Czeladzka velostrada pobiegnie śladem dawnej kolei piaskowej
Program funkcjonalno-użytkowy (PFU) pozwoli na rozpisanie dużego przetargu na projekt i budowę w ramach przyspieszonego trybu „zaprojektuj i wybuduj”. Dokumentacja ma być gotowa w III kwartale br.
Trasa Velostrady nr 7 w Czeladzi o długości 5,25 km ma się rozpoczynać przy ul. Nowopogońskiej, biec na północ, następnie odchylać się w stronę zachodnią - zgodnie z przebiegiem dawnej linii kolejowej.
Droga ma docierać prostopadle do ul. Kościuszki, a następnie prowadzić wzdłuż ulicy, aż do garaży za ul. Sułkowskiego. W tym miejscu ma wracać na ślad linii kolejowej, przechodząc pod ul. Nowopogońską, Staropogońską, potem nad DK94 i ul. Grodziecką. Trasę w Czeladzi zaplanowano aż do granicy z Będzinem w pobliżu ogródków działkowych.
- Mamy opracowaną koncepcję i ustaloną trasę przebiegu czeladzkiego odcinka metropolitalnej Velostrady, która połączy nas docelowo z planowaną siecią velostrady w kierunku Będzina i Dąbrowy Górniczej z jednej strony oraz Sosnowca i Katowic z drugiej strony. Budowa velostrady to kolejne zadanie do realizacji na kolejną kadencję – mówi Zbigniew Szaleniec, burmistrz Czeladzi.
- Velostrada pozwoli połączyć nas drogami rowerowymi z ościennymi miastami, Sosnowcem i Będzinem. Opracowanie koncepcji i przebiegu trasy wraz z określeniem własności terenu pozwala nam zlecić opracowanie projektu technicznego a później na jego podstawie realizować to zadanie. Budowa tego odcinka velostrady to nie tylko połączenie nowoczesną trasą rowerową Czeladzi z miastami sąsiednimi, ale także stworzenie bezkolizyjnej trasy łączącej Piaski z centrum miasta. Velostrada będzie bowiem wykorzystywała ślad dawnej kolei piaskowej, wiadukt nad Będzińską i most na Nowopogońskiej, który być może jeszcze w tym roku będzie remontowany przez powiat, zachowując pod nim przejazd dla rowerów. Projekt zostanie opracowany i realizowany w dużej części za pośrednictwem środków pozyskanych i przekazanych naszej gminie przez GZM – dodał.
Rok 2024 pod znakiem inwestycji w velostrady
Łącznie w Metropolii ma powstać 8 velostrad o długości ok. 120 km. Zostały one wytyczone przez Metropolię we współpracy z miastami członkowskimi. Velostrada nr 7 o długości ok. 14 km będzie odnogą jedynki (Katowice- Sosnowiec) i połączy miasta Zagłębia, a więc Czeladź, Będzin oraz Dąbrowę Górniczą.
W 2024 roku planowane jest udzielenie pomocy finansowej gminom w formie dotacji celowej na kolejne etapy realizacji Metropolitalnej Sieci Tras Rowerowych. Mają być kontynuowane wykupy nieruchomości pod velostrady, ukończone mają zostać zlecone przez Sosnowiec i Tychy programy funkcjonalno-użytkowe. Dotacje mają być udzielane też w związku z planami ogłaszania przez gminy przetargów na dokumentacje projektowe. GZM ma również partycypować w kosztach velostrad planowanych do realizacji ze wsparciem Funduszu Sprawiedliwej Transformacji UE. To m.in. budowa 4,4 km velostrady nr 6 pomiędzy dzielnicami Brynów i Giszowiec w Katowicach. Ta inwestycja zostanie zrealizowana za ponad 11 mln zł.
Jeżeli chodzi o zadania z programu Metropolitalnej Sieci Tras Rowerowych realizowane bezpośrednio na zamówienie GZM, ukończone zostaną prace nad przygotowaniem dwóch koncepcji technicznych – Velostrady nr 1 w Katowicach oraz Velostrady nr 6 od katowickiego Giszowca do Mysłowic. Kolejnym krokiem będzie opracowanie dokumentacji projektowych dla tych odcinków. Metropolia pomoże również miastom w procesie wykupu nieruchomości oraz zamówi kolejne koncepcje techniczne – na odcinkach, na których nie realizowano jeszcze żadnej dokumentacji.
Ukraina rozpocznie oficjalne rozmowy o przystąpieniu do UE
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?