MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

Wzrasta zainteresowanie aktywizacją gospodarczą

Kazimierz JĘCZKOWSKI
Źródło: Biuro Promocji Inwestycji UM Poznania - Opr. P.Tomaszewski
Źródło: Biuro Promocji Inwestycji UM Poznania - Opr. P.Tomaszewski
Pozyskiwanie potencjalnych inwestorów to dla każdego miasta niezwykle istotny element rozszerzania jego perspektyw rozwojowych. W poznańskim Urzędzie Miasta zajmuje się tym Biuro Promocji Inwestycji.

Pozyskiwanie potencjalnych inwestorów to dla każdego miasta niezwykle istotny element rozszerzania jego perspektyw rozwojowych. W poznańskim Urzędzie Miasta zajmuje się tym Biuro Promocji Inwestycji.

Jednym z podstawowych jego działań jest przekazywanie jak najszerszym kręgom informacji o możliwościach inwestycyjnych w Poznaniu i wynikających z tego korzyściach dla inwestorów, jak również o warunkach podejmowania działalności gospodarczej. Bardzo istotnym atutem, szczególnie dla tych, którzy dla realizacji swoich zamierzeń potrzebują wykształconej kadry, jest to, że Poznań to duży i znaczący ośrodek akademicki, skupiający specjalistów z wielu dziedzin nauki i gospodarki, z ponad 120 tys. rzeszą studentów. Jedną z podstawowych form działania Biura, i jak dotąd najbardziej efektywną, są bezpośrednie kontakty z potencjalnymi podmiotami poszukującymi sprzyjających warunków dla swoich przedsięwzięć inwestycyjnych.
W ubiegłym roku pracownicy Biura odbyli ponad 260 takich spotkań, podczas których prowadzili rozmowy łącznie ze 161 partnerami z 24 krajów. Byli wśród nich inwestorzy indywidualni, firmy developerskie, instytucje rynku finansowego oraz firmy trudniące się obrotem nieruchomościami. Spotkania te odbywały się zarówno w Poznaniu jak poza jego granicami, najczęściej podczas krajowych i międzynarodowych specjalistycznych imprez targowych. W 2005 roku przedstawiciele Biura uczestniczyli w 30 tego typu imprezach, m.in. w Poznaniu (Targi Inwestycyjne Miast Polskich INVESTCITY), Warszawie (Międzynarodowe Targi Inwestycyjne CEPIF), Cannes (Międzynarodowe Targi Inwestycji i Nieruchomości MIPIM), Lizbonie (Międzynarodowa Konferencja Road-Show), Berlinie (Forum Inwestycyjno – Gospodarcze), Monachium ( Międzynarodowe Targi Inwestycyjne EXPO-REAL) i Amsterdamie (Międzynarodowe Targi Inwestycyjne PROVADA).
W Cannes na MIPIM – jednej z najbardziej liczących się imprez tego typu na świecie Poznań jest reprezentowany z przerwami od 1994 roku. Zaowocowało to szeregiem interesujących kontaktów z potencjalnymi zagranicznymi inwestorami, z których część już zrealizowała w Poznaniu swoje zamierzenia, a część jeszcze się do nich przygotowuje. Dzięki pierwszym rozmowom nawiązanym w Cannes powstały w Poznaniu m.in. budynki Centrum Finansowego przy pl. Andersa, Winogrady Center, Multikina, kompleksu handlowego M 1, King Cross i Auchan, hotelu Ibis i obecnie realizowanego hotelu Sherathon oraz obiekt zwany Dworem Hamburskim.
W rankingu firm zainteresowanych inwestowaniem w Poznaniu w 2005 roku pierwsze miejsce zajmują przedsiębiorstwa, które zarejestrowały swoją działalność w Polsce i mimo, że część z nich reprezentuje obcy kapitał, to są one postrzegane jako inwestorzy krajowi. W ubiegłym roku firm takich było 32. Najliczniejszą grupą potencjalnych inwestorów zagranicznych byli przedstawiciele firm z Niemiec, których było 30. Na drugim miejscu znaleźli się przedstawiciele Holandii – 29, a dalej Hiszpanii – 14, Wielkiej Brytanii – 11, Francji – 9 i Stanów Zjednoczonych – 8.
Najczęściej potencjalni inwestorzy byli zainteresowani w 2005 roku budową w Poznaniu obiektów związanych z tzw. aktywizacją gospodarczą. Chęć taką deklarowało 41 firm, tj. 25,5 proc. Na drugim miejscu znalazło się budownictwo mieszkaniowe, które chciało realizować 19 firm (12 proc.). W dalszej kolejności wyrażano chęć budowy centrów handlowo-usługowych – 15 firm (9,3 proc.), obiektów typu call centers i shared services – 10 firm (6,2 proc.) i tyle samo hoteli – 10 firm (6,2 proc.).
- Od 1994 nie ma w Poznaniu takiego roku, w którym nie oddawano by do użytku kilku inwestycji i nie rozpoczynano kilku następnych - mówi Janusz Krysiak, kierownik Biura Promocji Inwestycji. - W ub. roku zakończono 17 inwestycji, kontynuowano 8, a rozpoczęto 9.

od 7 lat
Wideo

Młodzi często pracują latem. Głównie bez umowy

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poznan.naszemiasto.pl Nasze Miasto