(© by stevendepolo)

Witaminy to samo zdrowie, pod warunkiem, że przyjmujemy je prawidłowo. Dowiedz się, jakie połączenia witamin i składników mineralnych gwarantują ich optymalne wchłanianie.

Odpowiednia podaż witamin zapewnia sprawne funkcjonowanie organizmu i zmniejsza ryzyko rozwoju wielu chorób. Najbardziej korzystne dla zdrowia są łatwo przyswajalne witaminy pochodzące z pożywienia, które – co warto podkreślić – trudno jest przedawkować. Witaminy obecne w suplementach diety nie dorównują w tej kwestii substancjom pochodzącym z naturalnych produktów, ale w okresach wzmożonego zapotrzebowania na składniki odżywcze bywają niezastąpione.

Jak dobrać preparat witaminowy?

Gdy zachodzi potrzeba wzmocnienia organizmu dodatkową porcją witamin, suplementy diety wydają się oczywistym rozwiązaniem ze względu na dostępność i wygodną formę przyjmowania. Zanim jednak zakupimy konkretny specyfik, warto zastanowić się, jaki preparat spełni nasze oczekiwania. Przede wszystkim powinien to być suplement dobrany do naszego wieku, wagi, płci i stanu zdrowia. Jeśli przyjmujemy leki, przed rozpoczęciem stosowania preparatu powinniśmy skonsultować się z lekarzem lub farmaceutą w kwestii ewentualnych interakcji obu środków. Jeżeli okaże się, że nie ma przeciwwskazań do łącznego stosowania różnych produktów, warto zapoznać się z ulotką suplementu i stosować go ściśle według zaleceń. Szczególnie ważne jest odpowiednie dawkowanie, konieczne jest także zwrócenie uwagi na potencjalne działania niepożądane – po ich wystąpieniu należy odstawić preparat witaminowy.

Jak mądrze przyjmować witaminy?

Na optymalne efekty preparatów witaminowych możemy liczyć tylko wtedy, gdy przyjmujemy je w sposób umiejętny. Niektóre połączenia witamin sprzyjają bowiem wchłanianiu cennych substancji, podczas gdy inne mogą wręcz zaburzać absorpcję witamin w organizmie. Jeśli zależy ci na poprawie przyswajalności witamin, stosuj się do następujących wskazówek:
Witaminę K przyjmuj z witaminą E, ponieważ razem pozytywnie oddziałują na gęstość krwi. Przy podatności na zatory krwi należy jednak zachować ostrożność w dawkowaniu tych witamin.
• Witaminy z grupy B są współzależne od siebie, a nadmierna podaż części z nich może powodować niedobór pozostałych, dlatego bezpieczną opcją jest przyjmowanie zestawu tych witamin, w prawidłowo dobranych proporcjach.
• Aby zapewnić sobie dobre wchłanianie kwasu foliowego, należy przyjmować go jednocześnie z witaminą B12. Innym korzystnym dla zdrowia połączeniem jest magnez oraz witamina B6.
• Magnez jest zalecany także przy podaży potasu, ponieważ sprzyja zachowaniu równowagi między ilością potasu, sodu i magnezu w organizmie.
• Proces absorpcji wapnia można usprawnić poprzez podaż witaminy D lub magnezu.

Jakich połączeń witamin unikać?

Nie wszystkie kombinacje witamin to przepis na zdrowie. Dobrym tego przykładem jest jednoczesne spożywanie produktów bogatych w witaminę C, na przykład papryki, ze świeżym ogórkiem. Mimo iż lekki, niskokaloryczny ogórek wydaje się idealnym dodatkiem do sałatki, z powodu zawartości enzymu dezaktywującego witaminę C jest niewskazany, gdy zależy nam na podaży tej ważnej dla układu odpornościowego witaminy. Niekorzystne jest również łączenie innych substancji, na przykład kwasów omega-3 z kwasami omega-6.

W kwestii zdrowego odżywiania tylko nieliczni są ekspertami, choć o zaletach poszczególnych produktów i dań chętnie rozmawiają niemal wszyscy. Warto uświadomić sobie, że zjadanie wartościowych pod względem odżywczym produktów to tylko jeden z elementów dobrego odżywiania. Aby uzyskać pełnię korzyści płynących z prawidłowo dobranej diety, należy zadbać również o odpowiednie łączenie witamin – przypadkowe kombinacje cennych substancji nie zawsze są przepisem na zdrowie.


Wsparcie redakcyjne od:



Dieta i odżywianie

Komentarze (1)

Podane dane osobowe będą przetwarzane przez Polska Press Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Podanie danych jest dobrowolne. Pozostałe informacje na temat celu i zakresu przetwarzania danych osobowych oraz Twoich praw znajdziesz w regulaminie. Dodając komentarz akceptujesz regulamin.

Zaloguj się / Zarejestruj się!

Kamila (gość)

Zjedzenie ogórka z papryką czy pomidorem nie jest niczym złym. Ważniejsze jest abyśmy w ogóle dostarczali witaminy do organizmu i aby była ich różnorodność. To, że askorbinaza rozłoży trochę wit. C to znaczy jedynie mniejsze jej spożycie. Gdy jednak jemy wiele owoców i warzyw niedobór nam nie grozi. Poza tym, aby zniwelować ten efekt można dodać odrobiny oliwy, która ochroni wit. C przed rozkładem.
Nie prawdą jest też, że nie można łączyć kw. omega-3 z omega-6, należy jedynie zadbać o odpowiedni ich stosunek, który powinien wynosić n-6:n3=4/5:1