Zintegrowane Inwestycje Terytorialne wspomogą rozwój

Zintegrowane Inwestycje Terytorialne (ZIT) to nowe narzędzie, które także Wielkopolska będzie wykorzystywała w nowej perspektywie finansowej.
Rozwój publicznego transportu szynowego to jeden z priorytetów metropolii poznańskiej
 fot. Andrzej Szozda

Pozwoliło ono wydzielić fundusze na inwestycje ważne dla poszczególnych obszarów.
W naszym regionie mamy takie dwa: aglomerację kalisko--ostrowską oraz metropolię poznańską.
Pierwszy z obszarów będzie miał do dyspozycji na inwestycje 69,1 mln euro, drugi 200 mln euro.
Choć to spore pieniądze, samorządowcy zgodnie przyznają, że gdyby chcieć zaspokoić wszystkie potrzeby tych obszarów, bez problemu można byłoby zagospodarować znacznie większe sumy.
Co zatem w ramach ZIT-ów zostanie zrealizowane?
- Jest jeszcze zbyt wcześnie, by mówić o konkretnych działaniach - twierdzi Monika Otrębska-Juszczak, kierowniczka Biura Obsługi Inwestora i Partnera Społecznego Urzędu Miejskiego w Kaliszu. - Mamy natomiast priorytety, wokół których będą koncentrowały się projekty realizowane w ramach ZIT.
Dla aglomeracji kalisko--ostrowskiej, obejmującej łącznie 24 gminy wyznaczono cztery główne kierunki działania.
Pierwszy z nich to dynamiczna i nowoczesna gospodarka. Działania w ramach tego priorytetu będą zmierzały do stworzenia takich warunków, aby aglomeracja kalisko--ostrowska była dobrym miejscem zarówno do inwestowania, jak i do życia.
- Oczywiście oprócz zachęt dla inwestorów chcemy także wspierać samozatrudnienie - podkreśla Monika Otrębska--Juszczak.

Kolejne priorytety to przyjazne środowisko, aktywne, twórcze i wykształcone społeczeństwo oraz nowoczesna infrastruktura służąca rozwojowi.
Uczynieniu środowiska bardziej przyjaznym mają sprzyjać działania wspierające strategie niskoemisyjne, a także wykorzystanie odnawialnych źródeł energii.
- Na pewno będziemy chcieli zainwestować w niskoemisyjny tabor autobusowy, a także ścieżki rowerowe. Sporo potrzeb jest związanych także z gospodarką wodno-ściekową i gospodarką odpadami - mówi Otrębska-Juszczak.
Tworzeniu aktywnego, dobrze wykształconego społeczeństwa ma sprzyjać poprawienie infrastruktury edukacyjnej, począwszy od przedszkola, skończywszy na uczelniach wyższych, jednak ze szczególnym uwzględnieniem szkolnictwa zawodowego oraz kształcenia ustawicznego.
- Chcemy kształcić we współpracy z pracodawcami, przede wszystkim na potrzeby dominującego u nas przemysłu lotniczego i spożywczego - podkreśla Monika Otrębska--Juszczak.

W ramach tworzenia nowoczesnej infrastruktury służącej rozwojowi aglomeracja kalisko--wrocławska chce postawić przede wszystkim na technologie informacyjno-komunikacyjne. Możliwe działania to na przykład digitalizacja systemu informacji przestrzennej czy wdrażanie różnego rodzaju e- usług, które z jednej strony ułatwią życie mieszkańcom, z drugiej będą też zachętą dla potencjalnych inwestorów.
Na inwestycjach w ramach ZIT skorzysta także metropolia poznańska.
- Chcemy, aby na skutek tych działań mieszkaniec metropolii szybko i sprawnie przemieszczał się przy pomocy komunikacji publicznej, łatwo znajdował pracę, by studenci i absolwenci mieli możliwość rozwijania się zgodnie ze swoim wykształceniem, a seniorzy byli długo aktywni, nie tyle na rynku pracy, ile w ogóle w społeczeństwie - mówi Grzegorz Kamiński, wicedyrektor Biura Koordynacji Projektów Urzędu Miasta Poznania.
Priorytetem jest więc właśnie rozwój komunikacji publicznej ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji szynowej.
- Chodzi o włączenie kolei do sieci komunikacyjnej. W Poznaniu stawiamy przede wszystkim na tramwaje. W przypadku gmin ościennych komunikacja publiczna będzie się opierała na autobusach - mówi wicedyrektor. - Istotą sprawy jest jednak to, by wszystkie te elementy działały jako system. Aby na przykład wygodniej było zostawić samochód i gdzieś podjechać pociągiem, a później szybko i sprawnie przesiąść się na autobus.
Inwestycje w rozwój gospodarczy i społeczny dotyczyły oczywiście przedsiębiorców, ale także rodzin i seniorów.

Wsparcie dla firm będzie miało za zadanie sprzyjać ich powstawaniu i rozwojowi. Możliwości są bardzo szerokie - od wsparcia finansowego poprzez usługi księgowe, prawne, doradcze.
To tylko niektóre przykłady. Metropolia poznańska do 2020 roku będzie mogła wykorzystać na inwestycje w ramach ZIT 200 mln euro.
- W relacji do potrzeb na tak długi okres to nie aż tak wiele pieniędzy- twierdzi Grzegorz Kamiński. - Sądzę jednak, że taka dobrze wykorzystana suma może stworzyć impulsy do rozwoju, a działania w ramach ZIT mogą stać się motywatorem do kolejnych przedsięwzięć.

Projekty komplementarne rozszerzą możliwości

Mieczysław Borówka, zastępca dyrektora Departamentu Polityki Regionalnej UMWW:
Stowarzyszenie Metropolia Poznań w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych zakłada realizacje 10 projektów strategicznych, na realizację których chciałoby uzyskać dofinansowanie z UE na poziomie około 200 mln euro, czyli w kwocie, która została zarezerwowana dla ZIT Poznań. Z aglomeracji kalisko-ostrowskiej zgłoszono kilkadziesiąt projektów. Oczywiście nie wszystkie projekty zostaną zrealizowane w ramach ZIT. W przypadku tej aglomeracji zarezerwowana kwota w WRPO to około 70 mln euro. Skala i zakres zgłoszonych projektów w obu ZIT wskazuje, że samorządom nie brakuje pomysłów na inwestycje, które mogłyby służyć aglomeracjom lub ich znacznym częściom.
Warto ponadto zwrócić uwagę na możliwość ubiegania się o wsparcie unijne w ramach projektów komplementarnych do ZIT. To w znaczący sposób może poszerzyć bazę projektów, które mogłyby zostać zrealizowane. Przykładem jest planowane przedsięwzięcie potocznie określane jako kolej metropolitalna dla aglomeracji poznańskiej. W tym przypadku dotacja na inwestycję pochodzić może np. z krajowego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, z którego można się ubiegać o większe wsparcie finansowe.

Katalog strategicznych inwestycji nie jest jeszcze zamknięty

Marek Woźniak marszałek województwa wielkopolskiego:
W ramach WRPO 2007-2013 realizowano strategiczne dla Wielkopolski inwestycje w formule tzw. projektów kluczowych. Największe z nich to zakup taboru kolejowego dla regionalnych pasażerskich przewozów kolejowych, wielkopolska sieć szerokopasmowa i linia tramwajowa na Franowo.

W perspektywie 2014-2020 także planujemy realizację projektów o strategicznym znaczeniu dla regionu. Mamy nadzieję, że uzyskamy zgodę Komisji Europejskiej na projekty wynegocjowane z rządem w ramach Kontraktu terytorialnego dla Wielkopolski oraz projekty indywidualne wybierane przez Zarząd Województwa, mające istotne znaczenie dla rozwoju regionu bądź jego części. Dotychczas wytypowaliśmy 2 duże projekty, które wpisaliśmy do WRPO 2014+. Są to: Modernizacja linii kolejowej nr 354 Poznań Główny - Piła Główna i Regionalne Centrum Zdrowia Dziecka.

Linia kolejowa Poznań - Piła, licząca 94 km ma istotne znaczenie dla poprawy dostępności mieszkańców subregionu pilskiego do aglomeracji poznańskiej. Konieczność modernizacji wynika z bardzo złego stanu technicznego, który na dodatek systematycznie się pogarsza. Jest to przyczyną licznych ograniczeń prędkości kursowania pociągów nawet do 20 km/h. Zrealizowanie tej inwestycji przyczyni się do skrócenia czasu przejazdu aż o 46 minut, zwiększy się przepustowość linii, poprawie ulegnie komfort i bezpieczeństwo podróży.

Z kolei budowa Regionalnego Centrum Zdrowia Dziecka to problem znany od lat i niekwestionowana potrzeba. Ze względu na wysokie koszty inwestycji, jej realizacja była odsuwana w czasie. Pomimo nieprzychylnego dotąd stanowiska Komisji Europejskiej w kwestii finansowania nowych inwestycji w obszarze ochrony zdrowia, dostrzegamy szansę wynegocjowania zgody KE na współfinansowanie tego tak istotnego dla całej Wielkopolski przedsięwzięcia. Zamierzamy ją wykorzystać i doprowadzić do uzyskania wsparcia na stworzenia odpowiednich warunków funkcjonowania wiodącego ośrodka opieki pediatrycznej w naszym regionie.

Monika Kaczyńska

Więcej na temat:

Komentarze

Liczba znaków do wpisania:  4000/4000

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Jeśli uważasz, że któryś z komentarzy łamie regulamin, to wyślij nam link do tego artykułu na pomoc@naszemiasto.pl

Wybrane dla Ciebie

Powiązane

Więcej na temat:
Więcej na temat:
Więcej na temat:
Więcej na temat:

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, wyłącz Adblock na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3