Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Wind na dworcu PKP w Malborku nie będzie. Muszą wystarczyć platformy

Radosław Konczyński
Pomorski konserwator zabytków nie zgodził się na windy na stacji PKP. Powód: budynek dworca i między innymi peron 1 znajdują się w rejestrze zabytków.

W grudniu, zgodnie z zapowiedziami inwestora - PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. - mają zakończyć się prace na stacji PKP w Malborku prowadzone w ramach modernizacji linii E65 Gdynia-Warszawa. Podróżni będą więc mogli wyjść na perony z holu budynku dworca i swobodnie poruszać się tunelem pod torami.

Nie każdemu ta swoboda jest pisana. Inwestycja ma się ku końcowi, ale nigdzie nie widać śladu wind, z których chętnie korzystaliby pasażerowie niepełnosprawni i starsze osoby z dużym bagażem. Na wielu zmodernizowanych stacjach zainstalowano te - zdawałoby się - podstawowe urządzenia, ale w Malborku nie ma ich i nie będzie.

- Malbork będzie na modernizowanej trasie jedynym dworcem bez windy, ma być w przyszłości zamontowana platforma przy schodach i trzeba będzie wołać do niej obsługę dworca. Upokarzające!!! A starsze osoby z bagażem, starsi turyści??? Są osoby, które chętnie skorzystałyby z windy. Jaka to wizytówka miasta? Mamy XXI wiek - czy winda to luksus??? - napisała internautka "Dojeżdżająca" na naszej stronie internetowej malbork.naszemiasto.pl.

Inwestor przyznaje, że windy były planowane, ale nie z jego winy nie zostały zamontowane.
- Nie na wszystkich stacjach windy są instalowane - mówi Ewa Symonowicz-Ginter z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. - W przypadku Malborka na windy na peronach nie wyraził zgody pomorski wojewódzki konserwator zabytków.

W rejestrze zabytków nieruchomych województwa pomorskiego znajduje się zespół dworca kolejowego w Malborku, czyli: budynek dworca, peron 1, budynek spedycji towarowej i szalet. Brak zgody na zamontowanie windy na pierwszym peronie sprawia, że nie ma sensu instalować ich na peronach 2 i 3.

- Skoro inspektor wydający decyzję w tej sprawie uznał, że windy nie można zainstalować, najwyraźniej uznał, że będzie to godziło w wartość historyczną budynku dworca - mówi Marcin Tymiński, rzecznik prasowy Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków w Gdańsku.

Kolej zastosuje więc alternatywne rozwiązanie, czyli platformy przy schodach wiodących na perony 1, 2 i 3.
- Takie platformy można obsługiwać samodzielnie za pomocą przycisku - mówi Ewa Symonowicz-Ginter.

Faktem jest też jednak, że osoba niepełnosprawna podróżująca samotnie będzie musiała się "nagimnastykować", by taką platformę obsłużyć samodzielnie.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak globalne ocieplenie zmienia wakacyjne trendy?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na malbork.naszemiasto.pl Nasze Miasto