Pod marką Syrena produkowane były modele osobowe i dostawcze. Samochody wytwarzano w dwóch zakładach. W latach 1957-1972 powstawały one w Fabryce Samochodów Osobowych w Warszawie, a od 1972 do 1983 w Fabryce Samochodów Małolitrażowych w Bielsku-Białej. W sumie wyprodukowanych zostało ponad 520 tys. sztuk.
Zobacz też: Zabytkowe motocykle : Junak [ZDJĘCIA]
W czerwcu 1953 roku FSO otrzymało polecenie opracowania konstrukcji popularnego auta o konstrukcji bazującej na modelu Warszawa M20. Auto napędzane miało być małym, rzędowym, dwucylindrowym silnikiem dwusuwowym. Miało być autem popularnym i oszczędnym.
Przedprototypy i prototypy miały konstrukcję metalowo-drewnianą. Brały one udział w rajdach. Zebrane doświadczenia zdecydowały o rezygnacji z drewnianych elementów w konstrukcji auta.
Prototyp Syreny po raz pierwszy oficjalnie pokazany został w czerwcu 1955 roku na XXIV Międzynarodowych Targach Poznańskich. Produkcja auta rozpoczęła się w 1957 r. W pierwszym roku powstało 200 sztuk Syren o metalowym nadwoziu, osadzonym na ramie podłużnicowej. Nadwozia aut wykonane zostały z blach ręcznie wyklepywanych na cementowo-asfaltowych formach. Samochody napędzane były dwusuwowym, dwicylindrowym silnikiem o pojemności skokowej 746 cm³.
Syrena była wciąż modernizowana. Do produkcji trafiły nowe modele osobowe ( Syrena 101, Syrena 102, Syrena 103, Syrena 104, Syrena 105), a z czasem też osobowo-towarowe (Syrena Bosto i Syrena R-20).
Konstruktorzy stworzyli też liczne prototypy, które - niestety - nie miały szans na wdrożenie do produkcji. Były to: Syrena Sport, Syrena Mikrobus, Syrena Kombi, Syrena 110, Syrena Laminat, Syrena 607, Syrena R-1, R-2, R3, Syrena R-1, Syrena R-2 i Syrena R-3.
Syrenka była autem awaryjnym. Prosta konstrukcja pozwalała jednak na dokonywanie napraw we własnym zakresie. Auto nazywane było "Skarpetą" ze względu na specyficzną woń spalin, produkowanych przez silnik dwusuwowy.
Skomentuj:
Samochody PRL-u - Syrena [ZDJĘCIA]
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?