Rogatki w Pobiedziskach i na Krzesinach nie zamykają się przed przejazdem pociągów? Kolej sprawdza sprawność szlabanów

Grzegorz OkońskiZaktualizowano 
Przejazd drogowo-kolejowy w Krzesinach - tu w nocy rogatki nie zamknęły się przed nadjeżdżającym pociągiem, na szczęście nie doszło do wypadku Grzegorz Dembiński
W ostatnich dniach internauci nagrali, jak rogatki na przejazdach kolejowych w Pobiedziskach i na Krzesinach nie zamknęły się, chociaż nadjeżdżały pociągi. Na szczęście w obu przypadkach nie doszło do wypadków. Co na to przedstawiciele PKP PLK?

Po tragedii w Puszczykowie kierowcy zwracają baczniejszą uwagę na przejazdy kolejowe i sygnalizują, że do wypadków może dochodzić nie tylko z winy osób wjeżdżających na tory mimo zamykających się szlabanów, ale też z powodu niezamkniętych rogatek.

W Pobiedziskach kilka dni temu samochody zatrzymały się przed przejazdem, do którego zbliżał się pociąg – skład wolno przejechał przed nimi, a szlabany zaczęły się zamykać dopiero wtedy, gdy pociąg już opuszczał przejazd. Sytuacja została nagrana kamerą samochodową, a w komentarzach internauci wspominali, że doszło tam wcześniej do awarii systemu zasilania, a przed przejazdem ustawione były znaki „stop”.

Z kolei 10 kwietnia w nocy na przejeździe w Krzesinach szlabany zamknęły się także dopiero wtedy, gdy przejechał już pociąg. Nagrywająca zdarzenie rowerzystka zatrzymała się wcześniej, bo słyszała, że mimo podniesionych zapór nadjeżdża pociąg.

Zobacz: Wypadek w Puszczykowie: Przejazd kolejowy jest niebezpieczny? "Kierowcy często przejeżdżali przy zamykających się rogatkach"

- Komisja ustala okoliczności zbyt późnego opuszczenia automatycznych rogatek na przejeździe kolejowo-drogowym w Krzesinach i dochowanie wszystkich procedur przez dyżurnego ruchu w takiej sytuacji – informuje Karol Jakubowski, z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. - Obecnie urządzenia działają prawidłowo. Wpływ na sytuację na przejeździe mogła mieć awaria pociągu towarowego w polu oddziaływania na urządzenia na przejeździe kolejowo–drogowym.

Z kolei wydarzenie na przejeździe przy ul. Gnieźnieńskiej w Pobiedziskach było konsekwencją kolizji drogowej – kierowca jednego z samochodów uderzył szafę przy przejeździe, w której znajdują się urządzenia odpowiadające za zamykanie i otwieranie rogatek.

- Po wykryciu usterki zostały niezwłocznie naprawione – zapewnia Karol Jakubowski. - Zgodnie z procedurą, prędkość pociągów na czas naprawy została ograniczona do maks. 20 km/godz. Maszyniści dawali sygnały dźwiękowe, informując kierowców o nadjeżdżającym pociągu. Przed przejazdem ustawiono znaki informujące o uszkodzonej rogatce oraz znak „stop”. W sobotę przed południem rogatki były już sprawne. Obecnie także działają prawidłowo, wymagają jednak dalszej, bardziej kompleksowej naprawy. Prace w tym zakresie trwają.

Sprawdź: Poznań: Rogatki na przejeździe kolejowym zamknęły się gdy... pociąg już przejechał! Niebezpieczny przejazd kolejowy [WIDEO]

Kolejarze przypominają, że niezależnie od tego, czy szlabany są podniesione, czy opuszczone, kierowcy muszą zachować szczególną ostrożność za każdym razem, gdy zbliżają się do przejazdu kolejowo-drogowego. Wynika to z przepisów ruchu drogowego. Takie też stanowisko przedstawiała kolej w 2003 roku, gdy na przejeździe w Nowym Dworze (gm. Zbąszyń) zginął kierowca, który wjechał na przejazd, bo rogatki były podniesione, a światła ostrzegawcze – wyłączone: wówczas doszło do sprawy sądowej o odszkodowanie dla rodziny ofiary wypadku.

Obecnie na 1343 przejazdach kolejowo-drogowych w całej Polsce działają kamery monitoringu, a PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., które zarządzają blisko 14 tys. przejazdów, chce zwiększać poziom bezpieczeństwa na skrzyżowaniach torów z drogami m.in. właśnie poprzez montaż kolejnych kamer.

- Tylko w tym roku w Wielkopolsce monitoring zyska pięć przejazdów, m.in. w Tuchorzy, Jastrowiu i Żydowie – mówi Karol Jakubowski. - Prace będą prowadzone w ramach projektu „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami – Etap I – część przejazdowa”. Projekt o wartości ponad 250 mln zł jest współfinansowany z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, pozwoli na przebudowę 182 przejazdów w całym kraju.

POLECAMY:

Jesteś świadkiem wypadku? Zobacz, jak udzielić pierwszej pomocy:

Wideo

Więcej na temat:

Komentarze

Liczba znaków do wpisania:  4000/4000

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Jeśli uważasz, że któryś z komentarzy łamie regulamin, to wyślij nam link do tego artykułu na pomoc@naszemiasto.pl

Wybrane dla Ciebie

Powiązane

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3