wchodzą za pojazdy. Są nawet takie patologiczne miejsca, gdzie piesi przechodzą i mówią "no dobra, niech będzie ten mandat, ja się śpieszę" - przyznaje naczelnik. - Jeśli chcemy mówić o poprawie bezpieczeństwa, to nie ma żadnego pośpiechu, ale są normy prawne - i nic innego.

Najniebezpieczniejsze punkty na mapie Poznania to: ul. Lechicka - na wysokości Plazy, Most Teatralny, Most Dworcowy, Dworzec Zachodni, Rondo Rataje, Rondo Śródka. Tu najczęściej dochodzi do wypadków i potrąceń z udziałem pieszych. Policja apeluje o przestrzeganie podstawowych zasad - a wtedy będzie bezpieczniej.

Remont - trzeba czekać

Rozkopany Poznań, korki na drodze, błoto na chodniku - to nasza codzienność. Gdy zostanie ukończona jedna inwestycja, okazuje się, że czas na... kolejny remont.

- W tym względzie sytuacja w naszym mieście nie różni się od tej w innych polskich miastach, zwłaszcza tych, w których odbędą się mistrzostwa Europy w piłce nożnej EURO 2012 - mówi rzecznik ZDM, Dorota Wesołowska. - Na pewno jest to trudny okres dla komunikacji. Zdajemy sobie sprawę z faktu, że toczące się remonty, inwestycje w znacznym stopniu utrudniają życie nie tylko zmotoryzowanym mieszkańcom miasta. Wszystkie inwestycje drogowe w Poznaniu są prowadzone tak aby minimalizować utrudnienia w ruchu - tłumaczy rzecznik ZDM.

Zarząd Dróg Miejskich dba o to, by kolejne remonty prowadzone były etapami. Tak wygląda sytuacja na Bułgarskiej, Głogowskiej czy na Rondzie Kaponiera.

- Nawet podczas prac, o ile to możliwe, czynne są całe jezdnie, pasy ruchu, zapewniony jest dojazd do posesji. Zamykanie ulic jest konieczne podczas przebudowy infrastruktury podziemnej czy układania nawierzchni jezdni. ZDM udostępnia jezdnie kierowcom przed ułożeniem ostatniej warstwy asfaltobetonu, tzw. warstwy ścieralnej - mówi Wesołowska.

ZDM na bieżąco informuje o utrudnieniach, MPK - o zmianach tras kursowania autobusów i tramwajów.

- Zawsze przepraszamy mieszkańców, kierowców za utrudnienia, prosimy o wyrozumiałość, o zwracanie uwagi na aktualnie obowiązujące oznakowanie drogowe, o to by nie jeździć „na pamięć” - zapewnia rzecznik ZDM.

Co z tym rondem?

Od września ubiegłego roku na rondzie Kaponiera trwa remont. W związku z tym został zmieniony program sygnalizacji, który wydłużył pieszym czas oczekiwania na zielone światło.

- Głównym celem zmian było zwiększenie przepustowości dla komunikacji miejskiej. Pojawiły się liczne postulaty pasażerów komunikacji miejskiej, kierowców o usprawnienie ruchu kołowego w tym rejonie. Wnioskowały o to również media - podaje Dorota Wesołowska, rzecznik ZDM. - Sytuacja komunikacyjna w tym obszarze jest monitorowana przez służby miejskie, w tym ZTM, MPK, Straż Miejską i policję, które współpracują ze sobą.

Kiedy to się skończy?

Modernizacja infrastruktury to nie tylko drogowcy naprawiający nawierzchnię drogi. W projekty inwestycyjne zaangażowanych jest wiele podmiotów. Zarząd Dróg Miejskich, Infrastruktura Euro Poznań 2012 czy Aquanet - to tylko początek listy spółek realizujących poznańskie inwestycje. Gdy dodamy do tego różne formy finansowania projektów - mówiąc najprościej: trochę to trwa.

Ale, jak zapowiada rzecznik ZDM, widocznej poprawy można oczekiwać po zakończeniu prac przy przedłużeniu PST i po przebudowie węzła komunikacyjnego rondo Kaponiera. Pierwszy etap - czyli ten najbardziej widoczny - modernizacji Kaponiery powinien zakończyć się przed Euro 2012.

Nie pozostaje nam więc nic innego, jak: chłodny osąd sytuacji, odrobina dobrej woli i dużo zdrowego rozsądku.

Najważniejsze informacje z Poznania - zamów nasz newsletter

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wielkopolskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto