Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Rogatki w Pobiedziskach i na Krzesinach nie zamykają się przed przejazdem pociągów? Kolej sprawdza sprawność szlabanów

Grzegorz Okoński
Przejazd drogowo-kolejowy w Krzesinach - tu w nocy rogatki nie zamknęły się przed nadjeżdżającym pociągiem, na szczęście nie doszło do wypadku
Przejazd drogowo-kolejowy w Krzesinach - tu w nocy rogatki nie zamknęły się przed nadjeżdżającym pociągiem, na szczęście nie doszło do wypadku Grzegorz Dembiński
W ostatnich dniach internauci nagrali, jak rogatki na przejazdach kolejowych w Pobiedziskach i na Krzesinach nie zamknęły się, chociaż nadjeżdżały pociągi. Na szczęście w obu przypadkach nie doszło do wypadków. Co na to przedstawiciele PKP PLK?

Po tragedii w Puszczykowie kierowcy zwracają baczniejszą uwagę na przejazdy kolejowe i sygnalizują, że do wypadków może dochodzić nie tylko z winy osób wjeżdżających na tory mimo zamykających się szlabanów, ale też z powodu niezamkniętych rogatek.

W Pobiedziskach kilka dni temu samochody zatrzymały się przed przejazdem, do którego zbliżał się pociąg – skład wolno przejechał przed nimi, a szlabany zaczęły się zamykać dopiero wtedy, gdy pociąg już opuszczał przejazd. Sytuacja została nagrana kamerą samochodową, a w komentarzach internauci wspominali, że doszło tam wcześniej do awarii systemu zasilania, a przed przejazdem ustawione były znaki „stop”.

Z kolei 10 kwietnia w nocy na przejeździe w Krzesinach szlabany zamknęły się także dopiero wtedy, gdy przejechał już pociąg. Nagrywająca zdarzenie rowerzystka zatrzymała się wcześniej, bo słyszała, że mimo podniesionych zapór nadjeżdża pociąg.

Zobacz: Wypadek w Puszczykowie: Przejazd kolejowy jest niebezpieczny? "Kierowcy często przejeżdżali przy zamykających się rogatkach"

- Komisja ustala okoliczności zbyt późnego opuszczenia automatycznych rogatek na przejeździe kolejowo-drogowym w Krzesinach i dochowanie wszystkich procedur przez dyżurnego ruchu w takiej sytuacji – informuje Karol Jakubowski, z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. - Obecnie urządzenia działają prawidłowo. Wpływ na sytuację na przejeździe mogła mieć awaria pociągu towarowego w polu oddziaływania na urządzenia na przejeździe kolejowo–drogowym.

Z kolei wydarzenie na przejeździe przy ul. Gnieźnieńskiej w Pobiedziskach było konsekwencją kolizji drogowej – kierowca jednego z samochodów uderzył szafę przy przejeździe, w której znajdują się urządzenia odpowiadające za zamykanie i otwieranie rogatek.

- Po wykryciu usterki zostały niezwłocznie naprawione – zapewnia Karol Jakubowski. - Zgodnie z procedurą, prędkość pociągów na czas naprawy została ograniczona do maks. 20 km/godz. Maszyniści dawali sygnały dźwiękowe, informując kierowców o nadjeżdżającym pociągu. Przed przejazdem ustawiono znaki informujące o uszkodzonej rogatce oraz znak „stop”. W sobotę przed południem rogatki były już sprawne. Obecnie także działają prawidłowo, wymagają jednak dalszej, bardziej kompleksowej naprawy. Prace w tym zakresie trwają.

Sprawdź: Poznań: Rogatki na przejeździe kolejowym zamknęły się gdy... pociąg już przejechał! Niebezpieczny przejazd kolejowy [WIDEO]

Kolejarze przypominają, że niezależnie od tego, czy szlabany są podniesione, czy opuszczone, kierowcy muszą zachować szczególną ostrożność za każdym razem, gdy zbliżają się do przejazdu kolejowo-drogowego. Wynika to z przepisów ruchu drogowego. Takie też stanowisko przedstawiała kolej w 2003 roku, gdy na przejeździe w Nowym Dworze (gm. Zbąszyń) zginął kierowca, który wjechał na przejazd, bo rogatki były podniesione, a światła ostrzegawcze – wyłączone: wówczas doszło do sprawy sądowej o odszkodowanie dla rodziny ofiary wypadku.

Obecnie na 1343 przejazdach kolejowo-drogowych w całej Polsce działają kamery monitoringu, a PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., które zarządzają blisko 14 tys. przejazdów, chce zwiększać poziom bezpieczeństwa na skrzyżowaniach torów z drogami m.in. właśnie poprzez montaż kolejnych kamer.

- Tylko w tym roku w Wielkopolsce monitoring zyska pięć przejazdów, m.in. w Tuchorzy, Jastrowiu i Żydowie – mówi Karol Jakubowski. - Prace będą prowadzone w ramach projektu „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami – Etap I – część przejazdowa”. Projekt o wartości ponad 250 mln zł jest współfinansowany z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, pozwoli na przebudowę 182 przejazdów w całym kraju.

POLECAMY:

Jesteś świadkiem wypadku? Zobacz, jak udzielić pierwszej pomocy:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na poznan.naszemiasto.pl Nasze Miasto