Rozmieszczenie województw, góry w Polsce, czas słoneczny, łańcuch pokarmowy i czerwone krwinki, ubarwienie gronostaja - to zagadnienia, które znalazły się w gimnazjalnym teście z przedmiotów przyrodniczych. Z zadaniach z fizyki uczniowie musieli obliczyć obwody oraz odczytywać informacje z wykresu. Z geografii obliczali różnice czasu między Polską a Australią.
Test z matematyki dla wielu uczniów był najtrudniejszym z dotychczasowych egzaminów. Problemów nie sprawiało pierwsze 10 zadań. Trudne okazały się zadania otwarte na końcu testu. Tam trzeba było m.in. przekształcić wzór i obliczyć pole rombu, mając jedynie podany jeden kąt ostry 45 stopni. Gimnazjalistom trudności sprawiły też procenty i proporcje. Z kolei łatwe były zadania z wykresami.
**ZOBACZ ARKUSZE TESTU GIMNAZJALNEGO 2013:
MATEMATYKA - ARKUSZ DLA DZIECI BEZ DYSFUNKCJI ORAZ UCZNIÓW Z DYSLEKSJĄ ROZWOJOWĄ
DLA UCZNIÓW SŁABOSŁYSZĄCYCH I NIESŁYSZĄCYCH
MATEMATYKA - ARKUSZ DLA UCZNIÓW Z UPOŚLEDZENIEM UMYSŁOWYM W STOPNIU LEKKIM
PRZEDMIOTY PRZYRODNICZE - ARKUSZ DLA DZIECI BEZ DYSFUNKCJI ORAZ UCZNIÓW Z DYSLEKSJĄ ROZWOJOWĄ
PRZEDMIOTY PRZYRODNICZE - ARKUSZ DLA UCZNIÓW SŁABOSŁYSZĄCYCH I NIESŁYSZĄCYCH
PRZEDMIOTY PRZYRODNICZE - ARKUSZ DLA UCZNIÓW Z UPOŚLEDZENIEM UMYSŁOWYM W STOPNIU LEKKIM**
Egzamin gimnazjalny 2013 - część przyrodnicza. Prezentujemy przykładowe odpowiedzi.
Zadanie nr 1
1.1. Które sformułowania mogą być problemami badawczymi doświadczenia przeprowadzonego przez tego naukowca? Wybierz odpowiedź spośród podanych.
A. Tylko I.
1.2. Który wniosek można sformułować na podstawie uzyskanych wyników? Wybierz odpowiedź spośród podanych.
D. Największe szanse na uniknięcie upolowania mają gronostaje z czarną plamą na ogonie.
Zadanie nr 2
Na podstawie schematu oceń prawdziwość zdań.
Wybierz P, jeśli informacja jest prawdziwa, lub F - jeśli jest fałszywa.
Populacja A konkuruje o pokarm z populacją C. PRAWDA
Zmniejszenie liczebności populacji B wpłynie na liczebność populacji C. PRAWDA
Zadanie nr 3
Które elementy krwi transportują tlen do wszystkich komórek ciała? Wybierz odpowiedź A albo B i jej uzasadnienie 1. albo 2.
B. Krwinki czerwone, ponieważ 1. zawierają hemoglobinę.
Zadanie nr 4
Wskaż gromadę kręgowców, do której zaliczany jest aksolotl. Wybierz odpowiedź spośród podanych.
B. Płazy.
Zadanie nr 5
Po przeczytaniu fragmentu ulotki oceń prawdziwość stwierdzeń przedstawionych w tabeli. Wybierz P, jeśli informacja jest prawdziwa, lub F - jeśli jest fałszywa.
Lek ten można zażyć po zabiegu usunięcia zęba. PRAWDA
Lek mogą zażywać osoby z chorobą wrzodową żołądka. PRAWDA
Zadanie nr 6
Które dokończenia zdania można wybrać, aby otrzymać informacje prawdziwe? Wybierz odpowiedź spośród podanych.
Obecność wklęsłych liści jest
I efektem działania doboru naturalnego.
II przystosowaniem do efektywnej fotosyntezy.
III adaptacją do zapylania przez nietoperze.
D. I i III
Zadanie nr 7
Wybierz zestaw, w którym wymieniono atomy mające taką samą liczbę elektronów na ostatniej (zewnętrznej) powłoce elektronowej.
D. Be, Mg, Ca
Zadanie nr 8
W czasie doświadczenia jeden z uczniów sporządził notatkę, w której zawarł zarówno obserwacje, jak i wnioski.
1. Magnez pali się jasnym, oślepiającym płomieniem.
2. Zachodzi reakcja wymiany pomiędzy magnezem i parą wodną.
3. Na łyżeczce do spalań powstaje biały proszek.
4. Produktami reakcji są tlenek magnezu i wodór.
Które zdania z notatki sporządzonej przez ucznia są obserwacjami z przeprowadzonego doświadczenia? Wybierz odpowiedź spośród podanych.
A. 1. i 3.
Zadanie nr 9
Jaki rodzaj mieszaniny otrzymano po całkowitym rozpuszczeniu soli kuchennej w wodzie? Którą metodę należy zastosować do rozdzielenia tej mieszaniny na składniki?
Rodzaj mieszaniny
A. jednorodna
B. niejednorodna
Metoda rozdzielania mieszaniny
1. zlewanie cieczy znad osadu
2. sączenie przez sączek bibułowy
3. odparowanie i skroplenie rozpuszczalnika
Wybierz rodzaj mieszaniny A albo B i sposób jej rozdzielenia na składniki 1., 2. albo 3.
Powstała mieszanina jest A. i można ją rozdzielić na składniki metodą 3.
Zadanie nr 10
Którą substancję zastosowano jako odczynnik do wykonania doświadczenia? Wybierz odpowiedź spośród podanych.
C. Roztwór bromu w wodzie - Br2(aq)
ROZWIĄZANIA ZADAŃ Z MATEMATYKI:
ZADANIE 1
C
ZADANIE 2
D
ZADANIE 3
A
ZADANIE 4
PRAWDA
FAŁSZ
ZADANIE 5
A
ZADANIE 6
D
ZADANIE 7
PRAWDA
PRAWDA
ZADANIE 8
A
ZADANIE 9
A
ZADANIE 10
PRAWDA
PRAWDA
ZADANIE 11
PRAWDA
PRAWDA
ZADANIE 12
B
ZADANIE 13
C
ZADANIE 14
PRAWDA
PRAWDA
ZADANIE 15
A
ZADANIE 16
D
ZADANIE 17
C
ZADANIE 18
B
ZADANIE 19
PRAWDA
FAŁSZ
ZADANIE 20
D
ZADANIE 21
15 dziewcząt
ZADANIE 22
Należy pokazać, że p2 = p3, gdyż trzeba udowodnić tezę P1 + P3 = +P1 + P2.
Należy udowodnić, że trójkąt BFE przystaje do do trójkąta CDE - a to oznacza, że P3 = P2
ZADANIE 23
A. długość krawędzi podstawy ma 8 cm.
B. długość krawędzi ściany bocznej ma pierwiastek z 41
ZOBACZ PYTANIA I ODPOWIEDZI DO TESTU GIMNAZJALNEGO Z POLSKIEGO, WOS-u i HISTORII
Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?