Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Zabierz się z parowozem nad morze! - konkurs

Redakcja
Kolejny raz z Poznania wyruszy Flota Wielkopolski - pociąg ...
Kolejny raz z Poznania wyruszy Flota Wielkopolski - pociąg ... archiwum / Zbyszek Snusz
Kolejny raz z Poznania wyruszy Flota Wielkopolski - pociąg prowadzony parowozem z wagonami w historycznym malowaniu.

Specjalny skład prowadzony wolsztyńskim parowozem Ol49-69 liczyć będzie trzy wagony 43A/101A (tzw. ryflaki) w oliwkowym malowaniu.


Flota Wielkopolski 2012

1 września 2012, godz. 4.40


- Parowóz to konstrukcja schyłku lat 40. XX wieku, kiedy to rosło zapotrzebowanie na parowozy stosunkowo szybkie i mocne, które miały za priorytetowe zadanie prowadzić ruch na liniach lokalnych – opowiada Witold Porankiewicz z Towarzystwa Przyjaciół Wolsztyńskiej Parowozowni, które jest organizatorem imprezy. - O powszechności i dobrych parametrach tych parowozów, niech świadczy fakt, iż z powodzeniem zastępowały parowozy pośpieszne Pt47 w ruchu dalekobieżnym. Zmierzch tych parowozów na trasach kolejowych nastąpił w pierwszej połowie lat 90. XX wieku. Do dziś jednak można spotkać Oelki z pociągiem rozkładowym Wolsztyn – Poznań – Wolsztyn.

W połowie lat 50. XX wieku w poznańskich Zakładach Cegielskiego powstał projekt budowy czteroosiowych wagonów wzorowanych na niemieckich wagonach aglomeracyjnych. Wagony gwarantowały wygodę niespotykaną w przedwojennych wagonach produkowanych na trasy lokalne. Wagony były uniwersalne – jeździły z parowozami, spalinowozami i elektrowozami, w tym także z wagonami spalinowymi. Produkcja trwała 10 lat i w tym czasie powstało ponad 1200 wagonów tego typu i jego modyfikacji. W ruchu planowym można je było spotkać jeszcze w 2003 roku w Borach Tucholskich.

Flota Wielkopolski 2012 wyruszy z Poznania 1 września o godz. 4.40.
- Termin i godzina wyjazdu są znaczące – dodaje Witold Porankiewicz. - W tym dniu i o tej godzinie, 73 lata temu wojska niemieckie zaatakowały Polskę, rozpoczynający tym samym II wojnę światową.

Pociąg pojedzie trasą: Poznań Główny – Piła Główna – Chojnice – Tczew – Gdynia Główna – Kościerzyna – Bydgoszcz Główna – Poznań Główny.

- Ruszamy z Poznania linią nr 354 do Piły – opowiada Porankiewicz. - Tam wjeżdżamy na trasę tzw. Ostbahnu, czyli dawnej Kolei Wschodniej (linia nr 203), którą dojedziemy aż do Tczewa. Następnie pojedziemy trasą nr 9 z Tczewa do Gdańska, później linią nr 202 do Gdyni, tam oblot składu i dalej linią nr 201 przez Kościerzynę do Bydgoszczy. Z Bydgoszczy kontynuujemy podróż Magistralą Węglową (linia nr 131) do Inowrocławia. Ostatni odcinek trasy pokonujemy trasą nr 353 do samego Poznania.

Trasa przejazdu tego pociągu została tak ułożona, aby zapewnić możliwie najwięcej atrakcji. Są to zarówno tzw. stałe punkty programu, czyli nawadnianie parowozu czy jego obsługa na poszczególnych stacjach, to też parowóz i wagony oddające klimat podróży z dawnych dni. Ale to też te wszystkie punkty programu, które są niecodzienne.

Ostbahn – czyli trasa Królewskiej Kolei Wschodniej, najważniejszego korytarza transportowego przedwojennych Niemiec, łączącego Berlin z Królewcem. Dzisiaj nieco zapomniana magistrala, stanowi nie lada gratkę dla miłośników kolei. Wzdłuż całej trasy zachowały się klasyczne obiekty kolejowe, a i trasa w większości jest niezelektryfikowana. Dodając do tego urokliwe tereny przez które trasa przebiega, otrzymujemy trasę niezwykle malowniczą i urokliwą.

W Tczewie będziemy świadkami rekonstrukcji walk o tczewskie mosty przez Wisłę, które w 1939 roku Wojsko Polskie zmuszone było wysadzić, aby spowolnić marsz Wehrmachtu. Imponującą budowle mostu kolejowego prowizorycznie odbudowano, na potrzeby prowadzenia ruchu wojennego. Most drogowy w czasie wojny nie został odbudowany, co uchroniło go przed ponownym wysadzeniem w 1945 roku, co spotkało most kolejowy. Rekonstrukcję walk przeprowadzi Samodzielna Grupa Odtworzeniowa „Pomorze”, a wśród widzów będzie także Prezydent RP Bronisław Komorowski.

Gdynia to perła polskiego modernizmu. Niegdyś o mieście mówiono nawet „białe miasto” z uwagi na wielość białych marmurowych fasad. To także symbol siły odrodzonej Polski, która w ciężkich czasach dwudziestolecia międzywojennego wybudowała miasto z wielkim cywilnym portem handlowym i portem wojennym, a także prężną gospodarką, mogącą konkurować z pobliskim Gdańskiem. W czasie postoju na dworcu w Gdyni pasażerowie Floty będą mogli udać się na spacer skwerem Kościuszki do portu bądź wniknąć w miasto główną ulicą Świętojańską.

W drogę powrotną do Poznania Flota Wielkopolski wyruszy trasą Magistrali Węglowej, to - podobnie jak Gdynia - inwestycja międzywojenna, która miała ułatwić transport węgla ze Śląska do Gdyni. Trasę z Chorzowa przez Herby Nowe, Karsznice, Inowrocław, Nową Wieś Wielką, Maksymilianowo, Wierzchucin, Kościerzynę do Gdyni budowano w latach 1926 – 1933 początkowo ze środków krajowych, później ze środków Francusko–Polskiego Towarzystwa Kolejowego. Inwestycja ta okazała się dochodową od samego początku, wykazując stały wzrost przewozów i zysków. Odcinek, którym pojedziemy przechodzi przez serce Kaszub, krainy usianej jeziorami i lasami, gdzie linia kolejowa wtapia się w naturalny krajobraz. Słychać jedynie wytężoną pracę parowozu podjeżdżającego pod górki „Szwajcarii kaszubskiej”.

Na trasie Magistrali Węglowej leży Kościerzyna, gdzie pociąg zatrzyma się, a pasażerowie będą mogli zwiedzić Skansen Taboru Kolejowego Parowozownia Kościerzyna. Można tam zobaczyć parowóz Ok1 z 1915 roku, pruski parowóz Tw1, skład kolejki elektrycznej z lat 1928-1933 jeżdżącej trasą SKM w Trójmieście, czy prototyp spalinowozu SP47-001.

Bilet normalny kosztuje 130 zł, ulgowy 65 zł (dzieci i młodzież do 14 lat). Można je rezerwować na stronie www.flotawielkopolski.pl

Mamy dla Was trzy jednoosobowe zaproszenia na podróż Flotą Wielkopolski 2012. Aby wygrać jedną z nich w komentarzach pod tym tekstem napiszcie, dlaczego chcecie spędzić cały dzień podróżując pociągiem pod parą.

Na dodanie swoich komentarzy macie czas do godz. 12.00 we wtorek, 28 sierpnia. Później nasze redakcyjne jury wybierze trzy najciekawsze komentarze, a ich autorów nagrodzi jednoosobowymi zaproszeniami na Flotę Wielkopolski 2012.

Uwaga! Konkurs przeznaczony jest wyłącznie dla zarejestrowanych Uzytkowników serwisu MM Moje Miasto Poznań. Nie masz jeszcze stałego loginu? Dołącz do nas!

Biorąc udział w konkursie wyrażasz zgodę na otrzymanie od redakcji MM Moje Miasto Poznań wiadomości drogą elektroniczną. E-mail jest jedyną drogą komunikacji redakcji serwisu z laureatami konkursu.

Organizatorem Floty Wielkopolski jest Towarzystwo Przyjaciół Wolsztyńskiej Parowozowni, partnerami: Województwo Wielkopolskie, Telewizja Polska SA Oddział w Poznaniu, Polskie Radio – Regionalna Rozgłośnia w Poznaniu - Radio Merkury SA, Radio Emaus, Wydawnictwo Pomorskie sp. z o.o. oraz MM Moje Miasto Poznań.

Czytaj także:
Piękna Helena podbija Gdańsk (zdjęcia)

Otwarcie Jarmarku Dominikańskiego w Gdańsku to jedna z atrakcji przejazdu pociągiem pod parą, który w sobotę rano odjechał z Poznania.

Parowozem na żaglowce - zobacz zdjęcia!

W sobotę do Szczecina dotarła Piękna Helena. Parowóz wszędzie, gdzie się pojawiał wzbudzał olbrzymie zainteresowanie.

Zwiedzaliśmy ORP Poznań (zdjęcia)

Deszczowa pogoda nie powstrzymała nas od wejścia na pokład okrętu noszącego imię "Poznań". Zobaczcie, jak wygląda okręt sławiący imię stolicy Wielkopolski.



**

**

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poznan.naszemiasto.pl Nasze Miasto