Samochody PRL-u: ZSD Nysa

Samochody PRL-u. ZSD Nysa to samochód dostawczy, który produkowany był w latach 1958–1994 w Zakładzie Samochodów Dostawczych w Nysie. Podobnie jak, FSC Żuk, Nysa powstała w oparciu o podzespoły auta marki FSO Warszawa.

Wiosną 1957 roku w Zakładach Budowy Nadwozi Samochodowych w Nysie rozpoczęły się prace nad konstrukcją auta dostawczego, którego konstrukcja opierałaby się o podzespołu popularnej warszawy. Konstruktorzy opracowali własne nadwozie i zmodernizowali ramę. Z auta bazowego wzięli silnik, zespoły napędowe i jezdne.

Zobacz też: Samochody PRL-u: FSC Żuk z Lublina [ZDJĘCIA ]

Do grudnia 1957 roku w zakładach powstało 13 prototypów samochodu dostawczego. Produkcja rozpoczęła się w 1958 roku. Nysa miała ten sam, co pierwowzór rozstaw osi wynoszący 2,7 m. Mierzyła 4 m 40 cm. Ważyła półtorej tony. Napędzana była silnikiem o pojemności 2120 cm sześciennych. Osiągała prędkość 90 km na godzinę. Na 100 km zużywała 14 litrów paliwa.

Pierwsze nyski służyły do przewozu osób. Fotele kierowcy umieszczone były z obydwu stron osłony silnika, a w tylnej części nadwozia zamontowane zostały dwuosobowe kanapy. Pasażerowie do wnętrza auta mogli się dostać przez dwie pary drzwi jednoskrzydłowych umieszczonych po prawej stronie pojazdu, a kierowca przez drzwi z lewej strony auta. Duże drzwi znajdowały się również z tyłu pojazdu.

Zobacz też: Samochody PRL-u: FSO Warszawa [ZDJĘCIA]

Już w pierwszym roku produkcji w Zakładach Budowy Nadwozi Samochodowych w Nysie wykonano ponad 300 samochodów Nysa N58 w wersji furgon. Po wzmocnieniu podwozia ładowność auta wyniosła 800 kg.

Nysa była cały czas modernizowana. Do produkcji wchodziły jej nowe wersje nadwoziowe. W 1959 roku - mikrobus i sanitarka, w 1960 r.- samochód towarowo-osobowy (towos) , w 1961 r.- kinowóz, w 1967 r.- chłodnia. Najbardziej chyba charakterystyczne nyski produkowane były na potrzeby Milicji Obywatelskiej.

Nyski cieszyły się dużym zainteresowanie w kraju i za granicą. Trafiały między innymi na Węgry i Kubę, do Niemiec, Wietnamu, Finlandii, Norwegii, Ghany i wielu innych krajów. Widoczne zmniejszenie zainteresowania powstającymi w Nysie samochodami dało się zauważyć w latach 80-tych, a gwałtowny odwrót od marki nastąpił w 1991 roku.

Zobacz też: Samochody PRL-u: Tarpan z Poznania [ZDJĘCIA]

Skomentuj:

Samochody PRL-u: ZSD Nysa

Więcej na temat:

Komentarze

Liczba znaków do wpisania:  4000/4000

Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum oraz Politykę Prywatności.

Jeśli uważasz, że któryś z komentarzy łamie regulamin, to wyślij nam link do tego artykułu na pomoc@naszemiasto.pl

Wybrane dla Ciebie

Powiązane

Więcej na temat:
Więcej na temat:
Więcej na temat:

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, wyłącz Adblock na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować Nie działa? Spróbuj wyłączyć Adblock samodzielnie w ustawieniach.