Samochody PRL-u. Jelcz 043 to, czyli popularny ogórek, produkowany był od 1959 do 1986 roku na licencji czechosłowackiej Škody. (Škoda 706 RTO z nadwoziem Karosa) Powstawał w w zakładach Jelcz w Jelczu.

Po zakończeniu wojny fabryka w Jelczu produkowała łopaty, pługi, brony, gwoździe, okucia budowlane, wiadra i oraz inne wyroby metalowe. na początku czerwca 1945 roku została włączona do Zjednoczenia Przemysłu Taboru i Sprzętu Kolejowego „Tasko” z siedzibą w Poznaniu. Jeszcze w tym miesiącu fabryka rozpoczęła produkcję wagonów, a później również przyczep ciągnikowych i tramwajów. W roku 1950 stała się producentem motoryzacyjnym. Pierwszym autobusem montowanym w Jelczu był, liczący 10 metrów długości, Fiat 666RN.

Zobacz też: Samochody PRL-u: ZSD Nysa [ZDJĘCIA]

Pierwsze licencyjne autobusy RTO 043 w Jelczu zaczęły powstawać pod koniec 1959 roku. Pojazdy były przeznaczone do przewozu 42 pasażerów na stałych miejscach siedzących oraz 10 na dodatkowych rozkładanych siedzeniach. Autobus Jelcz 043 napędzany był sześciocylindrowym, rzędowym silnikiem wysokoprężnym o pojemności skokowej 11 781 cm sześciennych i mocy maksymalnej 117,6 kW (160 KM).

Silnik - co charakterystyczne dla wielu powojennych konstrukcji - umieszczony został w przedniej części pojazdu nad osią kół przednich.

Zobacz też: Samochody PRL-u - Pamiętacie Tarpana z Poznania? [ZDJĘCIA ARCHIWALNE]

Autobusy międzymiastowe Jelcz 043 kursowały też z przyczepami. Ich produkcja rozpoczęła się w pierwszej połowie lat sześćdziesiątych roku. Choć stylistycznie nawiązywały one do nadwozia autobusu, to jednak posiadały odmienne rozwiązania konstrukcyjne.

Jelcz 043 stanowił podstawę do opracowania kilku modeli autobusów miejskich oraz turystycznych. Zmodernizowana wersja 043 zyskała oznaczenie 044. Od pierwowzoru różniła się układem napędowym - silnikiem Leylanda, sprzęgłem z WSK Świdnik i skrzynią biegów niemieckiej firmy ZF.

Model 043, pomimo wprowadzenia do produkcji nowych konstrukcji, produkowany był aż do roku 1986, czyli przez ponad 36 lat.

Ogórkiem z Jelcza od czasu do czasu można się przejechać po Poznaniu. Odrestaurowany autobus znajduje się bowiem w posiadaniu MPK. Kursuje w wakacje na linii autobusowej 100.

Zobacz też: Samochody PRL-u: FSC Żuk z Lublina [ZDJĘCIA ]

Skomentuj:

Samochody PRL-u: Ogórek czyli Jelcz 043 [ZDJĘCIA]

Z regionu

Komentarze (2)

Podane dane osobowe będą przetwarzane przez Polska Press Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Podanie danych jest dobrowolne. Pozostałe informacje na temat celu i zakresu przetwarzania danych osobowych oraz Twoich praw znajdziesz w regulaminie. Dodając komentarz akceptujesz regulamin.

Zaloguj się / Zarejestruj się!