Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Samochody PRL-u: Syrena [ZDJĘCIA]

Waldemar Kaiser
Samochody PRL-u
Samochody PRL-u Andrzej Szozda
Samochody PRL-u. Syrena, tak jak garbus, powstała w odpowiedzi na ideologiczne zapotrzebowanie. Miała być popularnym i oszczędnym środkiem transportu między innymi dla przodowników pracy.

Pod marką Syrena produkowane były modele osobowe i dostawcze. Samochody wytwarzano w dwóch zakładach. W latach 1957-1972 powstawały one w Fabryce Samochodów Osobowych w Warszawie, a od 1972 do 1983 w Fabryce Samochodów Małolitrażowych w Bielsku-Białej. W sumie wyprodukowanych zostało ponad 520 tys. sztuk.

Zobacz też: Zabytkowe motocykle : Junak [ZDJĘCIA]

W czerwcu 1953 roku FSO otrzymało polecenie opracowania konstrukcji popularnego auta o konstrukcji bazującej na modelu Warszawa M20. Auto napędzane miało być małym, rzędowym, dwucylindrowym silnikiem dwusuwowym. Miało być autem popularnym i oszczędnym.

Przedprototypy i prototypy miały konstrukcję metalowo-drewnianą. Brały one udział w rajdach. Zebrane doświadczenia zdecydowały o rezygnacji z drewnianych elementów w konstrukcji auta.

Prototyp Syreny po raz pierwszy oficjalnie pokazany został w czerwcu 1955 roku na XXIV Międzynarodowych Targach Poznańskich. Produkcja auta rozpoczęła się w 1957 r. W pierwszym roku powstało 200 sztuk Syren o metalowym nadwoziu, osadzonym na ramie podłużnicowej. Nadwozia aut wykonane zostały z blach ręcznie wyklepywanych na cementowo-asfaltowych formach. Samochody napędzane były dwusuwowym, dwicylindrowym silnikiem o pojemności skokowej 746 cm³.

Syrena była wciąż modernizowana. Do produkcji trafiły nowe modele osobowe ( Syrena 101, Syrena 102, Syrena 103, Syrena 104, Syrena 105), a z czasem też osobowo-towarowe (Syrena Bosto i Syrena R-20).

Konstruktorzy stworzyli też liczne prototypy, które - niestety - nie miały szans na wdrożenie do produkcji. Były to: Syrena Sport, Syrena Mikrobus, Syrena Kombi, Syrena 110, Syrena Laminat, Syrena 607, Syrena R-1, R-2, R3, Syrena R-1, Syrena R-2 i Syrena R-3.

Syrenka była autem awaryjnym. Prosta konstrukcja pozwalała jednak na dokonywanie napraw we własnym zakresie. Auto nazywane było "Skarpetą" ze względu na specyficzną woń spalin, produkowanych przez silnik dwusuwowy.

Skomentuj:

Samochody PRL-u - Syrena [ZDJĘCIA]

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na czarnkow.naszemiasto.pl Nasze Miasto