Projekt modernizacji linii kolejowej nr 354 Poznań Główny POD – Chodzież – Piła Główna wart jest 500 mln złotych. W październiku minął termin zgłaszania się firm zainteresowanych udziałem w przetargu, ogłoszonym – przypomnijmy - przez Polskie Linie Kolejowe we wrześniu.
W efekcie modernizacji 93-kilometrowej linii, o około czterdzieści minut mają się skrócić czasy przejazdu pociągów. Poprawi się też komfort eksploatacji linii – przebudowane będą perony, zyskają one nowe wiaty, oświetlenie, tablice informacyjne, a na trasie zmiany in plus dotyczyć będą wszystkich obiektów inżynieryjnych: przebudowa dotknie dwunastu mostów i wiaduktów, czterech przejść podziemnych oraz dziewięćdziesięciu jeden przepustów, do tego zlikwidowanych będzie osiem przejazdów, dalszych dwadzieścia jeden zostanie poddanych modernizacji, a trzydzieści dwa – wyremontowane.
Na ośmiu stacjach kolejowych przebudowie ulegną układy torowe, likwidacji ulegnie jednak przystanek Piła Leszków; ponadto ekipy budowlane będą przebudowywać dwanaście przystanków osobowych i budować cztery nowe przystanki osobowe z peronami. Pojawią się nowe urządzenia sterowania ruchem, a w Poznaniu i Pile powstaną lokalne centra sterowania ruchem. Ponadto na stacjach w Chodzieży i Pile w przejściach podziemnych będą zainstalowane windy.
Prace zaplanowano na trzy lata – od przyszłego roku do 2019.
O tych pracach – podobnie jak o trzech dalszych inwestycjach, które będą podjęte w ramach WRPO (rewitalizacja linii kolejowej nr 356 na odcinku Wągrowiec – Gołańcz – granica województwa, rewitalizacja linii kolejowej nr 357 na odcinku Drzymałowo – Wolsztyn, budowa rozjazdu kolejowego na linii nr 281 Oleśnica - Chojnice szlak Września - Miłosław wraz z robotami towarzyszącymi) mówili w czasie podpisania listu intencyjnego Marek Woźniak, Marszałek Województwa Wielkopolskiego oraz Andrzej Filip Wojciechowski, Prezes Zarządu PKP PLK SA.
Marszałek Marek Woźniak zapewniał wówczas, że „naszym zadaniem jest zadbać o interesy Wielkopolan oferując fundusze unijne w ramach WRPO na inwestycje kolejowe. Od lat dbamy o rozwój transportu kolejowego i zakup nowoczesnego taboru z budżetu europejskiego i województwa. Nakłady na inwestycje kolejowe będą na maksymalnym dla nas możliwym poziomie. Dzisiejsze porozumienie jest wzajemnym zobowiązaniem na piśmie, aby uzyskało konkretny wymiar”.
Prezes Andrzej Filip Wojciechowski podkreślał natomiast, że „modernizacja linii łączącej Piłę z Poznaniem to pierwszy przetarg finansowany z Regionalnego Programu Operacyjnego nowej perspektywy unijnej i zarazem kluczowy projekt dla poprawy transportu kolejowego w Wielkopolsce. Dzięki dobrej współpracy zarządcy infrastruktury z samorządem, zapewnimy pasażerom sprawny i bezpieczny dojazd do aglomeracji. W ramach Wielkiej Ofensywy Inwestycji Kolejowych realizowanej przez PLK chcemy położyć duży nacisk na dobre skomunikowanie ośrodków, do których tysiące pasażerów podróżują do pracy czy szkoły”.
Strefa Biznesu: Inflacja będzie rosnąć, nawet do 6 proc.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?