Umowa na produkcję samochodów ciężarowych na licencji radzieckiego modelu GAZ-51 została podpisana w święto Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej - 22 lipca 1950 roku. Produkcja w dawnych zakładach spółki Lilpop, Rau i Loewenstein w Lublinie ruszyła w 1951 roku. Pierwszy egzemplarz złożono z części importowanych z ZSRR.
Zobacz też: Samochody PRL-u: Star 20 pomagał w odbudowie kraju
Lublin-51 okazał się autem mało przydatnym na polskim rynku. Samochód przede wszystkim za dużo palił. Nic dziwnego bowiem napędzany był sześciorzędowym silnikiem benzynowym o pojemności 3480 cm sześciennych i maksymalnej mocy 51,5 kW (70 KM) , który na 100 km zużywał 26 litrów paliwa. Osiągał prędkość 70 km/h.
Wadą była również ładowność lublina - za mała, jak na ciężarówkę i za duża, jak na samochód dostawczy.
Zobacz też: Samochody PRL-u: FSC Żuk z Lublina [ZDJĘCIA ]
Na podwoziu produkowanych w Lublinie aut montowane były różne zabudowy. Lubliny były ciężarówkami i furgonami. Na ich podwoziach montowano kina objazdowe, warsztaty i sanitarki.
Lubliny zostały zastąpione przez żuki i nysy, których konstrukcje powstały w oparciu o podzespoły popularnej warszawy. Niestety, również i te auta nie były wolne od wad konstrukcyjnych.
Zobacz też: Samochody PRL-u: FSO Warszawa [ZDJĘCIA]
Skomentuj:
Samochody PRL-u: FSC Lublin-51 czyli licencyjny GAZ-51
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?