Siedem ofert, ale powyżej budżetu
Jak ogłosiła firma PKP Polskiej Linie Kolejowe S.A., powstanie dodatkowe, prawie 100-metrowe, nowe przejście podziemne po zachodniej stronie stacji Warszawa Gdańska (w kierunku ul. Kłopot). Obiekt o szerokości ok. dziesięciu metrów ma rozładować obecne potoki kierujące się do przejść podziemnych i blokujących perony na stacji. W planach jest zamontowanie dla podróżnych nowych zadaszeń na wszystkich peronach. Długie wiaty - znane m.in. z linii obwodowej - mają chronić pasażerów przed zmiennymi warunkami atmosferycznymi podczas oczekiwania na pociąg.
W poniedziałek 27 listopada minął termin składania ofert. Budżet całego przedsięwzięcia wynosi 92,943 mln zł brutto. W przetargu złożone zostały następujące oferty:
- PORR - 98,3 mln zł,
- Strabag - 110,2 mln zł,
- konsorcjum ZRK-DOM i Przedsiębiorstwo Budownictwa Komunikacyjnego Mostkol - 117,638 mln zł,
- Nowak-Mosty – 118,256 mln zł,
- Trakcja – 147,764 mln zł,
- Budimex – 129,067 mln zł,
- Warszawskie Przedsiębiorstwo Mostowe Mosty – 190,456 mln zł.
Co z decyzją?
Rozstrzał jest zatem ogromny. Najdroższa oferta jest warta dwa razy więcej niż najniższa (ponad 100 mln zł), a mimo to najtańsza nieznacznie przekroczyła budżet inwestora. Jedynym kryterium w ogłoszonym przetargu jest cena. Na razie PKP PLK nie ogłosiło jeszcze decyzji. To najprawdopodobniej oznacza, że czynione są zabiegi by powiększyć budżet na przebudowę stacji i podpisać umowę z wykonawcą. Jeśli to się nie uda postępowanie będzie trzeba powtórzyć.
Kolejarze chcieliby, żeby zakończenie zasadniczych prac i udostępnienie nowego przejścia podziemnego oraz nowych rozwiązań na peronach było możliwe w drugiej połowie 2025 roku. Na horyzoncie nadal jest bowiem remont linii średnicowej. Wówczas znacznie wzrośnie rola dworca Warszawa Gdańska, który będzie obsługiwać jeszcze więcej pasażerów. O problemach z tłumami na "Gdańskiej" pisaliśmy na początku roku, więcej przeczytacie poniżej.
Jeszcze w grudniu ma zostać udostępniony nowy peron na stacji. - Podjęliśmy decyzję, że przystępujemy do dobudowy tymczasowego, jednokrawędziowego peronu piątego od strony ul. Zajączka. Peron powinien powstać w ciągu 3-4 miesięcy - mówił w lipcu Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK. Obecnie trwają prace, które wyglądają na wykończeniowe, ale wciąż czekamy na jego udostępnienie. Dotychczas stacja posiadała trzy perony, to będzie czwarty, ale w numeracji dostał numer... 5.
Strefa Biznesu: RPP zdecydowała ws. stóp procentowych? Kiedy obniżka?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?