Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Rusza budowa trzeciego pasa autostrady A2 - będą utrudnienia w ruchu

Grzegorz Okoński
Schematy organizacji ruchu znajdziesz na kolejnych stronach galerii ---->
Schematy organizacji ruchu znajdziesz na kolejnych stronach galerii ---->Autostrada Wielkopolska SA
Na ten moment kierowcy z Poznania i okolic czekali od dawna. 1 marca rozpocznie się budowa trzeciego pasa autostrady A2 na obwodnicy miasta. Spółka Autostrada Wielkopolska zapewnia, że będzie można nim pojechać już pod koniec roku. Niestety, zanim zakończą się prace, kierowców czekają utrudnienia w ruchu.

Obecnie z poznańskiej obwodnicy - odcinka autostrady A2, drogi S5 i S11 - korzysta dziennie 65 tys. samochodów, autobusów i tirów, co w skali roku oznacza około 23 miliony pojazdów. Trzeba się więc liczyć z tym, że budowa musi być poprowadzona w sposób jak najmniej uciążliwy dla kierowców. Została więc podzielona na dwa etapy, obejmujące po osiem kilometrów, a do tego ma zachowywać w jak największym stopniu po dwa pasy ruchu w każdą stronę. W dodatku prace nie będą się ślimaczyć, bo cała inwestycja zostanie ukończona do połowy 2020 roku.

Czytaj też: Autostrada A2: Wiosną 2019 roku ruszy budowa trzeciego pasa ruchu. Na kierowców czekają utrudnienia

Plan działania obejmuje poszerzenie obwodnicy o trzeci pas w każdym kierunku na długości 16 kilometrów, między węzłami Poznań Zachód a Krzesinami, do tego wzmocnienie nawierzchni na tym odcinku (przystosowanie jej do większego natężenia ruchu), wymianę wszystkich barier ochronnych, wymianę oświetlenia, rozbudowę ekranów akustycznych i postawienie nowych, tak, by ich łączna powierzchnia potroiła się w porównaniu do obecnego stanu.

Zostaną też zdjęte obecne stałe tablice drogowskazowe i postawione nowe, w tym dziesięć nowych tablic zmiennej treści na odcinku liczącym 27 km pomiędzy Nagradowicami i Gołuskami. Na tych ostatnich kierowcy będą mieli wyświetlane m.in. aktualne informacje o sytuacji „budowlanej” na odcinkach przed nimi.

Ekipy generalnego wykonawcy będą też informacyjnie wspierać kanały yanosik.pl i waze, a także całodobowa infolinia Autostrady Wielkopolskiej SA, ulotki, specjalne znaki drogowe (tablice z memami – smutnym, neutralnym i uśmiechniętym, skalującym utrudnienia drogowe) i przekaz w mediach, w tym społecznościowych. W myśl zasady „myślimy szeroko”, która przyświeca projektowi „Poszerzamy obwodnicę Poznania” postawione będzie do tego sześć bilboardów na terenie Poznania i dwa przy A2 przed Poznaniem.

Czytaj też: Autostrada A2: Strażakom nie odmówiono darmowego przejazdu

Prace w praktyce rozpoczną się 1 marca wieczorem – około godz. 20.00, przygotowaniem terenu i budową przejazdów awaryjnych, by w weekend 14-15 marca wprowadzać cięższy sprzęt, a od 18 marca – uruchomić go na całego w czasie prac zasadniczych.

Pierwsza część prac skupi się na odcinku od węzła Zachód do Komornik, dobudowywany będzie pas na zewnątrz drogi, w kierunku Warszawy. W tym samym czasie dwie nitki będą prowadziły obok siebie w kierunku Świecka, trzecia obok, przedzielona metalowymi barierami w stronę Warszawy, obok niej będzie pas rozdziału, pas budowy i czwarta nitka – w stronę Warszawy.

W drugiej części budowy teren budowy wyznaczony będzie na wewnętrznej części pasów, drodze północnej w kierunku Świecka, za pasem rozdziału i czterema nitkami, po dwie w każdą stronę, wyznaczonymi na drodze południowej – czyli w kierunku Warszawy.

Trzeci etap obejmie wyznaczenie czterech pasów na jezdni północnej, a prowadzenie prac i wzmacnianie nawierzchni – na jezdni południowej.

- W każdym kierunku chcemy utrzymać po dwa pasy ruchu, z małymi wyjątkami – wyjaśnia Grzegorz Florczyk, dyrektor kontraktu. - Prosimy, by kierowcy bezwzględnie przestrzegali zasad organizacji ruchu i nie próbowali przyspieszać przez wjeżdżanie na pas budowy. Tu będą mogły poruszać się wyłącznie pojazdy służb ratunkowych i pojazdy budowy.

- Pierwszy etap prac będzie kończył się między łącznikami węzła Luboń – informuje Marcin Szczepański, kierownik budowy. - Kierowcy muszą liczyć się z ograniczeniem prędkości do 70 km/godz, a w miejscach przejazdów z jednej jezdni na drugą – do 50 km/godz. Ponadto – o czym kierowcy będą ostrzegani na tablicach przy drodze, ci, którzy przed węzłem Komorniki zjadą na lewy pas, znajdą się na pasie do tranzytu i nie będą mogli zjechać do Komornik i Lubonia.

W środę podpisano dokument – plan ratunkowy – precyzujący współpracę między wykonawcą a służbami ratunkowymi. Wcześniej sprawdzano szereg rozwiązań służących prowadzeniu akcji w razie np. wypadku drogowego: wiadomo zatem, że samochody pogotowia, straży pożarnej, czy policji będą mogły korzystać z pasa budowy, a w razie konieczności usunięcia metalowych barier rozdzielających nitki jezdni, wykonawca ma sprzęt pozwalający na szybki ich demontaż: dwanaście metrów w dwie minuty.

Kierowcy mogą spodziewać się utrudnień związanych także z budową ekranów w rejonie węzła Luboń – może być zamknięty jeden pas ruchu. Zdecydowana większość ekranów stoi i stać będzie na terenie zielonym, więc prace przy nich nie powinny generować utrudnień.

Czytaj też: Kolejne podwyżki opłat na autostradzie A2. Prawie 210 zł za trasę z Konina do Nowego Tomyśla

- Obiekty mostowe też prawie wszystkie są przystosowane do planowanego układu drogowego, jedynie w przypadku mostu na Wirence w gminie Komorniki będzie trzeba go poszerzyć, a tym samym będzie wprowadzane okresowe zwężanie pasów do 2+1: w pierwszej połowie tygodnia dwa pasy w kierunku Świecka, a w drugiej – dwa w kierunku Warszawy – dodaje Marcin Szczepański.

Zobacz schematy organizacji ruchu:

– Zdajemy sobie sprawę, że najbliższe miesiące będą trudnym czasem dla wszystkich kierowców, ale jeszcze nikt nigdy w Polsce nie podejmował tak dużego wyzwania, jakim jest rozbudowa działającej autostradowej obwodnicy miasta. Planujemy zakończenie prac nawierzchniowych, wymianą barier i oświetlenia o pół roku wcześniej, niż pierwotnie zakładaliśmy, czyli do końca 2019 roku. Prace drogowe będą realizowane tak, aby ruch odbywał się w miarę możliwości płynnie na dwóch pasach w każdym kierunku. Pozostałe prace związane z rozbudową i budową ekranów akustycznych oraz budową 10 tablic zmiennej treści ukończone zostaną w połowie 2020 roku. Należy pamiętać, że inwestycja będzie realizowana w znacznie szerszym zakresie niż przewiduje to umowa koncesyjna. Dlatego mamy nadzieję, że pogoda ułatwi prace drogowcom, a my ze swojej strony dołożymy wszelkich starań, by zrobić to jak najlepiej i przede wszystkim zgodnie z planem – zapewnia Zofia Kwiatkowska, rzeczniczka prasowa Autostrada Wielkopolska SA.

Inwestor informuje, że rozbudowa autostradowej obwodnicy Poznania to pierwsza w Polsce tak skomplikowana inwestycja prowadzona na autostradzie „pod ruchem”. Jest ona niezwykle ważna dla wielu milionów kierowców nie tylko z Poznania i okolic, ale również i z całej Polski, bo autostrada A2 jest głównym międzynarodowym ciągiem komunikacyjnym łączącym wschodnią i zachodnią Polskę. W punktach poboru opłat już zmieniło się oznakowanie - kierowcy są od tygodnia informowani o zakresie prac. Opłaty za to się nie zmieniają.

Jak udzielać pierwszej pomocy rannemu w wypadku? Zobacz wideo:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na poznan.naszemiasto.pl Nasze Miasto